Jak správně vyjet z kruhového objezdu, nebo jak správně na takové křižovatce používat blinkr, spousta řidičů neví. Stačí si na nějaký „kruháč“ stoupnout a dívat se, jak zmateně někteří řidiči blikají. Někteří pak ani neví, jak kruhový objezd opustit
Kruhový objezd je pravděpodobně ten nejbezpečnější typ křižovatky. Předpokládá ovšem, že řidiči budou vědět, jak se na takové křižovatce mají chovat. V Česku není kruhových objezdů tolik, jako například ve Španělsku nebo ve Francii, kde jsou v každé vesnici místo klasických křižovatek, a tak naši řidiči ještě často tápou, jak s kruhovým objezdem naložit. Problémem bývá nejen používání blinkrů, ale i způsob, jak kruhový objezd opustit. Především ten vícepruhový.
Tak tedy k tomu blikání. Blinkr se používá až při výjezdu z kruhového objezdu. Nikoliv když se na něj vjíždí. A už vůbec se blinkr nepoužívá tak, jak je bohužel často vidět. Tedy tak, že řidič zapne pravý blinkr, vjede na kruhový objezd a bliká po celou dobu jízdy na něm. Bez ohledu na to, že míjí jednotlivé výjezdy. To je samozřejmě špatně, protože ostatní řidiči netuší, kdy takový řidič “kruháč” skutečně opustí. To udělala i řidička na nejznámějším a největším kruhovém objezdu v Praze.
Řidička totiž začala blikat ještě před vjezdem na kruhový objezd a blikala celou dobu, co po něm jela. Způsobila tak dopravní zmatky, protože najíždějící řidiči se domnívali, že řidička bude odbočovat, jenže ona pokračovala v jízdě. Aby zabránila srážce s najíždějícím vozem, musela následně vybočit do levého pruhu a kruhový objezd pak objela 3x dokola, než se jí podařilo vyjet. Nevěděla totiž, jak z levého jízdního pruhu odbočit tak, aby mohla vjet do Evropské ulice směrem k letišti.
Časté také bývá to, že řidiči, kteří některý kruhový objezd ve svém okolí dobře znají, a za „kruháčem“ pokračují rovně, mají tendenci ho projet na plný plyn, hlava nehlava. Takový kruhový objezd u Lidlu v Benátkách nad Jizerou by mohl hrůzostrašné historky vyprávět. Směr od výjezdu z dálnice D10 směrem do centra je pro některé místní závodníky doslova výzvou. Že tak ohrožují ostatní, třeba ty, kteří vyjíždějí právě od zmíněného supermarketu, příliš neřeší.
Pozor také na kruhové objezdy, které nejsou osazeny značkou Dej přednost v jízdě, nebo Stůj, dej přednost v jízdě. V takovém případě totiž platí přednost zprava, a to i v případě, že je taková křižovatka označena značkou kruhový objezd. Ta totiž pouze informuje o směru průjezdu, nikoliv o přednosti. Takových kruhových objezdů sice v Česku moc nenajdete, ale mějte to na paměti. Není totiž “kruháč” jako “kruháč”.
Máte nějaké zajímavé zážitky z kruhových objezdů u nás nebo v zahraničí? Napište nám do diskuze.