Hrozí zákaz používání dotykových displejů v autě. Vrátí se klasické ovladače?

Foto: Jiří Soukup

Rozhodnutí německého soudu o tom, že používání dotykového displeje ve vozidlech je za určitých okolností protizákonné, možná povede k návratu ke starým dobrým tlačítkům a otočným ovladačům.


V dnešních moderních vozidlech se již většina funkcí ovládá prostřednictvím dotykového displeje. Někdo to uvítal, jiný naopak preferuje spíše klasické mechanické ovladače. Je to věc osobního vkusu, preferencí a zvyku, nicméně to, že ovládání některých funkcí může řidiče zaměstnat natolik, že se přestane věnovat řízení, je neoddiskutovatelné. 

Německý soud navíc před časem vynesl rozsudek nad řidičem, který havaroval se svým vozem Tesla Model 3, protože hledal na displeji nastavení intervalu stěračů. Klasické ovládání páčkou na volantu totiž Tesla nemá, i cyklovač stěračů je nutné nastavit prostřednictvím dotykového displeje. 

Zatímco za držení mobilu dostane v drtivé většině zemí řidič tučnou pokutu, za ovládání funkcí na dotykovém displeji nikoliv. Přitom mnohdy je nalezení a nastavení příslušné funkce v palubním menu opravdu velmi náročné. Řidič se musí soustředit nejen na nalezení příslušné položky v menu, ale také na to, aby se dotkl se správného místa na displeji. Občas se totiž klikne vedle a pak je nutné proces opakovat. 

Z našich zkušeností můžeme potvrdit, že například zadání adresy do navigace, vypnutí systému Start/Stop nebo i obyčejné ovládání klimatizace je často mnohem složitější, používá-li se dotykový displej. Klasické ovládání alespoň těch základních funkcí je pro drtivou většinu řidičů pohodlnější a rychlejší. Je prostě víc zažité. Zkusili jste třeba ovládat hlasitost rádia v poslední generaci Octavie? Ano, je to technicky zajímavé, ale otočný knoflík je otočný knoflík. 

Rozhodnutí německého soudu tak možná přispěje k tomu, že automobilky začnou přemýšlet o tom, jestli je skutečně nutné odstranit všechna fyzická tlačítka a otočné ovladače a nahradit je dotykovým displejem. Vždyť přeci auto není telefon, že… 

Jak se díváte na ovládání všech funkcí ve voze prostřednictvím dotykového displeje. Uvítali byste zachování fyzických tlačítek? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.