Po dlouhých měsících se dnes provozovatelé autobazarů dočkali a mohou konečně otevřít. Zákazníci by ale měli být opatrní. Některé vozy totiž stály na prodejních plochách bez hnutí i více než rok.
Provozovatelé autobazarů, i jejich zákazníci, se konečně dočkali. Dnes se totiž po dlouhých měsících otevírají provozovny maloobchodu, tedy i prodejen ojetých vozidel. V dobách před uzavřením ekonomiky se podle odhadů prodávalo v České republice ročně přibližně 700 tisíc ojetých vozidel ročně. Kvůli „lockdownu“ však toto číslo výrazně pokleslo. Podle některých obchodníků i o více než 50 procent.
V loňském dubnu se česká nabídka na trhu propadla až pod hranici 80 000 aut
Petr Vaněček; Provozní ředitel AAA AUTO
Propady se dotkly i těch prodejců, kteří se vrhli do online prodejů. Ne vždy se sice jednalo o skutečný online prodej, ale spíše o online výběr vozu na webu a následné návštěvě v autobazaru, ale ani tak se prodejcům na standardní čísla dostat nepodařilo. Na prodejních plochách se tak v některých autobazarech mohou objevit vozy, které se z místa nehnuly od prvního lockdownu v loňském roce. Takové vozy však mohou pro potencionálního zákazníka představovat značné riziko.
Máme tady desítky aut, se kterými nikdo nevyjel více než půl roku. Jak je teď budeme prodávat nevím, ale myslím, že se prodají dobře
Martin L.; Autobazar Praha
O těch největších rizicích jsme psali již před rokem, to ale byly autobazary uzavřeny pouze několik týdnů. Nyní je situace o poznání horší a některá auta tak mohou mít poměrně velké technické problémy vyplývající z toho, že několik měsíců nejezdila.
Asi tím nejmenším problémem může být vybitá baterie. Stačí ale auto nastartovat přes kabely, ujet pár desítek kilometrů, a jestliže byla baterie v pořádku, bude ještě dlouho sloužit. Jsou ale i závažnější problémy, které může dlouhá odstávka auta přivodit. Jedním z nich může být kvalita paliva v nádrži, resp. jeho množství. Většina prodávajících totiž dává auto do bazaru s téměř prázdnou nádrží.
Při dlouhé odstávce se navíc může na stěnách nádrže držet zkondenzovaná voda, která se pak dostává do palivového sytému. Zároveň hrozí, že se do systému dostanou usazeniny, které se za dobu odstávky vozu v nádrži vytvořily. Je proto dobré, v případě že auto opravdu dlouho stálo, nechat hned vyměnit palivový filtr.
Další problémy se mohou objevit i na brzdovém systému, pneumatikách nebo třeba na výfukovém potrubí, ve kterém, díky zkondenzované vodě, mohla koroze udělat velkou škodu. Před nákupem ojetého vozu se proto velmi důkladně zaměřte na kontrolu jeho technického stavu a dostatečně dlouhou zkušební jízdu.
Plánujete letos koupit ojeté auto? A kde? V bazaru nebo napřímo od původního majitele? Napište nám do diskuze