Testy ojetých aut, recenze nových aut

Testujeme ojetý liftback Škoda Rapid – Do Tallinu jsme dojeli se spotřebou 3,6l/100km

18.07.2020 Jan Smékal
Foto: Martin Filipi

Komfort 7 / 10

Prostornost 8 / 10

Testovaná motorizace 10 / 10

Kvalita zpracování 9 / 10

Ceny oprav 8 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce8.33

Uživatelská hodnocení0.50


Tohle auto je sen českého motoristy. Velký kufr, přijatelně prostorný interiér, příznivá cena a především neuvěřitelně nízká spotřeba motoru 1,6 TDI. Bohužel, v českých autobazarech je těchto aut jako šafránu. My víme proč. Jen blázen by se totiž zbavoval auta, které má tak levný provoz a nepotřebuje téměř žádný zásadní servisní zásah ani po ujetí 100 tisíc kilometrů. V bazarech se Rapidy 1,6 TDI prodávají již od 150 tisíc korun. Ty mají ale nájezdy přes 200 tisíc kilometrů. Dovolí-li vám to rozpočet, dívejte se po vozech s nájezdem okolo 100 tisíc. Tam se cena pohybuje od nějakých 180 tisíc a ten rozdíl se rozhodně vyplatí.


Foto: Martin FilipiŠkoda Rapid je tak trochu otloukánek a v očích české veřejnosti není považován za plnohodnotné a kvalitní auto. Přitom ve srovnání s přímou konkurencí působí neuvěřitelně dobře, bytelně a kvalitně. Postavte vedle Rapidu takovou Dacii Logan, Renault Thalia nebo třeba dvojici Peugeot 301 a Citroën C-Elyseé a nestačíte se divit, jak lépe Škoda Rapid nejen vypadá, ale především jezdí. Pohledem nového auta si člověk říká, že škodovka za ten pár desítek tisíc korun velký příplatek bez debat stojí. Jenže pohledem zájemce o levné auto je třeba dvacet až třicet tisíc korun naprosto zásadní položka a raději si koupí horší, ale levnější auto. Ovšem na trhu ojetin se karta obrací. Rapid sice není extrémně levný, ale jeho kvality mu nikdo neupře, a zatímco se vyjmenované konkurenční modely potýkají s korozí (Dacia Logan) či mizernou kvalitou (Peugeot a Citroën), Škodovka stárne mnohem pomaleji a 100 000 km na ní skoro není poznat.

Foto: Martin FilipiUž se stalo zvykem, že škodovky maskují své stáří a hlavně kilometrový nájezd naprosto dokonale. Interiér je sice z tvrdších plastů, ale je kvalitní a ergonomicky dobře promyšelný. Sice tu vidíte šetření, ale všechno funguje tak, jak má. Zamrzí vás spíše absence jistých komfortních prvků, které jste do Rapidu nemohli mít ani za příplatek. Mluvím teď třeba o komfortním ovládání oken jedním stiskem, ale to jsou vážně jen detaily. Škoda Rapid je bez debat dobře postavené a pocitově kvalitní auto. Na svou kategorii trhu je možná až moc dobré a cílová klientela by jistě vyměnila část vrozené bytelnosti za o pár desítek tisíc korun nižší cenovku. Škoda Rapid by vás měla zajímat i jako ojeté auto. Pokud nutně nepotřebujete dražší Octavii, máte právě v Rapidu velmi zajímavou alternativu z domácí stáje.

Foto: Martin FilipiŠkody Rapid se týká i jedna větší modernizace, která proběhla poměrně v tichosti na jaře 2015. Od dubna 2015 jste totiž mohli mít nové motory, rozšířila se nabídka automatických převodovek a rovněž se rozšiřovala výbava o pár komfortních prvků. Jenže takový Rapid bude v autobazaru vzácností a navíc za něj dáte docela dost peněz. Nás tedy bude zajímat auto z roku 2012, kdy se Rapid začal vyrábět. Dnes už je na trhu poměrně dost tří- až pětiletých aut za slušné peníze, které se dají pořídit o zhruba 40 % levněji proti původní pořizovací ceně. Některá auta jsou dokonce v prodloužené tovární záruce, ale ta již brzy vyprší. Nicméně zajímat by vás měla, protože záruka může ještě pokrýt pár drobných problémů, se kterými se lze u jinak kvalitní Škody Rapid setkat. Nejprve se ale podívejme na motory, neboť o jednotkách TSI a jejich rozvodech se toho napsalo už hodně. Takže jak na tom jsou?



Foto: Martin FilipiPředně se podívejme na motor 1.2 TSI, který patří k nejžádanějším motorizacím. Seženete ho ve dvou verzích o výkonech 63 a 77 kW. Já si na test vzal tu silnější s šestistupňovým manuálem, slabší má jen pětikvalt. Motor 1.2 TSI překvapí velmi kultivovaným chodem, příjemnou rekací na plyn připomínající objemnější motory a pozoruhodnou kombinací reálné spotřeby paliva a dynamiky. Rapid s tímhle motorem upaluje velmi důstojným tempem a při tom jsem neměl problém udržet za testovací týden spotřebu pod 6 litry na 100 km. Mimo město a dálnice jsem se při opatrné jízdě dostal dokonce na 4,5 litru, hodnota kolem pěti litrů není vůbec problém. Spotřeba ale roste na dálnici, neboť motor má malý katalyzátor a k jeho ochlazování se používá palivo. Rychlé dálniční přesuny pak znamenají spotřebu klidně i 9 litrů na 100 km, takže se naučte držet rychlost okolo 130 km/h i na dálnici, ať se vejdete zhruba do sedmi litrů na 100 km. Co je zásadní, jsou rozvody. Motor použitý v Rapidu je již modernizovaná jednotka, kterou Škoda vyrábí od července 2011. Širší řetěz a robustnější napínáky i vodící lišty stojí za naopak vysokou spolehlivostí těchto rozvodů. V Rapidech zkrátka motory 1.2 TSI už nezlobí.

