Zkusili jsme, jestli se dá dojet s nejvýkonnějším Enyaqem 80iV z Prahy do Brna

Foto: Jiří Soukup

Papírový dojezd modelu Škoda Enyaq 80iV x, tedy nejsilnějšího modelu s pohonem 4x4 a s nejsilnější baterií 77kWh, má být podle metodiky WLTP 488 km. Naplánovali jsme si tedy cestu z Prahy do Brna


Foto: Jiří SoukupK týdennímu testu jsme převzali model Škoda Enyaq 80iV x Sport Line. Jde o nejvýkonnější verzi tohoto elektrického crossoveru (pro někoho možná SUV), navíc s pohonem 4x4. Celkový výkon by měl činit 195 kW a starají se o něj dva elektromotory. Ten na zadní nápravě je synchronní, má výkon 150 kW a točivý moment 310 Nm, asynchronní elektromotor na přední nápravě potom disponuje výkonem 80 kW a točivým momentem 162 Nm. Že nejde celkový výkon vozu vypočítat pouhým sečtením obou maximálních hodnot je zřejmé.

Elektromotory spolu samozřejmě spolupracují, ale maximálního výkonu lze dosáhnout jen za určitých podmínek a na omezenou dobu. Navíc záleží i na venkovní teplotě, stavu nabití akumulátoru nebo například na stupni fyzického stárnutí vysokonapěťové baterie. Roli pochopitelně hrají i další aspekty, takže celkový možný maximální výkon je skutečně nejvýše 195 kW.

Foto: Jiří SoukupPěkné číslo. Stejně tak jako informace, že ačkoliv jsou v autě dva elektromotory, spotřeba by měla být cca stejná jako u zadokolky. Jenže jedna věc je teorie a druhá je praxe. My jsme nasedli do vozu, který byl nabitý na 90 procent kapacity baterie, což je hodnota, kterou automobilka doporučuje jako maximum s ohledem na udržení kvality baterie v čase. Říkali jsme si, že když je baterie nabitá na 90 procent, mohl by se, s ohledem na udávaný WLTP dojezd 488 kilometrů, reálný aktuální dojezd pohybovat na hodnotě 350 - 400 kilometrů. To by bylo fajn. Dojedeme do Brna, vyřídíme si, co potřebujeme, mezitím u partnera ve firemních garážích dobijeme baterii a pojedeme zpět do Prahy.

Foto: Jiří SoukupJenže ouha, palubní počítač ukazuje dojezd pouhých 210 km. Není něco špatně? Kontrolujeme znovu v menu stav dobití baterie, díváme se, jaké spotřebiče jsou zapnuté, ale nic mimořádného nezjišťujeme. Opravdu – při stavu baterie 90 % je udávaný dojezd pouhých 210 kilometrů. Palubní počítač navíc ukazuje, že za posledních 666 kilometrů (přímo satanské číslo) činila spotřeba 26,9 kWh na 100 kilometrů. Nedá se nic dělat, měníme plány, přesedáme do naftového Volva XC60 a do Brna vyrážíme v klasickém „spalováku“.

Důvodů změny bylo více. Neměli jsme čas zastavit se cestou do Brna dobíjet baterie, a také jsme se obávali možného kolapsu na D1 a rizika, že s nedostatečně nabitou baterií uvízneme na Vysočině, kde v předchozích dnech skutečně dopravní problémy kvůli počasí vznikaly. Auto tedy vyzkoušíme v dalších dnech na kratších trasách a s možností domácího dobíjení.

Foto: Jiří SoukupJedno ale víme už teď. Zimní období a svižnější jízda (ale kvůli svižné jízdě si přeci verzi Sport Line pořídím, ne…?) nějakým rekordním dojezdům příliš nepřeje. Vyhřívání oken, sedadel, volantu, puštěné stěrače, svícení, rádio, klimatizace, resp. topení a další funkce – to všechno odebírá z baterie drahocennou energii. Jenže když si koupím auto za 1,4 milionu korun, v našem případě byla kvůli doplňkům cenovka ještě o více než 200 tisíc korun vyšší, opravdu nechci jezdit v autě v bundě a v čepici abych ušetřil za topení nebo vyhřívání sedadel.

A zrovna topení se ukázalo jako poměrně velký „užírač“ energie. Jestliže jsme totiž při venkovních minus 2st Celsia nastavili vyhřívání interiéru vozu na maximum, poklesl dojezd o celých 80 kilometrů oproti situaci, kdy byla vnitřní teplota nastavena do režimu ECO. Vypnutí vyhřívání sedadel a přepnutí jízdního režimu do režimu ECO potom zvýšilo teoretický dojezd o dalších 17 kilometrů.

Foto: Jiří SoukupŠkoda Enyaq je dle našeho názoru skvělé auto, což se ukázalo již při našem prvním testu v létě. Ve chvíli, kdy bude v České republice dostatečná síť dobíjecích stanic a technologie používané v elektromobilech budou i v zimním počasí umožňovat reálný dojezd bez jakéhokoliv omezování alespoň 500 kilometrů, může se Enyaq, nebo jeho nástupce, stát opravdu žádaným rodinným autem. Do té doby však bude tohle auto, dle našeho názoru, bohužel jen pro movité fanoušky elektromobility.

Jak se díváte na elektromobilitu? Je to podle vás správný směr? Napište nám do diskuze

Zkusili jsme, jestli se dá dojet s nejvýkonnějším Enyaqem 80iV z Prahy do Brna

Jiří Soukup

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.