Pokusy s retro stylem některým automobilkám vyšly. Ať už to je Fiat 500, Mini nebo třeba VW Beetle. Chrysler to ale s PT Cruiserem opravdu přehnal. Alespoň pro Evropany to je jedno z nejošklivějších aut, která můžete na silnici potkat. Chrysler PT Cruiser proto žádné prodejní rekordy nelámal. Důvodem byl nejen velmi diskutabilní retro design, ale také nepřesvědčiý výsledek bezpečnostních testů Euro NCAP a slabá paleta motorizací. V českých autobazarech se aktuálně nachází necelých třicet vozů s cenou od cca 15 tisíc. Cena to může být lákavá, ale obezřetnost je na místě. Servis na tyhle vozy nepatří k nejlevnějším
Foto: favcars.comFoto: favcars.comPT Cruiser spatřil světlo světa v roce 1999 a následující rok se začal prodávat. Kromě uzavřené karoserie se nabízel i jako kabriolet (od roku 2004). Ještě o rok dříve uvedl výrobce vrcholnou variantu GT s přeplňovaným čtyřválcem 2.4 T/163 kW. Na trhu ojetin nejde o příliš rozšířený automobil. Nakonec ani prodeje nových vozů nebyly nijak vysoké. Avšak kdo po PT Cruiseru zatouží, určitě ne inzertních portálech něco najde. Důležité je, dobře zvážit výběr motorizace, protože jde o těžký vůz (cca 1400 až 1600 kg) s horší aerodynamikou, což značně ovlivňuje spotřebu. Nadšení nebudou motoristé, kteří si od vozu slibují vysokou míru bezpečnosti. Při bariérovém testu Euro NCAP si totiž tento američan připsal za ochranu posádky při nárazu pouze tři hvězdičky z pěti možných.
Pohonné jednotky v praxi
Automobil pohánějí výhradně čtyřválce, což sice není moc americké, ale vzhledem k jejich spotřebě a naladění podvozku je představa šestiválce doslova děsivá. Motor s opravdu nízkou spotřebou zde totiž nenajdete. Nejúspornější je přirozeně turbodiesel 2.2 CRD nabízený od roku 2002. Může mít výkon 89 nebo 110 kW a pochází od Mercedesu. Nejslabší agregát představuje šestnáctistovka o výkonu 85 kW, jíž dodávala další německá automobilka – BMW. S těžkým vozem má ale dost práce a tak nepůsobí přesvědčivě. Lépe je na tom dvoulitrový motor vyráběný ve výkonových verzích 100 a 104 kW. Nejčastěji ale narazíte na jednotky o objemu 2,4 litru. Mají výkon 105 a 110 kW, výjimkou je pouze přeplňovaný motor ve variantě GT, kde nabídne 163 kW. Motory to jsou sice ochotné, ale za svou práci si nechají dobře zaplatit. Zejména „gé-té-čku“ se u čerpací stanice vyloženě líbí.
Na silnici
Foto: favcars.comFoto: favcars.comAutomobil potěší nabídkou místa pro posádku, tísnit se rozhodně nebudou ani cestující na zadních sedadlech. Také zavazadelník o objemu 538 litrů si dokáže motoristy získat. To ale platí jen pro uzavřený vůz, kabriolet má zavazadelník o objemu 375 litrů, který je navíc špatně přístupný, protože se jeho víko otevírá nahoru a komplikuje přístup. Také palubní deska nese retro prvky, jež dělají interiér zajímavějším. Potěší přítomnost praktických držáků nápojů, ale kdo vyžaduje prostornou schránku před místem spolujezdce, bude značně zklamaný. Je totiž opravdu malá. Jízda s „pí-tý-čkem“ bude pro většinu řidičů zklamáním. Vyšší stavba karoserie a měkčí naladění odpružení si vybírají svou daň v zatáčkách, kde auto vůbec nedrží. Podvozek je dokonce tak špatný, že za běžných situací automobil mnohdy nezvládá. Jak se v automobilové branži říká, podvozek má být rychlejší než motor, ale zde je to zcela naopak. K tomu ještě připočítejte přeposilované řízení a nic moc řazení. Vůz se prodával i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou, avšak ta byla zastaralá už při uvedení na trh. Podtrženo, sečteno, výsledkem je vůz, který dokáže oslovit jen opravdu nenáročné motoristy upřednostňující vzhled před jízdními vlastnostmi, bezpečností a ekonomickým provozem. Chrysler PT Cruiser je zkrátka vůz dělaný na efekt.
Časté problémy
Foto: favcars.comFoto: favcars.com„Pí-tý-čko“ není vzorem spolehlivosti a to by měl každý zájemce o ojetinu vědět. Řada kvalitních dílů se dá koupit v druhovýrobě za opravdu zajímavé ceny, ale některé opravy mohou být nákladnější. Proto při výběru vozu neberte na lehkou váhu stav spojky a setrvačníku, pozor si dejte také na pravidelnost volnoběhu u turbodieselů, kde nezřídka odcházejí drahé vstřikovače common railu. Někdy se zde setkáte i s vadným turbodmychadlem. Výhodou dieselu a zážehové šestnáctistovky od BMW je rozvod odolným řetězem, což šetří náklady na údržbu. Ostatní motory mají rozvodový řemen, který je třeba pravidelně měnit i s kladkami. Někdy se vyskytují problémy s elektronikou, zlobí páčky pod volantem a pozor si dejte také na práci automatické převodovky, je-li jí vůz vybaven. Časté jsou vůle na přední nápravě, nepotěší ani brzdy s kratší životností. Proto je u mnoha ojetin potřeba v krátké době vyměnit brzdové obložení, někdy i kotouče. Laky nepatří k nejodolnějším, a tak si můžete na některých vozech všimnout, že se ztrácí lesk a jsou více vidět drobné škrábance od kartáčů myček.