Bude vyhrávat? Nová Škoda Fabia Rally2 dosahuje dvakrát většího přítlaku než současný speciál

Foto: ŠKODA Auto

Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 se musí obejít bez elektricky nastavitelných žaluzií ve spodním nasávacím otvoru v přední části, které u sériového provedení snižují odpor vzduchu. Přesto novinka dosahuje dvojnásobného přítlaku


Technické předpisy kategorie Rally2 stanovují jasná pravidla v mnoha oblastech technického vývoje. Aerodynamika nové generace vozu Škoda Fabia Rally2 je úzce spjatá s vlastnostmi výchozího sériového vozu, který se kromě jiného vyznačuje nejlepším součinitelem odporu vzduchu ve své třídě. To poskytlo inženýrům ŠKODA Motorsport vynikající základ pro vytvoření aerodynamicky vysoce efektivní karoserie rallyového speciálu. 

Zadní křídlo nové generace rallyového vozu je v souladu s předpisy skupiny Rally2 mnohem větší než malý spoiler silničního vozu Škoda Fabia
Lukáš Vojík; Technický vývoj ŠKODA Auto

Účinná aerodynamika je jednou z nejdůležitějších oblastí při vývoji jakéhokoli závodního vozu. V kategorii jako je Rally2, kde musí být soutěžní varianty odvozeny od sériových modelů, čelí konstruktéři zcela jiným výzvám než například jejich kolegové pracující na monopostech. Když ŠKODA Motorsport zahájila vývoj nové generace vozu Škoda Fabia Rally2, poskytl jí sériový model ideální výchozí podmínky. Cílem inženýrů bylo vynikající aerodynamiku sériové verze vozu Škoda Fabia aplikovat i u soutěžního speciálu. 

„Aerodynamické prvky použité na sériovém voze se osvědčily i v soutěžním prostředí a byly pro aerodynamické řešení vozu ŠKODA FABIA Rally2 vynikajícím základem,“ vysvětluje Lukáš Vojík z Technického vývoje ŠKODA Auto, oddělení aerodynamiky a dodává, „Aerodynamice jsme věnovali ještě větší pozornost, než tomu bylo u současného rallyového vozu. Hlavním cílem vývoje bylo zvětšení přítlaku, zároveň jsme ale také zvýšili celkovou aerodynamickou účinnost vozu.“ 

Sériový vůz Škoda Fabia je vybaven otvory na obou krajích předního nárazníku, jde o takzvané vzduchové clony. Ty velmi přesně usměrňují proudění vzduchu kolem bočních panelů karoserie a předních kol. Podobné řešení zvolili inženýři ŠKODA Motorsport i pro přední nárazník nové generace soutěžního speciálu Škoda Fabia Rally2. U rallyového vozu pracují vzduchové clony ve spojení s předním splitterem umístěným pod celou šířkou přídě, což účinně zlepšuje celkové aerodynamické vlastnosti přední části. 

V návaznosti na předpisy skupiny Rally2 museli inženýři ŠKODA Motorsport a oddělení výzkumu a vývoje společnosti ŠKODA Auto u budoucího rallyového vozu najít nové způsoby, jak zlepšit rovnováhu mezi přítlakem a odporem vzduchu. S ohledem na úsporu nákladů omezují volnost vývoje předpisy skupiny Rally2 stanovené organizací FIA, takže jsou například zakázány aktivní aerodynamické prvky. Proto se nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 musí obejít bez elektricky nastavitelných žaluzií umístěných ve spodním nasávacím otvoru v přední části, které u sériového provedení snižují odpor vzduchu. 

Dvěma klíčovými body aerodynamiky jsou zcela nové zadní křídlo a hladké proudění vzduchu nad střechou. Lukáš Vojík k tomu dodává: „Zadní křídlo nové generace rallyového vozu je v souladu s předpisy skupiny Rally2 mnohem větší než malý spoiler silničního vozu Škoda Fabia. Nová generace vozu Škoda Fabia Rally2 dosahuje dvakrát většího přítlaku než současný rallyový vůz.“ 

Jiný tvar tzv. scoopu, který směruje čerstvý vzduch z prostoru nad čelním sklem do interiéru, zlepšuje proudění vzduchu přes střechu. U sériových vozů se otvor pro přívod vzduchu obvykle nachází pod spodním okrajem čelního skla. Na rychlostních zkouškách šotolinových rally je však tato část vozu intenzivně vystavena prachu nebo vodě stříkající přes kapotu.

Vývojový tým ŠKODA Motorsport ověřil simulace provedené výpočtem dynamiky kapalin CFD (Computational Fluid Dynamics) měřeními modelů v aerodynamickém tunelu, po nichž následovaly rozsáhlé reálné testy. Nejnověji usedli za volant vývojového vozu různí testovací jezdci na šotolinových a asfaltových cestách ve Španělsku.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.