Přibrzdíte na semaforech a slyšíte, jak se od brzd ozývají různé zvuky. Někdy to je pískání, jindy vrzání nebo třeba hučení. Co který zvuk ale znamená, to ví málokdo. Není však těžké příčinu nezvyklých zvuků odhalit
Podle automechaniků jsou problémy s brzdami jedním z nejčastějších důvodů, proč zákazníci jezdí do autoservisů. Někdy ví přesně, co chtějí. Například vyměnit brzdové destičky nebo kotouče. Jindy ale přijedou s „jednoduchou“ diagnózou: „Pískají mi brzdy“. Jenže ne vždy to je pískání. Občas to je vrzání, hučení, bouchání, nebo třeba klepání. Každopádně, vždy jde o nějaký problém, který je potřeba řešit. Podle zvuku se ale dá poznat, jestli příčinou není jen nějaká drobnost, například nečistota.
Všechny zvuky od brzdového systému vznikají v podstatě při tření dvou ploch. Už ze základní školy všichni víme, že zvuk vzniká vlastně vibracemi, resp. chvěním. Jestliže tedy při brzdění vzniká jakákoliv vibrace, vzniká i hluk, chcete-li zvuk. Podle typu zvuku pak lze poznat, co může být jeho příčinou. Hluk od brzd je většinou způsobený příčinou, která má svůj původ u jednotlivých dílů brzdového systému. Mohou to být kotouče, destičky nebo třeba různá táhla a pružiny. Každý zvuk má však svoji vlnovou délku, která může jednotlivé příčiny charakterizovat.
Například vibrace o nízké frekvenci, udává se pod 300 Hz, mohou být způsobeny například poškozením brzdového kotouče, resp. jeho opotřebením. Kotouče mohou být také pokroucené. Méně častou příčinou nízkofrekvenčních vibrací může být také například nesprávné nasazení brzdového kotouče na náboj kola.
Dalším typem hluku jsou vibrace o frekvenční délce cca 300 Hz až cca 5 kHz. Je-li takový zvuk slyšitelný, vnímá ho většina lidí jako pískání. Tady bývá nejčastější příčinou nekvalitní materiál brzdových destiček, jejich nesprávná instalace nebo úplně opotřebované brzdové kotouče
Častým zvukem, který může vycházet od brzd, je také skřípání. Tak lze označit zvuk s vlnovou délkou nad 5 kHz. Příčinou skřípání může být nejčastěji to, že se materiál brzdové destičky při kontaktu s brzdovým kotoučem rozvibruje. Stává se tak nejčastěji u nekvalitních brzdových destiček nebo u hodně zvlněných a poškozených brzdových kotoučů.
Asi nejvíce „uši trhajícím“ zvukem je ten, který vychází od brzd v okamžiku, kde se tře kov o kov. To se děje v případě, že materiál brzdových destiček je již zcela spotřebován, takže na brzdový kotouč při brždění dosedá holý kov. Občas se takový zvuk může objevit i v situaci, kdy se mezi brzdovou destičku a kotouč dostane například zrnko písku, nebo jiná nečistota.
Měníte brzdové destičky až když se od brzd začnou ozývat "divné" zvuky, nebo jejich stav průběžně sledujete? Napište nám do diskuze