Ojeté modernější diesely se mohou ze dne na den stát v podstatě neprodejnými

Foto: Jiří Soukup

Dieselové ojetiny zažívaly v posledních měsících prodejní restart. Jenže současná situace jim není příliš nakloněna. A nemůže za to pouze rekordní cena nafty. Proti dieselům totiž aktuálně hovoří i další faktory


Nedávno jsme psali o tom, že naftové ojetiny vstávají z popela a opět se dostávají do hledáčku českých motoristů. Důvodem jsou podle nich především nižší náklady na spotřebu. V současné době, kdy na některých českých čerpacích stanicích se cena nafty blíží magické hranici 40 korun za litr, se ostatně není co divit. Pouhý litrový rozdíl ve spotřebě může při současných cenách nafty i benzínu, ušetřit i 500 korun na tisíc kilometrů. Jenže náklady na palivo nejsou to jediné, co do dieselů musíte investovat.

Nemluvíme teď ale o dražším servisu. Řeč je o surovině s názvem AdBlue. Majitelé novějších dieselů ví, o čem je řeč, majitelé těch starších mohou být nyní opravdu rádi, že to neví. AdBlue je totiž v podstatě syntetická močovina, která se v modernějších dieselech používá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů normy Euro 4 a vyšší.

AdBlue je vstřikováno před katalyzátor výfukových plynů, kde se močovina nejprve co nejrovnoměrněji mísí s výfukovými plyny, a vlivem tepla se rozkládá, za přítomnosti obsažené vody, na amoniak a oxid uhličitý. Amoniak potom na povrchu katalyzátoru reaguje s oxidy dusíku, které vznikají za vysokých teplot při spalování nafty. Z výfuku pak místo většiny NOx odchází neškodné přírodní produkty vodní pára a dusík.

A v čem je tedy pověstný zakopaný pes? V současné ceně této suroviny. AdBlue se totiž ještě před pár dny dalo koupit na většině čerpacích stanic za cenu pod 10 korun za litr. Nyní je cena i 7x vyšší a jeden internetový obchod dokonce prodává pětilitrové balení AdBlue za cenu 999,-Kč, tedy 200 korun za litr. Spotřeba AdBlue je cca 1 litr na 1000 kilometrů, což v případě tohoto nákupu znamená, že každý kilometr bude stát majitele dieselového auta dalších 20 haléřů navíc. Může se to zdát málo, jenže viděno optikou pětiletého provozu a nájezdu 100 tisíc kilometrů už to tak zanedbatelná částka není.

AdBlue je nyní u mnoha čerpacích stanic nedostatkové zboží a moderní vozy při jeho absenci nepojedou. Je tedy otázkou, jak se tato situace projeví v zájmu o modernější ojeté ojetiny. Mnoho zájemců o vůz s dieselovým motorem může totiž současný nedostatek a vysoká cena AdBlue od nákupu dieselu odradit a mohou se začít dívat spíše po benzínových motorech.

Máte vůz, do kterého musíte čerpat AdBlue? Jak vnímáte až dvacetinásobné zdražení této suroviny? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.