Prodeje vozů Tesla v Číně zažívají náročné období, které může být podle aktuálních čísel jen začátek ještě hlubší krize. Nová data ukazují, že navzdory rekordním slevám a výhodným úvěrům pro čínské zákazníky nedokáže americký výrobce elektromobilů udržet tempo ani s novým Modelem Y.
V prvním čtvrtletí letošního roku Tesla globálně, a především v Číně, vykázala slabší výsledky. Sama automobilka to vysvětlila přechodem na modernizovanou verzi Modelu Y, který přechodně omezil výrobní kapacity. To ale mělo být ve druhém čtvrtletí minulostí a Tesla počítala s vyššími domácími dodávkami.
Realita je ale jiná
Podle aktuálních údajů o registraci pojištění Tesla v prvním červnovém týdnu prodala v Číně pouze 8 600 vozidel. To je nejen hluboko pod očekáváním, ale i o více než 4 000 méně než v předchozím týdnu. A to přesto, že Tesla tradičně navyšuje dodávky na konci čtvrtletí.
Při pohledu na celkové dodávky za rok 2025 je situace ještě alarmující: automobilka zaostává oproti loňskému roku o přibližně 20 000 vozidel. V květnu dodala Tesla na domácím trhu 38 588 vozů, dalších 23 074 pak exportovala z Číny do zahraničí. Dohromady tedy 61 662 vozidel — méně než ve stejném období loni.
Co je ještě znepokojivější: Tesla nabízí na svůj Model Y v Číně vyšší slevy než kdy dříve, dokonce i bezúročné financování, přesto prodeje stagnují. A zatímco Tesle se nedaří, čínský trh s elektromobily šlape na plné obrátky. V prvním čtvrtletí rostl o 35 % a tento růst pokračuje i ve druhém čtvrtletí.
BYD posiluje
Jako by to nestačilo, konkurence se rozhodla Tesle zatopit ještě víc. BYD, největší čínský výrobce elektromobilů a zároveň jeden z největších konkurentů Tesly, spustil v Číně agresivní cenovou válku. Očekává se, že tato strategie přiláká ještě více zákazníků, kteří by jinak mohli sáhnout po Tesle.
Situace Tesly v Číně tak začíná vypadat čím dál tím složitěji. Automobilka bude muset najít nový způsob, jak udržet svou pozici na největším trhu s elektromobily na světě — a nebude to mít vůbec lehké.