Přímé srovnání Audi A4 Allroad a Škoda Octavia Scout by asi nebylo úplně fér, ale podle našeho názoru není tak úplně od věci. Scout je už téměř „prémiovka“, a přitom pořád o hodně levnější. To ale neznamená, že je levný
Foto: Jan SmékalObliba vozů kategorie kombi, které mají alespoň jakýs takýs offroadový vzhled, stále roste. Domácí automobilka proto i do čtvrté generace modelu Octavia zařadila verzi Scout a vybavila ji dvoulitrovým dieselem z řady EVO o výkonu 147kW, tedy 200 koní. Samozřejmostí je pohon 4x4 a světlá výška zvýšená o 15 milimetrů oproti klasickému kombi. Rozdíl oproti klasice pak tkví i v černých plastových lemech nárazníků, efektním předním spojleru, prahových lištách a krytech zrcátek ve stříbrné barvě.
Foto: Jan SmékalDo testu jsme dostali kousek v modré metalíze Titan Blue. Ta se nám na první pohled sice moc nezamlouvala, nicméně čím delší dobu jsme s autem byli, tím více se nám barva líbila. Je to samozřejmě věc osobního vkusu, ale podle našeho názoru se pro verzi Scout tahle barva hodí asi nejlépe. K dobrému celkovému estetickému dojmu potom ještě přispívají střešní ližiny, spojler pátých dveří a dvoubarevná spodní část zadního nárazníku.
Foto: Jan SmékalJe jasné, že ani verze Scout není primárně určená do nějakého náročnějšího terénu. Skvěle ji ale využijete na lesních cestách, nebo třeba v zimě na zasněžené příjezdové silnici ke sjezdovce nebo horské chatě. Pomůže tomu i možnost volby jízdního režimu „offroad“, který upraví citlivost plynového pedálu a aktivuje asistenta sjíždění kopců, který udržuje při sjezdu stálou rychlost. I když si se Scoutem můžete v terénu dovolit rozhodně více než se standardním kombíkem, do nějakého náročnějšího terénu Scout určitě určen není.
Foto: Jan SmékalAuto tak využije spíše rodina, která žije aktivním životem, potřebuje převážet nějaké to sportovní náčiní a občas se vydá na hory, polní cestu nebo do lesa. Silný turbodiesel pak ocení řidič, který vyznává dynamický styl jízdy a přitom nechce aby průměrná spotřeba vozu byla výrazně vyšší než 6,5litrů na 100 kilometrů. Jízda se Scoutem je velice klidná, automatická převodovka řadí téměř neznatelně, jen při rozjezdech z nulové rychlosti by mohla být reakce trochu svižnější.
Foto: Jan SmékalO interiéru a celkovém zpracování nemá smysl se obšírně rozepisovat. Současné škodovky snesou ta nejpřísnější kritéria, která byla doposud běžná pouze u vozů vyšší, resp. prémiové, kategorie. Za nás tak lze z určitého pohledu srovnat Octavii Scout například s Audi A4 Allroad. To ale stojí v základní verzi s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 kW 1.311.000,- korun, zatímco Octavia Scout 2,0 TDI EVO 147 kW začíná na částce 926.000,- korun. Cenový rozdíl propastný, rozdíl v kvalitě, výkonu a jízdních vlastnostech ale již tak propastný není. Je sice asi jasné, že kdo chce Audi, nebude nad Octavií příliš přemýšlet. Ale co není, může být, a například obliba modelu Superb u německých zákazníků, právě na úkor Audi, něco napovídá...