Ojetá Škoda Octavia Scout 2,0 TDI je takový český „allroad“ za dobré peníze

Foto: Jiří Soukup

Ojetá Škoda Octavia Scout z roku 2008 se v dobrém stavu dá pořídit za cenu kolem 180 tisíc korun. Málo to není, ale je-li perfektně servisovaná, chybu touhle koupí určitě neuděláte


Češi jsou národ chalupářů a obliba vozů kategorie kombi je stále vysoká. V posledních letech si sice Češi začínají libovat i ve vozech kategorie SUV, nicméně Octavia kombi je stále jedním z nejžádanějších ojetých vozů vůbec. Možná i proto již v roce 2008 mladoboleslavská automobilka nezaváhala a na platformě oblíbeného kombi připravila takový český „allroad“ s názvem Scout. My jsme tehdy měli k testu verzi s oblíbeným dvoulitrovým motorem 2,0 TDi. V té době stálo tohle auto 815.900,-Kč, což byla v roce 2008 opravdu „pecka“. 

U verzí s manuální převodovkou velmi důrazně doporučuji kontrolu spojkového oložení a spojky jako takové. Ta totiž, navzdory určení auta i do lehčího terénu, moc nevydržela
Martin Foltýn; CarTrax - fyzické prověrky vozidel

Možná i proto se do republiky dostalo poměrně velké množství Scoutů ze sousedního Německa, kde v té době tohle auto stálo 29.190,- euro, což podle tehdejšího kurzu bylo téměř o 100 tisíc korun méně. Octavia Scout si proto i po více než deseti letech pořád drží poněkud vyšší cenu. Je to ale daň za vysokou užitnou hodnotu a kvalitní zpracování. Při nákupu ale samozřejmě dbejte na důkladnou fyzickou prověrku auta. Především pohon 4x4 a převodovka DSG si zaslouží pečlivou kontrolu. 

Škoda Octavia Scout je odvozena od kombi této typové řady s pohonem všech kol, což už na první pohled prozrazuje vzhled karoserie. Liší se však nejen větší celkovou i světlou výškou a standardními sedmnáctipalcovými koly Proteus, ale i barevně odlišeným plastovým obložením obou nárazníků, prahů a blatníků, vytvářejícím tak souvislý ochranný pás spodku karoserie proti lehčím poškozením. Díky této příbuznosti se nic nezměnilo na velikosti interiéru a jeho uspořádání. Kvalita zpracování a použité materiály jsou tradičně na vysoké úrovni. Sedadla mohou mít i provedení v kombinaci kůže/alcantara a potěší jejich anatomické tvarování i příjemná tvrdost. 

Přístrojová deska působí přehledně a z ergonomického hlediska jí není co vytknout. Vše je tam, kde být má, jednotlivé díly jsou perfektně slícovány, nikde nic nevrže ani neskřípe. Testovaný automobil byl vybaven tzv. malou navigací, která naprosto precizně naváděla do zadaného cíle a to jak hlasovými, tak i grafickými pokyny. Ty se zobrazovaly jak na malém displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem, tak také na displeji audio/navi systému. Dvouzónová klimatizace s regulačním krokem 0,5 st. Celsia vytemperovala vozidlo na požadovanou teplotu během okamžiku. Pedály mají kovové nášlapy, což však může být, zejména v zimních měsících, poněkud nepraktické. 

Na zadních sedadlech najdou dostatek prostoru tři cestující, ten na prostředním místě ale bude přeci jen trochu stísněn. Zavazadlový prostor patří tradičně k těm nadprůměrným. V základním uspořádání pojme 580l nákladu, při sklopených zadních sedadlech pak plných 1620l. 

Svými provozními vlastnostmi a technickým vybavením se Octavia Scout blíží dnes velmi rozšířeným vozům kategorie SUV, neboť pohon všech kol a větší světlá výška umožňují i jízdu v obtížnějších podmínkách než jen na silnici s dobrým povrchem. Poháněcí soustava byla kompletně převzata z Octavie Combi 4x4, stejně tak jako podvozek vozu, jehož změněné nastavení však zvětšilo světlou výšku o 17 mm. V převodovém ústrojí se znovu uplatnila mezinápravová spojka Haldex, regulující plynule rozdělování hnacího momentu na kola obou náprav podle jejich okamžitých adhezních podmínek, resp. trakčních schopností. S tímto pohonem se lze odvážit i do lehčího terénu, např. na neupravené lesní či polní cesty s blátivým nebo zasněženým povrchem. 

Scout však není čistokrevný terénní automobil, schopný překonávat velké nerovnosti a překážky či značná stoupání. Nemá ani redukční převodovku, ani závěry diferenciálů, a i navzdory větší světlé výšce omezují jeho průchodnost terénem dost velké převisy karoserie. Určitým limitem jsou samozřejmě i silniční pneumatiky, které mohou mít problémy především na blátivém povrchu. Potvrzením schopnosti jízdy i mimo zpevněné cesty je ale titul „Nejlepšího crossover kombi“ (Best Crossover Estate) z udělování britských cen „Čtyřkolka roku 2008“ (4x4 of the Year awards) časopisu 4x4. 

Jízda se Scoutem je velice příjemná, zpětná vazba od volantu příkladná. Podvozek je sice poněkud tvrdší, než jsme, s ohledem na určení vozu, čekali, nicméně ani po delší cestě nevystoupíte z vozu rozlámaní nebo unavení. Přední náprava má zavěšení typu McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem, zadní potom víceprvkové zavěšení s příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. 

Motor 2,0TDi nabízí dostatek dynamiky pro běžnou jízdu i pro nenadálé situace v terénu. Spotřeba činila během našeho testu 8,2l/100km, což je o cca 2litry více, než udávala firemní specifikace. Přičítáme to však průběhu testu, kdy jsme minimálně třetinu ze 400 ujetých kilometrů absolvovali v lehčím terénu. Tedy především na zasněžených polních cestách. 

Octavia Scout je kvalitně zpracovaný automobil atakující kategorii SUV. Využijí jej nejen vyznavači aktivního životního stylu, ale také obyvatelé horských oblastí, či chataři a chalupáři, kteří se ke svým obydlím dostávají po nezpevněných cestách. Nejstarší ojeté kusy se prodávají již od ceny cca 150 tisíc, je však nutné počítat s nájezdy přes 300 tisíc kilometrů. Pěkné kusy od roku 2010 a nájezdem kolem 150 tisíc kilometrů se pak inzerují za ceny přibližně od 250 tisíc korun.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.