Ojetá Toyota Land Cruiser (2011) – vezme vás do bažin i do divadla


Není to módní SUV ani drsňácký offroad. Je to něco mezi. Něco, s čím klidně můžete o víkendu „blbnout“ na tankodromu, v pondělí vyrazit na obchodní schůzku a v úterý do divadla. Nejdříve ale do myčky, samozřejmě…


Land Cruiser MY 2011 generace má vylepšené vlastnosti pro jízdu v terénu i na asfaltu.  V areálu bývalého tankodromu v Dolním Bousově a na přilehlých silnicích, jsem si vyzkoušel vozy s oběma dodávanými motory a se všemi novými podpůrnými systémy. Nutno říci, že jak pro mě, tak pro drtivou většinu kolegů, nebyly limitem schopnosti vozidla, ale odvaha a um nás řidičů. Jinými slovy, auto toho zvládne daleko více, než na co si běžný řidič troufne. Je proto na zvážení, zda je takové auto pro vás to pravé „ořechové“. Ceny ojetých kusů totiž nepatří zrovna k těm nejnižším.

Schopnosti zvládat nejnáročnější terén jsou v prvé řadě dány světlou výškou. Toyota Land Cruiser nabízí minimální světlost 220 mm. Nájezdový úhel vpředu činí 32 stupňů, vzadu 25. Vystoupat dokáže do svahu 42 stupňů a maximální úhel bočního náklonu je taktéž 42 stupňů. Nejvyšší brodivost je potom skvělých 700 mm. Pro situace, kdy se podvozek střetne s terénem, jsou přední i zadní nárazníky a příčníky hlavního rámu takové konstrukce, která umožňuje vozu přes překážku sklouznout, aniž by vznikly škody.

Dalším důležitým parametrem pro jízdu v terénu, který Toyota zvládla na výtečnou, je schopnost vozu křížit nápravy. Elektronicky řízený systém kineticko – dynamického zavěšení kol KDSS podporuje volný pohyb kol tak, aby bez ohledu na tvar povrchu s ním všechna kola zůstala v kontaktu. Představte si kamenité dno vyschlého potoka. Každé kolo si reaguje na svůj kámen samostatně a žádné z kol vám nezůstane viset ve vzduchu.

Osvědčený stálý pohon všech kol umí rozdělovat hnací moment podle situace buď více na zadní, nebo přední nápravu. Nejvyšším stupněm  vylepšení tohoto systému u nového Land Cruiseru je volič typu terénu MTS. Systém v závislosti na typu povrchu řídí brzdění, trakci a akceleraci u každého kola zvlášť. Řidič má k dispozici 4 režimy: bláto a písek, volné kameny, muldy a skály. Například v režimu bláto a písek je umožněn intenzivnější prokluz kol, aby se pneumatiky mohly více zahrabat a dostat do záběru.

V režimu skály se naopak prokluz minimalizuje, aby nedošlo ke smyku. Žádný řidič nedokáže lépe vyjet nebo sjet prudký kopec rychlostí chůze s takovou jistotou, jako to dokáže další inovativní systém Crowl Control. Systém bez zásahu řidiče jemně reguluje výkon motoru a brzd a v náročném terénu brání nechtěným pohybům karosérie a nečekaným skluzům. Může též pomoci pomalu a rovnoměrně se brodit. Funkci lze aktivovat i na zpátečku, takže se dá použít i k vyproštění vozidla.

Jako prevenci škodám jsou k dispozici čtyři kamery, které sledují dění v místech kolem vozu, kam už řidič nevidí. Tedy těsně k přednímu a zadnímu nárazníku, k prahům a jednotlivým kolům. Situace kolem vozu se promítá na multifunkční display a ukazuje se úhel natočení kol. Již zmíněný systém KDSS nepomáhá jen v terénu. Je navržen tak, aby při jízdě po silnici minimalizoval náklony v zatáčkách, zlepšil reakce řízení a pohlcoval výmoly a nerovnosti, čímž výrazně přispívá k pohodlí posádky. Pro ještě větší pohodlí je ve vyšších stupních výbavy k dispozici systém adaptivního variabilního odpružení AVS. Systém neustále optimalizuje tlumící sílu na každém tlumiči zvlášť. Z přibývající rychlostí tlumiče tuhnou, naopak při pomalé jízdě umožňují maximální pohodlí. Systém reguluje ponořování při brzdění, záklon při akceleraci a naklánění v zatáčkách. Je možné nastavit tři režimy: Normal, Comfort a Sport.

K pohodě na silnici přispívají i motory. Třílitrový čtyřválec s novou generací vstřikovacích ventilů a dvěma vyvažovacími hřídeli proti vibracím (173 k) a lehký benzínový čtyřlitrový šestiválec (207 k). Pro oba motory je možná sekvenční pětistupňová převodovka, která řadí s minimální hlučností. Pro diesel je možné volit lehkou šestistupňovou manuální převodovku.

Celou řadou nových úprav proti hluku od motoru, vozovky a vylepšením aerodynamiky bylo dosaženo mimořádně poklidné atmosféry v kabině i při vyšších rychlostech. Land Cruiser se dokáže nepředstavitelně proměnit. Na silnici kroužíte zatáčky stabilním silničním podvozkem a jen váha vás drží na uzdě. V terénu se podvozek rozvolní, kopíruje a zdolává neuvěřitelné úhly. Bez ohledu na způsob používání vám schopnosti Land Cruiseru poskytnou bezkonkurenční míru jistoty.

Ojetý Land Cruiser ale rozhodně vybírejte s odborníkem, který dokáže rozpoznat, jak bylo s vozem zacházeno, jaká mu byla poskytnuta péče a jak jsou případně poškozeny jednotlivé díly podvozku, pohonu 4x4, nebo motoru.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.