Doba není růžová a mnoho rodin potřebuje levné rodinné auto, které je bezpečně dopraví nejen po městě do školy, ale také na víkendové výlety. Xsara Picasso to může nabídnout i za 50 tisíc korun
Ono se moc hezky píše o zánovních „ojetinách“, které mají najeto sotva pár desítek tisíc kilometrů a jejichž ceny jsou stále srovnatelné s novými vozy. Jenže u nás spousta lidí prostě na tak drahá auta peníze nemá a nikdy mít nebude. Přesto potřebují nějaký rodinný přepravník, který je odveze na nákup, do práce a případně i na chatu.
Mezi ojetinami platí taková poučka, že solidní auto pořád stojí sto tisíc, ale ani tolik peněz někteří k dispozici nemají. Přesto v cenové relaci do 50 000 korun můžeme vybírat a dá se najít auto, které odveze celou rodinu a nebude to vyloženě nepoužitelný pelech bez perspektivy důstojného dožití. Nákup takového auta má ale jistá specifika, ale to si všechno ukážeme.
Pozor na benzinové motory 1,8 l a 2,0 l. Hlavně osmnáctistovka trpěla na vysokou spotřebu oleje a problémy se zapalováním
David Žídek; TestyOjetin.cz
Příkladem takového použitelného rodinného auta do 50 000 Kč může být třeba MPV Citroën Xsara Picasso. Horko těžko pojízdné kusy se dají koupit už za dvacet tisíc korun, ale těch padesát tisíc by mělo stačit na auto, které nastartuje, odjede a bude třeba i svítit, topit a budou mu fungovat nejdůležitější přístroje.
Moc v tomhle případě neřešte barvu, výbavu, kilometry na tachometru a zemi původu. Nejdůležitější je celkový technický stav auta. Ty hlavní věci musí fungovat. Motor musí nastartovat hned, musí držet stabilní volnoběh, nesmí se z něj valit charakteristický dým signalizující ztrátu chladící kapaliny nebo oleje a po přidání plynu musí auto plynule zrychlovat. Pozor také na nadměrné vibrace pohonné jednotky a funkci spojky a převodovky.
Za tyhle peníze nebude tohle auto žádný zázrak, ale pokud funguje základní mechanika, nic z motoru neteče v míře větší než únosné a z výfuku se nevalí dým, mohla by to být dobrá koupě. Jsou ale jen dva motory, které dávají smysl.
Foto: FavcarsFoto: FavcarsZákladní benzinová šestnáctistovka je robustní motor, který chce jen pravidelně nový olej, občas vyměnit svíčky a filtry a pak bude jezdit, dokud Xsara Picasso nepodlehne moru zvanému koroze, ačkoli na ní zrovna francouzské vozy tolik netrpí. Podobně to platí i o motoru 2.0 HDI, ještě ve verzi bez částicového filtru. Turbo totiž ještě nemá proměnnou geometrii lopatek a celkově je mechanika slušná. Počátejte ale s tím, že takové auto bude mít hodně najeto a třeba opravy vstřikovačů se mohou prodražit. Benzinová šestnáctistovka bude asi bezpečnější, i když bude brát osm litrů na sto kilometrů místo pěti a půl litru dieselu.
Foto: FavcarsFoto: FavcarsPozor na benzinové motory 1,8 l a 2,0 l. Hlavně osmnáctistovka trpěla na vysokou spotřebu oleje a problémy se zapalováním. Dvoulitr je na tom podobně, ale díky větší výkonové rezervě nedostával vytáčením tolik za uši, takže by na tom mohl být lépe. Bere okolo devíti litrů benzínu na 100 km a nabízel se také s automatem, i když je otázka, v jakém stavu taková převodovka už dnes v ojetině bude. Asi to nebude žádná výhra a její případná repase převýší hodnotu celého auta.
Žádná sláva nebude ani naftová šestnáctistovka HDI, která trpí na zanášení karbonem a kterou zabily dlouhé servisní intervaly. Kdo věděl, nechal si upravit olejovou vanu tak, aby z ní šel vypustit všechen starý olej. Tohle ale plno aut pořešené nemá a v motoru opravdu není moc perspektivy do budoucna.
U benzinových motorů opatrně s přestavbami na LPG. U nás je jen pár specialistů, kteří je umí udělat tak, že auto nepotřebuje přimazávání ventilů a opravdu mají slibovaný výkon i spolehlivost. Bohužel plno odfláknutých přestaveb nefunguje, odchází jim plynové vstřikovače, neustále se ucpávají filtry plynné fáze a vedení plynu netěsní.
Foto: FavcarsFoto: FavcarsNejvětším problémem starých a levných kusů bude koroze, hlavně vpředu kolem prahů a blatníků. Někdy to jde tak daleko, že už auto ani nezvednete na zvedáku, který by se jinak zakrojil do shnilých prahů jako horký nůž do másla. Proto auto zespodu pořádně prověřte a přesvědčte se, že prahy nejsou jen čerstvě přestříkané přes shnilá místa. Prostě vezměte nějaký klacek a rýpněte do nich.
Smiřte se také s už hodně unaveným podvozkem. Některým investicím se asi nevyhnete, ale dílů je dostatek, originály kupovat nemusíte a na internetu toho najdete spoustu. Kdejaký servis si s tímhle poradí za rozumných cenových podmínek.
Horší bude řešení různých elektronických vrtochů, především pokud jde o funkci digitální přístrojové desky. Ta sice vypadá jak z kosmické lodě, ale displej už je často rozsypaný, nefunguje podsvícení, nehraje rádio a podobně. Proto všechno vyzkoušejte, ať si nekoupíte auto, se kterým se nedá jezdit za tmy. Jsou lidé, co si koupili na první pohled hezký kus, aby pak zjistili, že jim v noci nefungují světla nebo důležité přístroje (třeba palivoměr).