Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojeté Mondeo s dieselem vás neoslovilo? Sáhněte po ojetém hybridu Ford Mondeo 2,0 HEV a neuděláte chybu

17.04.2020 David Žídek
Foto: insidelane.co.uk

Komfort 8 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 8 / 10

Kvalita zpracování 6 / 10

Ceny oprav 6 / 10

Ceny ojetin na trhu 6 / 10


Hodnocení redakce6.83

Uživatelská hodnocení-


Stejně jako „naše“ domácí Octavia stojí někde na pomezí mezi nižší střední a střední třídou, byl Ford Mondeo vždy schopný lézt do zelí prémiovým automobilkám, zejména pak BMW a Audi. Aktuální generace, někde označovaná jako pátá, ale technicky vlastně čtvrtá, se v Evropě prodává od roku 2014 a vychází z amerického Fordu Fusion, který se vyrábí od roku 2012. K testu jsme měli model z roku 2015, který měl najeto necelých 150 tisíc kilometrů. Prodejce si jej v době testu cenil na 320 tisíc korun.


Foto: insidelane.co.ukV současnosti se prodává modernizované Mondeo a prozatím není jasné, jak to bude s jeho nástupcem. Zájemci o ojeté auto ale mají na trhu velmi slušný výběr. Aktuálně je na českém trhu v inzerátech dost aut, nejlevnější kusy začínají u 200 tisíc korun. Rozpočet 300 000 korun zaručí zájemci pětileté Mondeo se servisní historií, oblíbeným naftovým motorem a rozumným nájezdem. Diesely mají v inzerátech absolutní převahu a pokud jde o spolehlivost, rozhodně si není na co stěžovat. Asi bychom se vyhnuli jednotce 1.6 TDCI a raději hledali motorizaci 2.0 TDCI, která z hlediska spolehlivosti a dynamiky představuje samozřejmou volbu. 

Někdo ale diesel nechce a i Ford se vydal cestou hybridizace. Hybridní Mondeo je velice zajímavá alternativa ke vznětovým motorizacím a představuje atraktivní volbu pro ty, kteří přeci jen spotřebu řeší, ale mají odpor k dieselům a zároveň chtějí velmi vysokou spolehlivost. U nás hybridů v nabíce moc není, aktuálně je to zhruba desítka kusů. Nejlevnější kusy začínají lehce pod 350 000 Kč, ale spíše počítejte s vyšší cenovkou. Docela slušná nabídka je v zahraničí, kde bylo hybridní Mondeo atraktivní díky daňovým výhodám a dalším bonusům, například osvobození od poplatku za vjezd do center velkých měst. 



Statistiky spolehlivosti a poruchovosti TÜV Report Fordu Mondeo moc nefandí. Čtyřletá až pětiletá mondea mají dle německých statistik z technických prohlídek najeto průměrně 104 000 km (je to jeden z nejvyšších průměrných nájezdů mezi čtyř až pětiletými auty) a s průměrným výskytem 16 % závad ho řadí na 121. místo ze 131 hodnocených modelů. Zajímavé ale je, že realita takovou poruchovost nepotvrzuje. Aspoň tedy pokud jde o hlavní mechanické věci. Nejčastěji si totiž lidé stěžují na nepříliš povedený infotainment Ford Sync, který byl přeci jen vylepšen až v rámci faceliftu. Bohužel se ale problémy nevyhnuly ani pohonným jednotkám EcoBoost (karbonizace, praskání pístů a selhávání řídících jednotek) a 1.6 TDCI (zadření klikového mechanismu, karbonizace). 

Foto: insidelane.co.ukHybridní Mondeo ale představuje cestu, jak mít prostorné, pohodlné a spolehlivé auto s velice příjemnou dynamikou. Ford se inspiroval u Toyoty a jeho hybridní systém je konstrukčně velice podobný. Atmosférický zážehový motor 2,0 l pracuje v Atkinsonově cyklu a je připojen k bezestupňové planetové převodovce, do které je zapojen ještě asistenční elektromotor/generátor. Celkový výkon hybridní soustavy je moc pěkných 138 kW a točivý moment 300 Nm. Dynamicky hybridní Mondeo zhruba odpovídá dvoulitrovému dieselu s automatem, ale reálnou spotřebou je schopné ho překonávat. Nafta s automatem jezdí za 6,5 litru na 100 km, reálná spotřeba hybridního Mondea se pohybuje mezi 5 a 6 litry na 100 km. Záleží ale hodně na tom, kde se s autem jezdí. Hybridnímu pohonu vyhovuje příměstský provoz s častým podílem akcelerací a brzdění, to umí jezdit za 4 litry. Na dálnici při tachometrových 140 ale bere 8 litrů, to je mu hybridní asistence už téměř k ničemu. 

Výhodou je, že Mondeo se nebojí silný 85kW elektromotor zapojovat do práce i mimo město a klidně na něj jede více než stokilometrovou rychlostí. Když se řidič snaží, lze jezdit za nějakých 3,5 litru na 100 km, ale to už začne být pro ostatní řidiče svými opatrnými rozjezdy v elektrickém režimu spíše otravný. Zvýšené servisní nároky hybridní Modeo nemá. Nechte každý rok nebo maximálně po 15 000 km vyměnit motorový olej, v hybridní převodovce se doporučuje měnit olej nejpozději po 90 000 km. Trakční akumulátor je spolehlivý a ani po 250 000 km nevykazuje dramatický pokles kapacity. Opatrně ale s auty, která ležela někde půl roku v koutu bazaru. Trvalé vybití akumulátoru nesvědčí a může ho to nenávratně poškodit. Nová trakční baterie se dá sehnat z americké verze Mondea za asi 50 až 70 000 korun. 

Na druhou stranu ale hybridní Mondeo nemá spojku, dvouhmotností setrvačník, EGR ventil, filtr pevných částic či drahé piezoelektrické vstřikovače, což jsou věci, které u ojetých dieselů často potřebují po vyšším nájezdu výměnu. A to jste na tom pak hůře než za těch 70 tisíc. Například oprava dvouspojkové převodovky Powershift, kterou většina Fordů po 200 tisíci kilometrech potřebuje, vyjde tak na 50 tisíc. Okruh zájemců ale asi nejvíce omezí to, že hybridní motorizace se nabízela jen k nepříliš praktickému sedanu a v praktickém kombi se prodává až od února 2019. A takové Mondeo bude pořád velice drahé. Ale pokud nemusíte mít velký kufr, mohli byste být s hybridním Mondeem spokojeni. Umí být velice úsporné, má odpovídající dynamiku a je spolehlivé.

Další články