Ojetá Škoda Fabia nebo raději Toyota Yaris III. generace ?

Foto: FavCars

Ve třídě malých hatchbacků na našem trhu jasně dominuje Škoda Fabia. Je to velmi dobré a spolehlivé auto levné na provoz. Ale to samé platí i pro Toyotu Yaris. Ta se ovšem v bazarech nevyskytuje tak často.


Toyota Yaris patří dlouhodobě ke statisticky dobře hodnoceným autům, pokud jde o spolehlivost. Německé statistiky TÜV Report daly dvou až tříletým Yarisům dvojku a jsou na 36. místě s 4,4% výskytem závad a průměrným nájezdem 31 000 km. Devíti až desetiletá auta mají průměrně najeto 91 000 km a s 19,7% výskytem poruch jsou lehce nad průměrem. Dělí se o 54. příčku se Škodou Roomster. 

Na rozdíl od jiných malých aut se Yaris třetí generace vždy prodával jen jako pětidveřový hatchback. Naprostá většina ojetin má slušnou základní výbavu, nechybí klimatizace, audiosystém, centrální zamykání a nezbytná bezpečnostní a asistenční výbava. Yaris mívá často i tempomat, dešťový senzor a další vymoženosti. 

Většina ojetin na trhu má pod kapotou tříválec 1,0 l nebo čtyřválec 1,33 l. Jsou to spolehlivé motory, které potřebují jen pravidelný servis. Toyota předepisuje servisní interval 1 rok nebo 15 000 km, což naprostá většina majitelů dodržuje. I tak ale servisní historii ověřte, byla by škoda koupit zanedbané auto z půjčovny nebo rozvozu kebabu odněkud z Marseille, na které nikdo několik let nesáhl. 

Díky nepřímému vstřikování paliva netrpí motory v Yarisu na karbonování sacích kanálů a ventilů a nevadí jim ani krátké cesty po městě se studeným motorem. Problémy nebývají ani se systémem proměnného časování ventilů, který zlobí jen po vysokých nájezdech a hlavně u aut se zanedbaným olejovým servisem. 

Benzinové čtyřválce 1,33 l a větší 1,5 l bylo možné kombinovat i s bezestupňovým automatem, ale pokud nechcete v Yarisu řadit, doporučujeme hybridní provedení. Ono je sice dražší, ojetiny stále stojí běžně přes 250 000 Kč, ale hybridní pohon Toyoty je nesmírně spolehlivá věc, která zvládne opravdu vysoké nájezdy. 

Hybrid má navíc velice slušnou dynamiku v reálném provozu, velmi dobrou pružnost díky elektrické asistenci a ve městě jezdí klidně za 4 litry na 100 km, klidně i méně. Moc se ale nehodí na trvalý dálniční provoz, nicméně pro příměstské dojíždění je to ideální pohon. O životnost trakčního akumulátoru se nebojte. Pokud auto nestálo s vybitou baterií půl roku někde v koutě autobazaru a pravidelně jezdilo, vydrží baterie nějakých 300 000 km. I kdyby její kapacita klesla, poznáte to jen na horší spotřebě paliva a dynamice. 

Jinak ta trakční baterie stojí nová zhruba 40 000 Kč (některé dílny ji umí za zhruba poloviční cenu repasovat), což je ve světle oprav porouchaných dieselů a investic do generálky složitých dvouspojkových automatů vlastně akceptovatelný výdaj. Ale to dříve začne u Yarisu hlodat koroze, než aby mu přestal fungovat hybridní pohon. 

Yaris třetí generace se prodával i s dieselem. Jednotka 1.4 D-4D je sice slušná a spolehlivá, ale v tak malém autě nedává moc velký smysl. Za nás je určitě lepší hybrid, který lépe jede, spotřebu má v reálném provozu lepší a hlavně u něj nehrozí drahé závady (vstřikovače, turbo, částicový filtr...). 

Sportovní provedení GRMN má osmnáctistovku přeplňovanou kompresorem, což je určitě zajímavý pohon, ale pozor na celkový stav auta. S těmito ostrými hatchbacky se jezdí rychle, často je využíván jejich potenciál a ne vždy tomu odpovídá přístup k údržbě. Vedle spotřeby oleje zanedbaných a utrápených motorů hrozí selhání chlazení či pohonu kompresoru, více ojetá auta budou mít opotřebovaný podvozek. 

U Yarisů celkově pozor na stav převodovky a spojky. Ne snad, že by neuměla Toyota vyrobit převodovku, ale spíše se na stavu skříně může podepsat bývalý uživatel (či uživatelka). Platí to ale hlavně o autech z půjčovny, po rozvozu jídla či po autoškole. Takovým ojetinám bychom se určitě raději vyhnuli, pokud tedy nebudou za neodolatelně výhodnou cenu. 

Systémové problémy Yaris netrápí, je to spolehlivé auto. Místy laciné plasty a ergonomické zvláštnosti přežijete. Doporučujeme nezanedbávat servis a držet se původního plánu s výměnami oleje a prohlídkami po roce nebo 15 000 km, a to i u dieselu a hybridu. Navíc u hybridu to automobilka vyžaduje k prodlužování záruky na pohon. Určitě zvažte nějakou dodatečnou ochranu dutin a spodku proti korozi. Yaris je sice ještě mladý na to, aby reznul, ale pokud si auto chcete nechat dlouho, tak se taková investice vyplatí.

Brali byste raději ojetou Fabii nebo Toyotu Yaris? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.