Vjet do křižovatky na oranžovou je dovoleno. Přitom je to velký přestupek

Foto: Pixabay

Kdo někdy nevjel do křižovatky na žluté (oranžové) světlo na semaforu, ať hodí kamenem. Jde sice o přestupek, jsou ale situace, kdy je takové projetí křižovatky povoleno a vlastně i doporučováno.


Na začátek trochu teorie ohledně barvy světla na semaforech. Zelenou a červenou poznají všichni – alespoň by tedy měli, jestliže mají platné řidičské oprávnění. S třetí barvou na semaforu ale bývají někdy potíže. Je to žlutá nebo oranžová? A je to vůbec pro výklad zákona podstatné? Zákon 361/200 Sb. to v § 70, odst. 2) upravuje barvu na semaforu takto:

b) signál se současně svítícím červeným a žlutým světlem "Pozor!" povinnost připravit se k jízdě…

d) signál se žlutým světlem "Pozor!" povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou…

Podle tohoto zákona jde tedy o žluté světlo, nikoliv oranžové. Výmluva, že na semaforu nesvítila žlutá, ale oranžová, však při případném sporu s policií neuspěje.

A jak to je tedy s možností projekt křižovatku na žlutou/oranžovou? Každý den to vidíme několikrát. Je to tedy dovoleno nebo není? I tady je nutno se řídit Zákonem 361/200 Sb., který v již zmíněném § 70, odst. 2) vysloveně říká, že „…signál se žlutým světlem "Pozor!" ukládá řidiči povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením;…“

Školácká chyba při použití ruční brzdy k řízenému smyku vás snadno pošle do příkopu
Některé dopravní značky si řidiči vykládají po svém. Při nehodě se pak dost diví

Jsou ale situace, kde řidič nemusí toto ustanovení zákona dodržet a kdy dokonce odborníci radí, aby tak nedělal. Na takovou situaci pamatuje i zmíněný zákon, který říká, že „… je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.“ Že je toto ustanovení zákona řidiči velmi často zneužíváno, si nemusíme asi říkat. Co ale takové ustanovení tedy znamená v praxi a kdy bude projetí křižovatkou na žluté světlo považováno za dovolené?

Nemusíme chodit do složité teorie. Stačí se podívat v těchto dnech z okna  a minimálně jeden konkrétní příklad si dát můžeme. Jedete-li povolenou rychlostí v obci 50km/h a budeme-li počítat reakční čas řidiče včetně náběhu brzdové soustavy jednu sekundu, začne auto brzdit po ujetí cca 14 metrů. Dalších cca 20 - 21 metrů bude brzdná dráha do úplného zastavení. Celkem tedy cca 35 metrů. Na současných mokrých a zledovatělých silnicích to může být klidně i dvojnásobek. A teď ruku na srdce – kdo dodržuje ve městě bezpečnou vzdálenost 30 metrů a více?

Je-li tedy za vámi „nalepené“ jiné auto, a na semaforu padne oranžová v okamžiku, kdy byste museli skutečně tvrdě brzdit, je lepší přidat plyn a křižovatkou projet. Jestliže ale taková situace nenastala, a navíc se žluté světlo rozsvítí v takovém předstihu, že stačí sundat nohu z plynu, nebo lehce dobrzdit, na žlutou do křižovatky vjet nesmíte.

V některých zemích mají užitečnou pomůcku – ještě před rozsvícením žlutého světla začne blikat zelená. To dá řidičům perfektní informaci o tom, kdy padne oranžová a samozřejmě to zvýší možnost bezpečné reakce. Třeba se takové vychytávky někdy dočkáme i na českých silnicích.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.