Škoda Octavia TS 1200 z roku 1962 měla výkon až 100 koní a porážela i Alfy Romeo

Foto: ŠKODA Auto

V letech 1960 až 1962 vzniklo více než 2270 sportovních vozů Octavia TS a Octavia TS 1200. Sériový „polotovar“ pro civilní zákazníky měl výkon 55 koní. Šikovní ladiči ale dokázali z motoru vydolovat výkon až 100 koní.


Mírné politické tání konce 50. let přineslo návrat vozů ŠKODA na mezinárodní sportovní scénu, včetně slavné Rallye Monte Carlo 1956, kde značka předtím naposledy soutěžila v roce 1949. Škoda Octavia Touring Sport (TS) získala na počátku 60. let řadu vítězství v mezinárodních soutěžích a navázala tak na úspěšnou sportovní tradici mladoboleslavské značky. 

Tradici sportovně střižených, avšak stále cestovních modelů značky ŠKODA zahájil v půli 30. let model Rapid, který byl o trochu větší než základní Popular, měl silnější motor a jiné uspořádání hnacího řetězce. Za skutečného předchůdce dnešního vozu Škoda Octavia RS lze ale považovat až model Octavia Touring Sport (TS) z roku 1960. 

Foto: ŠKODA AutoNastupující 60. léta byla po všech stránkách velmi zajímavou dekádou a také mladoboleslavská automobilka se snažila využít opatrné československé otevírání se světu. Ideálním prostředkem propagace nových automobilů jsou odedávna sportovní úspěchy, logickým krokem tedy byla snaha obesílat slavné zahraniční soutěže vozy ŠKODA. Dlouhé rallyové maratony byly opravdovými zatěžkávacími zkouškami techniky i posádek, a stále se zrychlující soutěžní vozy nabízely divákům atraktivní podívanou. Účast v rallye také nebyla tak finančně náročná jako v pozdějších dobách, takže mnoho týmů si upravovalo soutěžní vozy samo. Stačilo mít dobrý základ – a přesně takovým byla sériová Škoda Octavia TS. 

Model Octavia TS existoval postupně ve dvou objemových, a tedy i výkonových variantách. Původní, o objemu 1089 cm3, byl oproti základní verzi vozu Octavia osazen dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb. Motor dostal nové sací potrubí a kompresní poměr se díky deflektorům na pístech zvětšil na 8,4 : 1. Takto upravený agregát generoval výkon 50 k při 5500 min-1 a točivý moment 74,5 Nm při 3500 min-1. 

Foto: ŠKODA AutoV roce 1961 do výroby nastoupily modernizované vozy Škoda Octavia a Felicia, přičemž podstatnou novinkou bylo zavedení verze Super, u níž byl původní motor převrtán na průměr 72 mm a výsledný zdvihový objem tedy narostl na 1221 cm3. Zatímco však verze SUPER pracovala s kompresním poměrem 7,5 : 1 a výkon činil 47 koní, v lednu 1962 představená Octavia TS 1200 měla díky výše zmíněné větší kompresi o 5 koní víc, tedy 55 k při 5100 min-1 a točivý moment 86,2 Nm při 3500 min-1. To byl ale stále sériový „polotovar“ pro civilní zákazníky. Šikovní ladiči dokázali ze soutěžního motoru vydolovat výkon blížící se k hranici 100 koní. V letech 1960 až 1962 vzniklo více než 2270 sportovně laděných vozů Octavia TS a Octavia TS 1200. 

Ačkoli byla uzavřená Octavia TS 1200 s pohotovostní hmotností 920 kg o 20 kg těžší než Felicia, výrobce udával identické jízdní výkony i spotřebu paliva, takže jezdila až 130 km/h při průměrné spotřebě 9,1 l/100 km. Čtyřstupňová převodovka s řazením na podlaze měla druhý až čtvrtý převodový stupeň synchronizovaný, páteřový rám s centrální nosnou rourou nesl nezávislé zavěšení všech čtyř kol. 

Vozy v soutěžní úpravě měly 15“ kola obutá do pneumatik Barum nebo Michelin s hroty pro rychlostní zkoušky na ledu a sněhu. Už během prvních soutěží se Octavia ukázala jako silný konkurent v kategorii do 1300 cm3. Toho si všimli nejen mladí Seveřané, ale také týmy z Rakouska, Polska nebo Řecka. Jejich odvážné rozhodnutí sáhnout po relativně levném voze z východní poloviny Evropy se ukázalo jako správná volba. 

Největších úspěchů dosáhla Octavia TS v soukromých rukách na Rallye Monte Carlo a finské Rallye tisíce jezer. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen–Eklund umístila na šestém místě celkově a první ve třídě. O rok později se Rallye Monte Carlo zúčastnilo již 16 vozů Škoda Octavia s posádkami z osmi zemí. Stejně jako o rok dříve ve třídě jasně dominoval Fin Esko Keinänen a zvítězil před čtveřicí vozů Alfa Romeo. 

Tovární vozy pro Rallye Monte Carlo 1962 byly jen lehce upravené – komprese zůstala na hodnotě 8,4, motor dostal hliníkovou vanu oleje a ze dvou homologovaných stálých převodů byl použit ten s poměrem 4,78. Pneumatiky pro tuto soutěž byly vybrány Barum OS 11 5,60×15 nařezané, a Michelin Valiart s hřeby. 

Úplně největší úspěch přišel na Rallye tisíce jezer, kde Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma Toivonena s Citroënem DS 19 a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu. Ani v roce 1963 nezůstala Octavia bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve třídě v Monaku, tentokrát díky norské posádce Gjölberg–Karlan. Skvělý výsledek se potom dostavil i na sněžné rallye ve Finsku – čtvrté místo Keinänena absolutně. 

Josef Vidner a Bohuslav Staněk vyhráli třídu do 1,300 cm³ na Tour d’Europe v roce 1963 a skončili na skvělém pátém místě absolutně. Lehká a mrštná Škoda Octavia TTS sbírala mezinárodní úspěchy i v dalších letech.

 

 

Škoda Octavia TS 1200 z roku 1962 měla výkon až 100 koní a porážela i Alfy Romeo

ŠKODA Auto

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.