1976 - Aston Martin měl první digitální kokpit, 1986 - Buick dotykovou obrazovku

Foto: FavCars

Excentrický luxusní sedan Aston Martin Lagonda byl v roce 1976 prvním automobilem na světě s digitálními displeji. V roce 1986 potom přišel Buick Riviera jako první s dotykovou obrazovkou


Aston Martin Lagonda Series 2 lze s jistotou nazvat duchovním otcem dnešních digitálních kokpitů. Excentricky stylizovaná luxusní limuzína měla extrémně futuristické displeje standardně na palubě již v roce 1976. Skutečným trendem v Evropě se digitální kokpity staly potom na začátku osmdesátých let. Kromě digitálních displejů měl Aston Martin Lagonda ještě více digitálních vychytávek. High-tech sedan měl na palubě například již senzorová tlačítka, kterými lze ovládat některé funkce.

V roce 1986 nastoupil na trh Buick Riviera, což byl první vůz s dotykovou obrazovkou. V té době nemělo takové řešení ovládání různých funkcí žádnou konkurenci. Systém s názvem „Graphic Control Center“ šlo mimo jiné použít k ovládání rádia nebo klimatizace tohoto luxusního kupé. Šlo jej také použít k vynulování počitadla kilometrů a přístupu k chybovým zprávám vozidla. Technický vývoj nové technologie byl prováděn softwarovým oddělením GM s názvem „Delco“.

Pokročilý operační systém byl také použit o tři roky později v Buick Reatta a ještě později u bratrské společnosti Oldsmobile v modelu Toronado. Tato inovace však v té době našla již několik konkurentů mimo skupinu GM, ale až o více než 20 let později začala tato technologie triumfálně postupovat napříč všemi výrobci.

Pozadu nezůstal ani inovativní Citroen, který na pařížském salonu 1988 představil studii „Activa“, jejíž kokpit dnes vypadá jako proroctví o dnešních interiérech automobilů. Koncept ovládání, navržený tehdejšími designéry a inženýry, se ve skutečnosti etabloval v téměř identické podobě do dnešních automobilů. Ovládací tlačítka (např. pro ovládání hlasitosti) na volantu, displej integrovaný do středové konzole a head-up displej se sklopným sklíčkem - takové řešení je dnes standardní u všech modelů automobilů, které takové technologie mají ve své výbavě.

Zatímco Citroën dal hlavní displej do studie až v roce 1988, Oldsmobile s Cutlass Supreme „Indy Pace Car Edition“ a Nissan s 240SX ve stejném roce představily originální sériová vozidla, která již na čelní sklo promítala ty nejdůležitější informace o jízdě. Přesto jsou  průkopníky této technologie Francouzi. Například v roce 2005 byl Citroën C6 jedním z prvních evropských automobilů s head-up displejem.

Jaké první auto s digitálním displejem jste řídili vy? Napište nám do diskuze

1976 - Aston Martin měl první digitální kokpit, 1986 - Buick dotykovou obrazovku

FavCars

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.