Testy ojetých aut, recenze nových aut

Velký test ojeté Škody Octavia RS III (2015) – Vybírejte benzín, nafta je nudná

10.10.2020 David Žídek Zdroj: David Žídek
Foto: favcars.com

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 8 / 10

Kvalita zpracování 6 / 10

Ceny oprav 5 / 10

Ceny ojetin na trhu 5 / 10


Hodnocení redakce6.33

Uživatelská hodnocení3.42


Z řidičského pohledu byl v Octavii RS vždycky nejlepší benzinový motor. Úspornější naftovou verzi sice pořídíte za cenu nižší než 300 tisíc korun, ale jestli rádi řídíte, bude pro vás diesel asi poněkud nudný. Navíc dieselové verze mají kilometrové nájezdy mnohdy vyšší než 200 tisíc kilometrů a více u nich hrozí riziko přetočeného tachometru. V našem testu jsme se proto objevila benzínová Škoda Octavia RS 2,0 TSI s rokem výroby 2015. Najeto měla v době testu přibližně 130 tisíc kilometrů a prodejce za ní chtěl 400 tisíc korun. To je sice poněkud vyšší cena, ale na druhou stranu - auto bylo opravdu ve výborném stavu.


Foto: favcars.comNa našem trhu měla rychlé verze RS modelu Škoda Octavia vždycky trochu zvláštní postavení, ale pro automobilku je to velmi důležitý model, protože v Evropě na některých trzích jde vůbec o nejprodávanější model značky. Postupem času tak Škoda rozšířila nabídku o různé verze. Model RS tak lze koupit jako liftback i kombi, nabízí se manuál i automat a několik výkonových verzí či i speciálních edicí. Dokonce šla koupit v této generaci i čtyřkolka. Statistiky spolehlivosti TÜV Report neřadí Octavii třetí generace mezi nejspolehlivější auta, ale praxe ze servisů ukazuje, že krom drobností, které lze řešit, je základní mechanika spolehlivá. A platí to i pro verzi RS. U octavií se ze systémových problémů nejčastěji řeší vybité akumulátory (důsledek systému stop/start a variabilního dobíjení). Problémy s motory a převodovkami se verze RS netýkaly tolik jako základních provedení. Navíc automobilka zpravidla vše řešila v záruce a při servisních akcích.

Foto: favcars.comZ řidičského pohledu byl v Octavii RS vždycky nejlepší benzinový motor. Platí to i o této třetí generaci, která dostala značně modernizovanou jednotku 2.0 TSI. O ní je sice známé, že má problémy s natahováním řetězových rozvodů, karbonováním a spotřebou oleje, ale koncern VW postupem času motor modernizoval a v Octavii RS se jedná už o velmi spolehlivý motor. Nejlepší jsou základní verze o výkonech 220 nebo 230 koní, které se prodávaly do února 2017, resp. do května 2018. Provedení o výkonu 220 koní byla klasická předokolka, verze 230 koní měla navíc vpředu mechanický samosvorný diferenciál. Volitelně šlo mít místo manuální převodovky šestistupňový automat DSG s řazením pod volantem. Tento motor dostal duální systém vstřikování, tedy přímé i nepřímé. To má výhodu v tom, že při částečném zatížení, kdy by přímovstřikový motor rychle karbonoval, běží na nepřímé vstřikování, benzín omývá sací kanály a ventily a v motoru se tak karbon vůbec neusazuje. O tuhle vymoženost pozdější verze o výkonu 245 koní už přišla, navíc dostala v létě 2018 částicový filtr. Pro dlouhodobý provoz bude určitě lepší starší provedení s duálním vstřikováním. 



Foto: favcars.comUž není ani potřeba mít strach o rozvodový řetěz. Navíc je zde na krycím víku kontrolní okénko, kterým může servis napnutí řetězu (resp. jeho napínáku) prověřit a včas odhalit přílišné natažení. Nyní by měl řetěz vydržet kolem 250 000 km. Pro spolehlivý provoz benzinové verze je ale důležité měnit včas olej, klidně už po 10 000 km, pokud řidič jezdí často ostře a využívá potenciál motoru. Je potřeba také tankovat benzín s vyšším oktanovým číslem minimálně 98. Octavia RS mohla mít i diesel. Motor 2.0 TDI je sice v zásadě spolehlivý, ale ustavičný provoz na natažené servisní intervaly a mnohdy nevybíravé zacházení některých řidičů (typické pro majitele Octavií RS) z něj v modelu RS nedělá zrovna atraktivní volbu. Zakázat ho nelze, udržovaná auta bývají v pořádku, ale celkový zážitek je rozhodně lepší s benzinovým motorem, jehož reálná spotřeba se dá udržet okolo 8 l/100 km. Je potřeba si dát na něco pozor? Určitě na to, od koho auto kupujete. Obraťte se raději na prověřené prodejce než na pochybné dovozce. Hledejte auta s úplnou servisní historií, kterou potvrdí značkový servis. Vynechte tuningová auta, chtějte naprosto sériový kus. A hlavně bez chiptuningu. Také si dejte velký pozor na bouračky a hlavně na to, jak byly případné ťukance opravené. 

Foto: favcars.comZ mechnaických věcí počítejte s opotřebovanou spojkou u manuálů, obvykle nikdo nebude prodávat Octavii RS po tom, co jí dal nové brzdy, spojku a podobně. Po větším nájezdu už může být problém s elektronickými adaptivními tlumiči, které znamenají na celém autě výměnu za více než 40 tisíc Kč. U verzí s automatem prověřte funkci převodovky DSG. Ta potřebuje každých 60 000 km vyměnit olej a někteří majitelé na to zapomínají. Právě převodovky a spojka (či spojky v DSG) jsou komponenty, které dodatečný chiptuning nesnášejí dobře. V Octavii už pracují u horní hranice svých konstrukčních limitů a skokové zvýšení výkonu a točivého momentu motoru, který by to sám jinak snášel docela dobře, už dlouhodobě nevydrží. Vyhněte se také verzím s panoramatickým střešním oknem, protože do něj u starších kusů zatéká a občas přestane fungovat jeho mechanismus. Některým se střešní okno zaseklo v otevřené poloze. Jinak lze ale Octavii RS považovat za spolehlivé auto, které pečlivému majiteli bude přinášet radost. Je dostatečně rychlá, servis nestojí neúměrně mnoho peněz a očekáváme, že si dobře udrží hodnotu.

Velký test ojeté Škody Octavia RS III (2015) – Vybírejte benzín, nafta je nudná

favcars.com

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.