Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Dacia Sandero II (od 2012) – překvapivě dobrá ojetina

26.11.2019 David Žídek

Komfort 4 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 6 / 10

Ceny oprav 8 / 10

Ceny ojetin na trhu 5 / 10


Hodnocení redakce6.17

Uživatelská hodnocení9.00


Kompaktní hatchback se na našem trhu nových aut dlouho držel se základní cenou pod magickou hranicí 200 tisíc Kč a to samozřejmě přilákalo mnoho zájemců o dostupné auto, kteří potřebují především komfort nezávislosti na hromadné dopravě za co nejméně peněz. Ve skutečnosti je ale Dacia Sandero druhé generace mnohem víc než jen levné auto a rozhodně soužití s ním není o tolika kompromisech, jak by se z nízké prodejní ceny mohlo zdát. Ostatně, v českých bazarech se tato Dacia dlouho neohřeje, což je samo o sobě dobrou referencí.


Navíc na trhu ojetin neklesla Sanderu cena tak extrémně rychle jako některým dražším autům. Vozy značky Dacia šly v posledních letech kvalitativně dost nahoru. Nebo bychom spíše mohli říci, že si některé dražší značky značně pohoršily? Výhodou Dacií je totiž jednoduchá konstrukce, levné opravy, velmi dostupný servis a poměrně malá šance, že se na té skoro až primitivní technice něco pokazí. Když máte na palubě okénka na kličku, primitivní rádio s monochromatickým displejem a pod kapotou jednoduchý atmosférický motor, těžko vás budou trápit potíže moderních aut s kompikovaným infotainmentem, armádou bezpečnostních asistentů, rozsáhlým balíčkem komfortních a někdy i zcela zbytečných prvků výbavy a s extrémně složitými motory pod kapotou. 

Pokud se tedy někdo smíří s kompromisním jízdním komfortem (který ale není tak strašný a cestu do Chorvatska s pár zastávkami určitě přežije), může v Dacii Sandero najít velice dobrou alternativu k dražším autům věhlasnějších značek. Zásadní kvalitativní problémy totiž Sandero netrápí. V žebříčku spolehlivosti německého TÜV na tom sice není Sandero moc dobře a třeba mezi šesti až sedmiletými auty mu patří 116. příčka ze 119 aut, ale realita je mnohem lepší než statistiky z německých technických prohlídek. Zatímco denně potkáte na odtahovkách desítky zkolabovaných luxusních SUV, Dacie zpravidla jezdí do té doby, než se rozpadne zanedbanou údržbou na prvočinitele. Mnoho zahraničních kupců totiž údržbu Dacie vůbec neřeší a auta často neviděla třeba tři roky servis. Proto pozor na dovozy bez servisní historie! Kupte raději auto po českém soukromém majiteli. 



Naprostou jistotou je zážehová čtyřválcová dvanáctistovka původem u Renaultu. U ní je jen potřeba pamatovat na výměnu rozvodového řemenu s vodní pumpou po 120 000 km nebo šesti letech, což bude pravděpodobně jediný vyšší servisní výdaj, který bude kdy tenhle motor potřebovat. V originálním servisu to stojí zhruba dvanáct tisíc, ale nezávislé dílny to zvládnou i levněji. Dodržujte servisní plán s ročními prohlídkami a výměnami oleje a Sandero se dožije vysokého věku. V roce 2015 nahradil dvanáctistovku atmosférický tříválec 1.0 SCE a ani ten není špatný. Bere necelých šest litrů, má rozvodový řetěz (ten zatím drží, ale u aut s vyšším nájezdem pozor, aby nechrastil) a prozatím bude mít málo najeto. Jedinou složitostí je u něj proměnné časování ventilů, ale to by nemělo do nějakých 150 000 km začít zlobit. 

Překvapením je i přeplňovaný tříválec 0.9 TCE, který uděluje Sanderu už slušnou dynamiku a prozatím s ním problémy nejsou. Na rozdíl od zlobivého přeplňovaného čtyřválcového motoru 1.2 TCE, který v Renaultech proslul karbonováním a drahými závadami, tříválec 0,9 l má nepřímé vstřikování a poměrně jednoduchou techniku. Pokud se nevykašlete na pravidelné výměny oleje, mělo by i jednoduché turbo vydržet dlouho. Diesel 1.5 dCi je do levné Dacie asi zbytečně komplikovaná složitost se všemi riziky s tím spojenými. Reálně se vyplatí až s nájezdy přes 40 000 km za rok a za ty problémy se zády z jen průměrných sedaček v Sanderu to vážně nestojí. Na takové nájezdy hledejte třeba Škodu Rapid 1.6 TDI, která bude mít i lepší zůstatkovou hodnotu. 

Z mechanických věcí u Sandera zlobily převodovky, v prvních letech výroby u nich docházelo k únikům oleje a některá auta už dostala dokonce novou převodovku v záruce. Jiná musel výrobce jen přetěsnit. Problematické jsou i přestavby na LPG, ale na vině není ani tak kvalita auta jako spíše kolísavá kvalita plynu u našich prodejců. Podvozek je u Sandera robustní, přeci jen je navržen na rozbité rumunské (a jiné východoevropské) cesty. Hodně se hovoří o náchylnosti ke korozi, ale to se týká jen značně zanedbaných a především bouraných aut, jejichž opravě někdo nevěnoval dostatečnou pozornost. Moderní Dacie už jen tak nezreznou, takže kupované auto vždy dobře prohlédněte. Puchýřky naznačují, že buď někdo auto stočil ze šíleného nájezdu, nebo špatně opravil bouračku. Samozřejmě nic nezkazíte profesionálním ošetřením spodku auta nástřikem ochranného vosku, ale to neplatí jen pro Dacii ale pro plno jiných moderních aut.

Foto: favcars.com

Ojetá Dacia Sandero II (od 2012) – překvapivě dobrá ojetina

Další články