Ojetá auta se často kupují v zahraničí, přitom podle nedávného průzkumu mají české autobazary patřit k těm nejlepším v Evropě. Průzkum totiž říká, že mají mezi klienty větší důvěru, než například francouzské, nebo italské.
Při koupi ojetého auta je důvěra tím nejdůležitějším parametrem. V každé zemi však mohou mít lidé k prodejcům úplně jinou míru důvěry. Odborníci ze společnosti carVertical proto udělali výzkum v 17 zemích mezi 4 500 lidmi, aby zjistili, co si zákazníci o prodejcích myslí. Respondentů se proto ptali, jestli věří prodejcům ojetých aut, jestli považují nákup ojetého vozu za bezpečný a do jaké míry očekávají, že prodejci splní své sliby.
Prodejcům nejvíc věří Britové
Kupující ve střední a západní Evropě mají v prodejce větší důvěru než ve východní Evropě, kde jsou nejrůznější podvody častější. Největší důvěru zaznamenali ve Spojeném království (skóre 122,2), Finsku (120,4), Slovinsku (109,7), Německu (109,4), Slovensku (107,5) a překvapivě také v České republice (106,4).
Největší procento problémů registrujeme u dovezených ojetých vozidel starších deseti let. Většinou totiž nemají žádnou servisní historii
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Tato vysoká důvěra však neříká nic o tom, jestli je zasloužená. Například ve Spojeném království má 14,5 % automobilů stočené kilometry, což naznačuje, že trh s ojetými automobily není až tak poctivý. Jelikož Britové důvěřují prodejcům víc než lidé v jiných zemích, je pravděpodobné, že budou také více zranitelnější vůči podvodům ze strany obchodníků.
Jak vysvětluje Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical, Velká Británie se od zbytku Evropy velmi liší, protože podíl dovezených ojetých automobilů je tady výrazně nižší. „S menším podílem dovozu na trhu má Velká Británie méně přeshraničních obchodů s ojetými vozy. To znamená, že riziko pořízení auta se stočenými kilometry může být nižší. Britský trh má však jiné problémy. Ke špatné zkušenosti při nákupu auta tady můžou vést skryté odpisy a problémy s nevypořádaným financováním,“ – říká Matas Buzelis.
Nejnižší důvěra je ve východní Evropě
Mezi země se střední mírou důvěry patří Francie (102), Srbsko (100,2), Lotyšsko (94,5), Polsko (94,2), Itálie (93,7), Chorvatsko (93,3) a Rumunsko (92,8). Zdá se, že kupující v těchto zemích si jsou více vědomi nepoctivých prodejců a obvykle jsou při nákupu ojetého vozu opatrnější. Prodejcům nejméně důvěřují zákazníci v Estonsku (88), Litvě (81,6), Maďarsku (80,5) a Bulharsku (79,5).
Tyto země mají dlouhou historii podvodů s automobily. Mnoho vozidel má stočené tachometry nebo byly ve větším rozsahu bourané. Protože se mnoho řidičů v těchto zemích stalo obětí nečestných prodejců, průměrná důvěra je nízká. Buzelis poznamenává, že ojetá auta se obvykle přesunují ze západu na východ. Vozidlům se většinou stáčí tachometry až v zemích, do kterých se vyvezla, a tam se pak dostávají na trh s ojetými auty. Podvodníci přináší výhodné nabídky, ale většinou jenom díky falšování historie aut.
Mileniálové prodejcům ojetých aut nevěří
Podle Martina Foltýna ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolu ojetých vozidel, převažují mezi zájemci o prověření vozidla lidé ve věku do 45 let: „Je to pravděpodobně dáno tím, že mladší generace již není tolik technicky zdatná jako jejich rodiče. Nechtějí mít s ojetým vozem žádné neočekávané problémy a řešit případné reklamace, nebo opravy. Auto si proto raději nechají před nákupem důkladně fyzicky zkontrolovat“. To v podstatě potvrzuje i průzkum společnosti carVertical. Podle průzkumů této společnosti důvěřuje prodejcům až 55 % řidičů, kteří se vyznají v technických náležitostech aut. Ti, kteří se v autech vyznají méně, mívají pak důvěru nižší (17,5 %).
Pokud je kupující zkušený mechanik, pravděpodobněji si všimne špatného stavu auta a nemusí se tolik bát o své peníze. Člověk s menšími znalostmi může mít potíže s důvěrou v prodejce právě proto, že nedokáže správně posoudit stav vozidla a vyhnout se tak špatnému nákupu.
Mladší generace prodejcům důvěřuje méně. Pouze 17,9 % lidí ve věku 25–34 let důvěřuje prodejcům ojetých vozidel ve srovnání s 30,3 % lidí ve věku 35–44 let. To může naznačovat, že mileniálové jsou víc informováni o podvodech s automobily a potenciální škodě, kterou jim může vozidlo ve špatném stavu způsobit.
„Mladší generace je také více zvyklá nakupovat online. Kupující mají při nákupu na internetu často možnost produkt vrátit, když nesplňuje očekávání nebo má vady. U ojetých aut to však v některých zemích neplatí, a celý postup je tak mnohem složitější. Možná i to může přispívat k nedostatku důvěry,“ říká Matas Buzelis.
Jakou máte důvěru v české autobazary vy? Napište nám do diskuze.