Opel Astra patřil v Evropě svého času k nejprodávanějším autům ve své třídě, dnes ale stojí na okraji zájmu. Přesto je to, i jako ojetina, dobré auto a nová generace napravuje neduhy té předešlé, která ani přes drobné výtky nebyla vůbec špatná. Obezřetnost je ale na místě u motorů 1,4 Turbo a u zatím ne příliš rozšířené převodovky CVT, která se nabízí k novému tříválcovému motoru 1,4 T. Absolutorium naopak patří certifikovaným ortopedickým sedadlům, která ale díky vysoké příplatkové ceně nejsou u ojetin příliš častá. Při nákupu ale požadujte doklady ze servisní historie vozu. Astry totiž bývají oblíbeným vozem v autopůjčovnách, autoškolách i taxislužbách.
Foto: netcarshow.comFoto: netcarshow.comSoučasná generace Astry to na trhu lehké nemá. Opel posledních pár let prochází velmi bouřlivým obdobím a i když v rámci sdílení platforem a pohonných jednotek přechází na ověřenou a vážně dobrou techniku od Peugeotu a Citroënu (Opel si ponechal vlastní vývoj a věnuje se motorům, převodovkám a hlavně ladění podvozku), tradiční zákazníci se bojí. A ti šetřiví, které uměl Opel oslovit, odcházejí spíše k sedmileté záruce značky Kia. Astra patřila svého času k nejprodávanějším autům ve své třídě v Evropě, dneska stojí na okraji zájmu. Přesto je to dobré auto a nová generace napravuje neduhy té předešlé, která ale také nebyla špatná. Současná Astra zhubla, takže už s ní pohne i základní motor. A drží se klasického receptu a designu, takže s moderními Opely budou spokojení ti, kteří dávají přednost klasickým tlačítkům než šourání mastného prstu po disleji infotainmentu.
Foto: netcarshow.comFoto: netcarshow.comTen má tedy Astra také, ale je to prostě pořád klasické auto, jen s moderní technikou. A že jí mohlo být! Ergonomické sedačky AGR s certifikátem od německé lékařké komory jsou fantastické (kromě Opelů takové mohly mít už jen vrcholné Mercedesy), ale i obyčejné sedačky stačí a jsou pohodlné. Adaptivní LED světla s automatickým tlumením dálkových světel a vynikající svítivostí jsou úžasné a dlouhou cestu v noci dokážou zpříjemnit. A vlastně ještě jedna drobnost: chlazené přední sedačky v téhle třídě aut také jen tak nenajdete. Ovšem u většiny ojetin taková výbava není, v inzerátech se válejí spíše fleetové verze s naftovou šestnáctistovkou a základní výbavou, případně litrový tříválec. Aspoň že Astru podporují statistiky spolehlivosti TÜV Report, které tříletá auta řadí do hezkého průměru na 49. místo s 5,2% výskytem závad. Průměrně mají dvou až tříleté Astry najeto 50 000 km, ale také narazíte na služební kombíky, které mají po třech letech 150 tisíc km na hrbu.
Tříletou Astru se základním motorem a výbavou koupíte za něco málo přes 200 tisíc korun, tříleté služební diesely s vyšším nájezdem spadly už pod 200 tisíc. Za 300 tisíc můžete mít vážně hezké mladé auto s rozumným nájezdem, slušným motorem a akceptovatelnou výbavou. Opel se nebál nabízet velice nestandardní kombinace motorům a převodovek, takže lze narazit na dost aut s automatickou převodovkou. Pro řidiče se ZTP může být velice atraktivní program Opelu právě pro osoby se zdravotním postižením, který spolu se státním příspěvkem a daňovou úlevu přináší i prostornější model (Astra je proti Corse opravdu o dost větší) lidem, kteří třeba nemohou řadit ze zdravotních důvodů.
Foto: netcarshow.comFoto: netcarshow.comVyloženě zlobivých motorizací se Opel už dávno zbavil, ale přesto u poměrně častého motoru 1.4 Turbo stále existují rizika. On je to v zásadě moc příjemný a dobrý motor, který odlehčené Astře poskytuje pěknou dynamiku při rozumné spotřebě. Umí jezdit za sedm litrů dlouhodobě. Ale některým kusům popraskaly písty a bohužel až po záruce. V tomto případě je vždycky lepší hledat auto, které má prodlouženou záruku až na pět let. Čtrnáctistovce s turbem je potřeba pomoci včasnými vyměnami oleje správné specifikace a hlavně palivem s vyšším oktanovým číslem a čistícími aditivy. Lépe pracuje s automatem, který eliminuje vražedné podtáčení, které bývá nejčastější příčinou vážných problémů. Atmosférická verze motoru 1,4 l je poslední, která si ponechává nepřímé vstřikování a představuje asi nejbezpečnější volbu. Hodí se na krátké trasy, nemá vysoké servisní nároky, zbaští každý benzín a po letech by neměla zlobit. Překvapivě dobrý je i litrový tříválec, který krom včasného servisu a kvalitního paliva nic nepotřebuje a dobře snáší i vyšší nájezdy.
Foto: netcarshow.comFoto: netcarshow.comMotor 1.6 Turbo jede moc pěkně, ale spíše jen ve verzi s manuálem. Automat, jakkoli pohodlný a spolehlivý, trochu jeho snažení umírňuje. A taková Astra je stejně tak drahá, že pak už dá spousta lidí raději přednost dieselu. Jednotka 1.6 CDTI se naštěstí vypracovala ke vzorné spolehlivosti a pokud ji nezabijete oddalovaným servisem (olej měňte maximálně po 20 000 km, ale raději dříve), vydrží. S ventily EGR už takové problémy nejsou, ani s regenerací DPF. A do roku 2018 se ještě Astra obešla bez nutnosti doplňování AdBlue. Pokud už Astra plní normu Euro 6d-TEMP, musíte doplňovat AdBlue už i u ní. Zatím s tím ale není moc servisních zkušeností, je ještě brzy. Na rozdíl od koncernu VW má Astra u silnějších motorů klasický spolehlivý automat s hydrodynamickým měničem, s robotizovanou převodovkou Easytronic (tříválec 1.0 T) ale opatrně. O novém CVT, které se nabízí k novému tříválci 1.4 T, zatím nevíme nic, ale z povahy věci to asi z dlouhodobého hlediska žádná sláva nebude.
Každopádně aktuální generace Opelu Astra je moc příjemné a důstojné auto, které s hezkou výbavou a silnějším motorem bude svého majitele těšit. Jen pozor na původ aut, servisní historii a dodržování servisních zásad. Pak vám vydrží dlouho.