OJETÝ SEAT LEON – ŠPANĚLSKÝ KRASAVEC JE STÁLE OBLÍBENÝ


SEAT zabodoval u českých podnikatelů a taxikářů modelem Toledo, které se ve své době stalo určitým etalonem třídy. O pár let později se automobilka snažila oslovit své klienty modelem Leon. Oblíbená byla především motorizace 1,9 TDi, která se později dostala i do verze Cupra.


Model Leon se poprvé objevil v roce 1999. Vyráběl se výhradně v provedení hatchback. Vozidlo stojí na platformě Seatu Toledo druhé generace a využívá i mnoho dalších shodných dílů. Mezi motoristy našel vůz větší zalíbení, než jeho příbuzný se stupňovitou zádí. Španělská automobilka patřící pod křídla koncernu Volkswagen ale nezůstala jen u klasické osobní verze. V roce 2000 totiž uvedla i ostřejší provedení pro sportovněji založené řidiče. Model dostal název Leon Cupra a pod jeho kapotou nalezneme buď šestiválec 2.8 V6 o výkonu 150 kW, nebo turbodieselový čtyřválec 1.9 TDI/110 kW. O dva roky později dorazila na trh ještě silnější verze Leon Cupra R poháněná lehčí přeplňovanou čtyřválcovou osmnáctistovkou. Ta zprvu disponovala výkonem 154 kW. Později byl ale navýšen na 165 kW. Automobil se vyráběl do roku 2005, kdy jej nahradil model druhé generace. 

VÍTE JAKÉ AUTO BYLO MODLOU ČESKÝCH TAXIKÁŘŮ?

Pohonné jednotky v praxi

Motory používané v Leonu nejsou žádnou neznámou. Můžeme se s nimi setkat i v dalších koncernových vozech, kde jsou většinou srovnatelně hodnoceny. Základ představuje šestnáctiventilová čtrnáctistovka. Mezi zážehovými agregáty se vyskytuje poměrně často, nezaskočí spotřebou a navíc je poměrně spolehlivá. S vozidlem nemá moc práce, na svižnější svezení je ale lepší zvolit jinou jednotku. Může to být šestnáctistovka, dodávaly se dvě: osmiventilová o výkonu 74 kW a šestnáctiventilová disponující výkonem 77 kW. Nejde o špatné agregáty, ale sportovně založení řidiči udělají lépe, pokud zvolí přeplňovanou osmnáctistovku. Tu lze mít o výkonech 132, 154 či 165 kW. Někdy ji zlobí zapalovací cívky a pozor si dejte také na stav turba. Jinak s tímto motorem nebývají problémy. Vychází z atmosférické dvacetiventilové osmnáctistovky, kterou taktéž najdete v nabídce. Je však neúsporná a neochotně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu. Přeplňovaný motor je po všech stránkách lepší volbou. Atmosférický šestiválec je na trhu ojetin spíše raritou. Jeho hmotnost znamená větší zátěž pro přední nápravu, z čehož plyne její rychlejší opotřebení.

Pod kapotou může být také jeden z již legendárních dieselů o objemu 1,9 litru. Naprostý základ tvoří atmosférický vznětový motor 1.9 SDI o výkonu 50 kW. Rozhodně to není žádný sprinter, doporučit ho lze jen opravdu klidným řidičů. Těm se ale dokáže odměnit nejen velice nízkou spotřebou, ale i spolehlivostí. Turbodiesely 1.9 TDI se nabízejí o výkonech 66, 74, 81, 96 a 110 kW. Nejsou sice nejkultivovanější, většinou ale pracují spolehlivě. Častěji je trápí vadné váhy vzduchu, někdy nadměrně opotřebené turbodmychadlo, kterému je třeba při koupi vozu věnovat zvýšenou pozornost. Zejména pokud půjde o některou z výkonnějších motorizací. Jasně nejlepší volbou je velice svižný a přitom i velice úsporný agregát o výkonu 81 kW. Motory pracující s výkonem 96 a 110 kW používají dvouhmotový setrvačník, který má u produktů Volkswagen kratší životnost. Jde přitom o jeden z dražších dílů. I když z druhovýroby jej lze sehnat za akceptovatelnou částku, v poměru k ceně vozu je stále dost vysoká. 

Na silnici

Vůz zaujme dobře zpracovaným interiérem. Materiály většinou působí kvalitně a mají dobrou povrchovou úpravu, palubní deska má líbivý design a kladné body Leon dostane i za ztvárnění sedadel. Ta jsou totiž pohodlná a navíc nabídnou zdařilé boční vedení těla. Zavazadelník o objemu 340 litrů sice není největší, mnohým motoristům ale stačí. Díky výklopným pátým dveřím je do něj dobrý přístup. Samotná jízda je příjemná, dokud vozidlo nenajede na příčnou nerovnost. Pak se nevyhnete nepříjemným rázům od kol, se kterými se lze setkat i v menším Seatu Ibiza. Tužší nastavení podvozku ale znamená solidní chování auta v zatáčkách. Zde určitě nezklame, ale nečekejte ani zázraky. Po stránce jízdních vlastností patří k průměru. 

Časté problémy

Výjimkou nejsou opotřebená ložiska kol. Poznáte je podle typického hučení. Mnoho vozidel má také zvlněné přední brzdové kotouče nebo problémy s parkovací brzdou. Ta buď vůbec nefunguje, nebo pracuje špatně. Některé automobily trápí vadná ložiska alternátoru nebo vůle na uložení předního příčného stabilizátoru. Méně častý je únik chladicí kapaliny. U osmnáctistovek se občas stane, že odejde ventilátor chlazení. Proto pozor na teplotu chladicí kapaliny. Přehřívání motoru by mohlo mít za následek jeho vážné poškození.

 

LÍBILO:

  • zdařilá sedadla
  • nadčasový design
  • přesné řazení
  • živé a úsporné turbodiesely 1.9 TDI
  • solidní ceny ojetin
  • slušné materiály v interiéru

 

NELÍBILO:

  • malé zpětné zrcátko na straně spolujezdce
  • citlivost na příčné nerovnosti
  • menší nabídka ojetin na trhu

OJETÝ SEAT LEON – ŠPANĚLSKÝ KRASAVEC JE STÁLE OBLÍBENÝ

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.