Foto: Martin FilipiHorší je to s jednotkou 1.4 TSI, u které se modernizace neprováděla a rozvodový řetěz se pořád může vytahat a přeskočit o zub. Výhodou je, že většinou nedojde ke smrtelnému potkání motoru, ale majitel je zpravidla odkázaný na desetitisícovou výměnu rozvodů po zhruba 80 000 km. Řemenové rozvody a motory EA211 dostal Rapid až s velkou modernizací v roce 2015. Motor 1.4 TSI není navíc dynamicky proti 1.2 TSI o tolik výraznější. K dostání byl ale svého času jako jediný s automatem, takže pokud se vám nechce v Rapidu řadit, bude to jediná volba. Pozor ale na sedmistupňové DSG se suchými spojkami. Po 100 000 km potřebuje tahle převodovka větší a drahou generálku. Automat DSG se později dával i k motoru 1.6 TDI (66 kW) a konečně ho dostalo i provedení motoru 1.2 TSI (66 kW) po modernizaci v dubnu 2015. Jinak je ale těžké hledat vyloženě špatný motor. Ani atmosférický tříválec 1.2 MPI není katastrofa, ovšem hodí se jen na klidné popojíždění mezi vesnicemi nebo ve městě. Na dálniční přesuny to není. Jedná se ovšem o poměrně spolehlivý motor, kterému už jsou dřívější problémy s motory 1.2 HTP cizí.

Foto: Martin FilipiNaftový motor 1.6 TDI je mechanicky spolehlivý a vlastně u něj mohou pozlobit jen takové ty klasické dieselové věci, které jdou na vrub hlavně zanedbané údržbě, prasáckému zacházení a oddalovanému servisu. Pozor ale na filtr pevných částic, jeho výměna může být pěkně drahá. Pokud tankujete nekvalitní naftu (nebo dojíte traktor), koledujete si o závadu vstřikování. Pohlídejte si také servisní historii a minulost auta. Z hlediska soukromého provozovatele je možná větší jistota v motoru 1.2 TSI, pokud neplánujete jezdit 40 000 km ročně jen po dálnici. Pak turbodiesel 1.6 TDI s pouze manuálním pětikvaltem klidně ano. Na courání okolo města je ale jednotka 1.2 TSI lepší. Je živější, má velmi příznivou spotřebu, je kultivovanější a nehrozí závažnými poruchami. Pokud váš roční nájezd činí do 20 000 km, bude lepší neriskovat případně velmi drahé turbodieselové opravy. O tříválci 1.4 TDI (66 kW), který se do Rapida montuje od dubna 2015, se toho ještě moc neví. Dá se ale očekávat, že po pečlivém servisu, včasných výměnách oleje a citlivém zacházení vydrží. Jenom ho neberte jako dálničního sprintera. Takhle spousta firemních řidičů popravila už plno maloobjemových dieselů, když si potřebovali poměřovat délku svého „sebevědomí“ v levém dálničním pruhu s ostatními řidiči koncernových nafťáků. Co vás ale u nové naftové jednotky 1,6 TDI 85kW dostane, je spotřeba. Při klidné jízdě budete skutečně jezdit za cca 3,5l/100km, což jsme si v reálu ověřili na cestě do estonského Tallinu a zpět do Prahy.

Celkové hodnocení

Foto: Martin FilipiV otázce mechanické spolehlivosti toho není moc, čeho by se měl člověk na ojeté Škodě Rapid obávat. Je to solidní auto a i když vás může chudší výbava některých exemplářů mrzet, zase to znamená méně potenciálních problémů. Motor 1.2 TSI se nyní jeví jako spolehlivá a solidní volba, která kombinuje výbornou dynamiku se spolehlivostí a rozumnou reálnou spotřebou paliva. U Škody Rapid před modernizací, kterou auto podstoupilo v dubnu 2015, ale zamrzí zbytečně tvrdý a nepoddajný podvozek. Sice to umožňuje bezpečně „přetížit“ zadní nápravu různým haraburdím, ale když jezdíte ve dvou a s dítětem v sedačce, bude vás na rozbité silnici uskákaný podvozek Rapidu otravovat. Na kvalitní silnici pocítíte mnohem lepší ovladatelnost a oporu auta v zatáčkách, ale tohle přece není žádný sporťák. Nastavení jsme ale kritizovali už u nového auta, jenže Škoda provedla nápravu až během rozsáhlejší modernizace. Pokud kupujete Rapida vyrobeného po dubnu 2015, už to bude pohodlnější a měkčí auto. Ovšem celkově se dá říci, že právě trochu uskákaný podvozek je snesitelná daň za jinak praktické, kvalitní a spolehlivé auto. Sám za sebe si dovoluji tvrdit, že Škodu Rapid čeká na trhu ojetin velmi úspěšná kariéra.

Testujeme ojetý liftback Škoda Rapid – Do Tallinu jsme dojeli se spotřebou 3,6l/100km

Martin Filipi

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.