Hyundai neměl v devadesátých letech v Čechách na růžích ustláno. Vozy se potýkaly se slabou image a také ne úplně dobrou kvalitou. Sám jsem měl v těch letech model Lantra 1,8 GT a byl jsem s ním naprosto spokojen. Bylo to navíc první auto ve kterém jsem pokořil 200km/h. To se vám s Accentem asi nepovede, ale o to přeci vůbec nejde. Devizou této ojetiny je totiž opravdu povedený turbodiesel, který překvapil i mnoho zarytých odpůrců korejské značky. Dnes se dají relativně pěkné kusy sehnat za cenu okolo 50 tisíc korun . Ty levnější kousky, mnohdy s cenou pod 20 tisíc korun, ale už moc k doporučení nejsou.
Malý automobil Hyundai Accent jistě není třeba dlouze představovat. Jeho první generace stála na podvozku a technice japonského Mitsubishi, druhá generace ale byla již vyvíjena zcela v režii korejské automobilky. Ne jinak je tomu v případě třetí řady, která se představila v roce 2005. Tehdy vyjel na silnice hatchback, ten byl ale určen pro americký trh. Následující rok přišel do prodeje sedan, jenž měl zacíleno i na evropské motoristy. Vůz dostal dva zážehové motory a jeden turbodiesel. Na nabídce pohonných jednotek se přitom nic nezměnilo až do roku 2010, kdy byla výroba Accentu ukončena. Na českém trhu s ojetými automobily nemá třetí řada takové zastoupení jako je tomu v případě předchozích dvou generací. Accent poslední generace totiž dorazil na trh nových vozidel v době opravdu silné konkurence, proti které mnoho zbraní neměl. Českým prodejům vládla mezi sedany jiná vozidla. Řeč je především o Dacii Logan a Renaultu Thalia, v nabídce byla ale i domácí Škoda Fabia sedan. Všechny tři automobily přitom nabídnou větší zavazadelník, což pro mnoho zájemců o tento typ vozu hraje velice důležitou úlohu.
Pohonné jednotky v praxi
Asi největší devizou vozu korejské produkce se stal mimořádně povedený turbodiesel. Na rozdíl od vznětového motoru v předchozí generaci jde o čtyřválec, což se pozitivně projevuje v podobě citelně nižších vibrací. Přesto je při stání vozu a vyřazení na neutrál pocítíte. Jenže klad této jednotky je jinde: má se totiž velice k světu a s vozidlem doslova cvičí, přitom se ale spokojí s minimem nafty, takže nadměrně nezatěžuje motoristovu peněženku. Špatnou volbu nepředstavují ani zážehové motory 1.4 16V/71 kW a 1.6 16V/81 kW. Zejména úspornější čtrnáctistovka zaujme, ale vedle vynikajícího turbodieselu 1.5 CRDi/81 kW toho nemá moc co nabídnout.
Na silnici
Jelikož mají všechny motory výkonu dostatek, je jasné, že nepředstavují z hlediska jízdy žádný limitující prvek. Tím je měkce naladěný podvozek, který sice velice dobře tlumí nerovnosti, ale současně stojí za velkým náklonem karoserie v zatáčkách a značně podprůměrným držením stopy. Jízdní vlastnosti mají tedy do ideálu skutečně daleko. O cestovní komfort je však dobře postaráno. Kupodivu mu napomáhají i na pohled úplně obyčejná sedadla bez výraznějšího tvarování. V praxi se ukazují jako pohodlná. Prostor pro posádku není špatný. Zavazadelník o objemu 390 litrů rozhodně žádné terno nepředstavuje. V porovnání s nejlepšími ve třídě propadá, ale ruku na srdce, opravdu využijete objem 500 litrů, který nabízejí někteří konkurenti?
Časté problémy
K největším problémům vozu patří takové, které vznikají z opotřebení. Zejména odolnost podvozku je znatelně slabší, než bývá obvyklé. Třeba tlumiče pérování odcházejí už po 30 000 ujetých kilometrech, což se projevuje dalším zhoršením jízdních vlastností. Vůle vznikají v silentblocích uložení ramen nápravy, nadměrně opotřebena bývá u ojetin také spojka. Známé jsou potíže s elektricky nastavitelnými zpětnými zrcátky, prověrku si před koupí zaslouží i další elektrická výbava a klimatizace. Vznětový motor mohou při větším kilometrovém proběhu trápit vstřikovače, turbo nebo palivové čerpadlo. Zde hodně záleží na tom, jak se předchozí majitel k vozidlu choval, zda motor nenutil k atletickým výkonům za studena a zda jej naopak dochlazoval před vypnutím.
LÍBILO:
- komfortní odpružení
- nízké ceny ojetin
- velmi úsporný a výkonný turbodiesel
- příznivé ceny náhradních dílů
NELÍBILO:
- opravdu nedobré jízdní vlastnosti
- rychlý pokles hodnoty vozu
- menší odolnost některých komponent
- menší nabídka ojetin