Na bazarový trh konečně míří Octavie IV. Nejlevnější kusy pořídíte za cca 400 tisíc korun

Foto: Jan Smékal

Přesně před čtyřmi lety, v polovině listopadu 2019, vybuchla bomba: čtvrtá generace Škody Octavia byla úplně jiným autem, než na jaká byli Češi zvyklí. Kvůli epidemii covidu-19 a následné krizi v dodávkách čipů však byl start novinky hodně opožděný a do světa bazarů se ve větších počtech dostává teprve nyní.


Čtvrtá generace Škody Octavia byla úplně jiným autem, než na jaká byli Češi zvyklí. Hlavně uvnitř – přístrojová deska se zbavila většiny mechanických ovladačů a naopak dostala obří tablet, místo budíků nastoupily displeje, na cestu svítila chytrá LED světla. Kvůli epidemii covidu-19 a následné krizi v dodávkách čipů však byl start novinky hodně opožděný a do světa bazarů se ve větších počtech dostává teprve nyní.

Foto: Jan Smékal

Pomalý start

O velmi pozvolném startu nejlépe svědčí prodejní čísla – během necelých prvních čtyř let výroby (2020-10/2023) bylo na českém trhu registrováno 65,5 tisíce Octavií IV.; například v loňském roce 2022 to bylo 14 tisíc kusů. Pro srovnání, předcovidová čísla byla dvojnásobná – v roce 2017 zaznamenaly statistiky 27 tisíc registrací. Na sekundární trh se tak logicky auta dostávala o to pomaleji – nákupy totiž nemohly uskutečnit hlavně firmy, od nichž se pak roční, dvou a tříleté ojetiny dostávají do autobazarů. V současné době je tak na českém inzertním trhu na výběr z 1 096 kusů čtyřkových octavií. Cenový medián letošních ojetin je téměř 800 tisíc korun, s nájezdem pouhých 8,5 tisíce km – jsou to totiž téměř nové vozy. U ročních ojetin už mediánová cena klesá na 672 tisíce (20 200 km), u dvou až tříletých k 600 tisícům (40 tisíc km). Nejstarší čtyřkové octavie z roku 2020 mají najeto kolem 90 tisíc km a jejich cenový medián je 446 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy tuzemského inzertního trhu, provedeného experty AURES Holdings, provozovatele největší české sítě autocenter AAA AUTO.

Foto: Jan Smékal

Čtvrtinu prodaných ojetin tvoří verze RS

Samotné AAA AUTO má momentálně skladem 63 kusů octavií IV. generace, většina z nich byla vykoupena v poslední době „Po relativně pomalém rozjezdu prodejů se čtyřková octavie konečně začíná do bazarů dostávat ve větším počtu. Někdejší výpadky výroby a dlouhé dodací lhůty jsou už zapomenuty,“ říká expert AAA AUTO Jindřich Topol, podle nějž tuzemská jednička AAA AUTO prodala dosud v Česku 600 nejnovějších octavií, další stovku pak v Polsku a na Slovensku. „Šedesát procent z nich mělo karoserii kombi, tři čtvrtiny všech aut mělo vyšší výbavy Style nebo Style Plus, 25 procent tvořily verze RS. Zajímavé je lehké vedení automatů DSG nad manuály v poměru 55:45 procentům. Průměrný nájezd čtyřkové octavie byl 26 tisíc kilometrů, cena pak o 12 tisíc překročila hranici 700 tisíc korun,“ vypočítává Jindřich Topol.

Foto: Jan Smékal

Benzín získává stále větší oblibu

Co se týče skladby motorů, jestliže u předchozích generací platil za nejoblíbenější bazarovou volbu naftový dvoulitrový kombík, u „čtyřky“ už to tak jednoznačné není – velké oblibě se těší i benzinová patnáctistovka a do prodejů tu už promlouvaly i hybridy. Konkrétně v prodejích vedlo (41 %) dieselové 2.0 TDI (základem je verze s 85 kW, nahrazující dřívější 1.6 TDI), plných 38 procent prodejů však v AAA AUTO tvořila benzinová 1.5 TSI, dvanáct procent pak silnější 2.0 TSI. Pouze necelá tři procenta aut měla pod kapotou nejslabší tříválcový agregát 1.0 TSI, dvojnásobný zájem byl zato o plug-in (zásuvkové) hybridní provedení iV. Pouhých 11 procent zákazníků volilo verzi s pohonem všech kol 4x4. „Tak malý počet může leckoho mrzet, ale je to bohužel daň za tlak na snižování emisí. A lepší už to nejspíš nebude,“ říká Topol a dodává pár slov k motorům.

Foto: Jan Smékal

Benzínové motory s ACT se vejdou se spotřebou do šesti litrů

Musím vyzdvihnout úžasně nízkou spotřebu dieselů, které díky dvojímu vstřikování močoviny nemusejí řešit emise dusíku a jezdí krásně pod hranicí pěti litrů nafty. Ale ani benzinové 1.5 TSI se spotřebou nenechávají zahanbit, díky systému vypínání dvou válců při plachtění zvládají v pohodě spotřebu do šesti litrů. Motory se zatím jeví jako servisně velmi robustní, sporadicky je trápí pouze drobné úniky oleje,“ chválí Topol.

Foto: Jan Smékal

Zamrzající infotainment

Ne vše je však na škodovkách tak povedené jako mechanika. „Zlobí zamrzávající infotainment, což je o to horší, že spoustu funkcí nelze ovládat jinak než přes něj. Problémy se objevují také u aktualizací řídicích jednotek, které při nich dokáží i úplně zkolabovat. Infotainment také vyžaduje nespočet aktualizací,“ popisuje Jindřich Topol slabší stránky poslední generace octavie a zdůrazňuje nutnost důkladné prověrky servisní historie. „Převážná většina ojetin má totiž za sebou minulost služebního auta, a některé leasingové společnosti se v zájmu úspory nákladů mohly k pravidelnému servisu stavět trochu zdráhavě,“ doplňuje.

Foto: Jan Smékal

Ceny od 400 tisíc Kč

Nejlevnější kusy Škody Octavia IV. aktuálně v inzerci uvidíte s cenovkou těsně pod 400 tisíc korun, na většinu ojetin je ale zatím potřeba alespoň půl milionu. „Přestože poslední oktávka řadu zájemců zpočátku spíše odrazovala, v bazarech v budoucích letech tradičně půjde o jeden z nejprodávanějších modelů, který bude pro spoustu zákazníků jasnou volbou,“ uzavírá Jindřich Topol z AAA AUTO.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.