Zdeněk Fořt (Autosphere): Stále větší prostor na trhu budou dostávat velcí hráči a značkové programy ojetých vozů

Foto: Autosphere

V celé Evropě je silný nedostatek ojetých vozů, ceny výrazně rostou a obchod se přesouvá do online prostředí. S návratem do normálu se ale nedá očekávat, že by ceny ojetin měly klesat.


Poslední měsíce výrazně změnily nejen chování zájemců o ojeté vozy, ale také celkový pohled na oblast prodeje ojetin. Výrazný nedostatek nových aut na trhu se totiž přelil i na sekundární trh, kde je především o mladší vozy nebývalý zájem. Hlavně značkové programy ojetých vozů tak registrují výrazný nárůst poptávky. Nejžádanější vozy však na trhu chybí a jejich ceny výrazně rostou. Na problematiku spojenou s vlivem pandemie Covid-19 na obchod s ojetými vozy jsme se proto zeptali p. Zdeňka Fořta z programu ojetých vozů Autosphere. 

Jak změnila pandemie nákupní chování zájemců o ojeté vozy?

Po mnoho měsíců jsou prodejny ojetých vozů z rozhodnutí vlády zavřené, takže zákazníkům nezbývá jiná možnost, než si koupit vůz online. Nicméně jsem toho názoru, že po návratu k normálu budou zákazníci i nadále preferovat osobní návštěvu prodejního místa, budou si opět chtít vůz fyzicky prohlédnout, vyzkoušet, nechat si od prodejce vysvětlit různé prvky výbavy atd. Dá se ovšem očekávat, že určitá část zákazníků, zejména z mladší generace, u online nákupu ojetých vozů zůstane. 

Cenová hladina ojetých vozů roste. Je to dáno především jejich nedostatkem, kritická je situace zejména u zánovních vozů kolem jednoho roku stáří
Zdeněk Fořt; Autosphere

Co se na trhu bude dít, jakmile se otevře?

Nemyslím si, že by se po otevření prodejen ojetých vozů mělo dít něco mimořádného. Je zde sice určitá zadržená poptávka, kdy klienti čekají na znovuotevření prodejen, nicméně ani v době pandemie trh nestál, prodávalo se online. Již nyní cítíme v celé Evropě nedostatek ojetých vozů způsobený dramatickým poklesem vozů z autopůjčoven. Klesl i dovoz ojetých vozů ze zahraničí. Navíc v současné době výrazně vzrostly dodací doby nových aut a zákazníci tak hledají řešení své mobility v mladých ojetinách, čímž zvyšují poptávku. Nedá se tedy říci, že by sklady ojetých vozů praskaly ve švech. 

Jak se bude vyvíjet trh s ojetými vozy během dalších tří let?

Předpokládám, že stále větší prostor na trhu budou dostávat velcí hráči a značkové programy ojetých vozů. U těchto programů zákazník bude vyhledávat vozy s prodlouženou zárukou, jistotou původu a nájezdu, a s odpovídající péči. Samostatnou kapitolou budou platformy nabízející zákazníkům vozy z celé Evropy. 

Jak se budou vyvíjet ceny ojetin v návaznosti na problémy na primárním trhu?

Již nyní můžeme vidět, že cenová hladina ojetých vozů roste. Je to dáno především jejich nedostatkem, kritická je situace zejména u zánovních vozů kolem jednoho roku stáří. 

S jakými ambicemi vstupuje Autosphere na český trh? 

Náš nový portál autosphere.cz vychází z obdobného projektu, kterým naši kolegové z Emil Frey Francie již několik let úspěšně dobývají náročný francouzský trh. Jde o platformu, která sjednocuje nabídku ojetých, zánovních a předváděcích vozů autorizovaných prodejců všech značek, které skupina Emil Frey v ČR zastupuje. Momentálně může zákazník vybírat z téměř 3 000 vozů od 100 autorizovaných prodejců značek Peugeot, Citroën, Opel, DS a Subaru. Mnoho nabízených vozů jsou certifikované automobily patřící do značkových programů Peugeot Vyzkoušené vozy, Citroën Select, Opel Vyzkoušené vozy a DS Certified. Zákazník na autosphere.cz nalezne také referentské a ojeté vozy patřící do programu Emil Frey Select. Naší ambicí je zařadit se s tímto projektem mezi největší, a především nejserióznější hráče na trhu ojetých vozů v ČR. 

Autosphere je na českém trhu poměrně nový projekt. Má na takto konkurenčním trhu z čeho čerpat?

V novém projektu Autosphere naplno využíváme tradice našich značkových programů ojetých vozů. Například Peugeot Vyzkoušené vozy je s 12letou historií nejstarším značkovým programem ojetých vozů v ČR. Naopak Emil Frey Select, který jsme převzali z domovské země skupiny Emil Frey ze Švýcarska, jsme uvedli na trh teprve před 3 lety, nicméně i tento program si již stihl vybudovat své pevné místo na trhu.   

Co zákazníkům nabídne? 

Projekt Autosphere sdružuje nabídky od autorizovaných prodejců nových vozů. Ti v mnoha případech vůz prodali jako nový, následně se starali o jeho údržbu, a nakonec se k nim vrátil jako ojetý, například na protiúčet. Mohou tak bez váhání na ojeté vozidlo nabídnout plnohodnotnou roční záruku. Klient ojetého vozu tak má jednoznačnou garanci kvality, původu, technického stavu i servisní historie. 

O jaké vozy bude v letošním roce největší zájem?

Momentálně je největší zájem o zánovní vozy ve stáří 1 -2 roky. Nakupují je zejména klienti, kteří by za normálních okolností pořizovali nový automobil, ovšem vzhledem k zpožděným dodávkám vlivem pandemie či aktuálního nedostatku čipů, se zákaznická poptávka přiklání k mladým ojetým vozům. Ty tak suplují nové, které se stávají nedostatkovým zbožím. 

Jak se bude vyvíjet trh s ojetými hybridními/elektrickými vozy? 

To je velká neznámá pro všechny. Hybridní či čistě elektrické vozy mohou být přijatelnější alternativou pro ekologicky smýšlející zákazníky, kteří nedosáhnou na stále vysoké ceny nových vozů s těmito pohony. Rozhodně tady však chybí vládní podpora, a to jak u nákupu nových, tak i ojetých hybridních či elektrických vozů. Na západ od našich hranic je tato podpora zcela běžná a výrazným způsobem stimuluje poptávku po nových i ojetých vozech s alternativními pohony.   

Jak se vaši klienti o autosphere.cz dozvídají? 

Internetový portál Autosphere jsme spustili v polovině prosince minulého roku a již za první čtvrtletí 2021 se počet návštěvníků vyšplhal ke 100 tisícům. Jsme velmi aktivní v online propagaci včetně sociálních sítí. Autosphere je také automobilovým partnerem našeho momentálně nejúspěšnějšího fotbalového klubu SK Slavia Praha.   

Jak velkým portfoliem značek a modelů váš program disponuje? 

K dnešnímu dni může zákazník vybírat z 2 722 vozů, 42 značek a 94 prodejců.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.