Nissan si utahuje opasek – a není to levná záležitost. Japonská automobilka, která se stále vzpamatovává z největší krize za poslední dekádu, oznámila, že masivní propouštění spojené s přestavbou firmy si v aktuálním fiskálním roce vyžádá dalších 60 miliard jenů, tedy zhruba 418 milionů dolarů.
Odhad nákladů potvrdil finanční ředitel Jeremie Papin během hovoru s analytiky, jehož přepis byl zveřejněn tento pátek. Výdaje spojené s odstupným a ukončováním provozů se promítnou do výsledků za fiskální rok, který začal letos v dubnu.
Tato částka je součástí širšího restrukturalizačního plánu „Re:Nissan“, který oznámil nový CEO Ivan Espinosa. Cílem? Zachránit značku, která se potácí pod tlakem slabých prodejů v USA a Číně, zastaralého portfolia a neustálých změn v top managementu.
Velké propouštění
Plán počítá s propouštěním až 20 000 lidí a uzavřením sedmi z celkem 17 výrobních závodů po celém světě. Kterých konkrétně se to dotkne, zatím oficiálně nepadlo. Jasné ale je, že část škrtů zasáhne i domácí japonské provozy.
Nissan se aktuálně snaží najít rovnováhu mezi investicemi do elektrifikace a nutností udržet firmu finančně nad vodou. Výsledky za fiskální rok 2024 byly mrazivé: čistá ztráta 4,5 miliardy dolarů. Pro automobilku, která před deseti lety stála v čele elektrické revoluce díky Leafu, je to hořké vystřízlivění.
Espinosa, který se do čela Nissanu postavil letos v dubnu po neúspěchu svého předchůdce Makota Učidy, přitvrdil. Navázal na nedotažené snahy o hlubší partnerství – například se společností Honda – ale zároveň dal jasně najevo, že Nissan nebude žebrat. „Chceme nová strategická spojenectví, ale znovu se postavíme na nohy vlastními silami,“ uvedl pro Bloomberg TV.
Restrukturalizace bude bolestivá. Ale pro značku s tak silným dědictvím, jako má Nissan, to může být nutný restart. Otázka je, jestli se podaří dostat do tempa dřív, než jí konkurence definitivně ujede.