Někteří řidiči kamiónů si s předpisy hlavu příliš nelámou. I když jim to zákon zakazuje, často pomalým předjížděním omezují ostatní řidiče a vytvářejí tak nebezpečné situace. Policie je ale na takové počínání většinou krátká.
Z kamiónů, resp. z chování některých jejich řidičů, jde občas strach. Děje se to na všech dálnicích, nejenom na těch českých. Řidič jednoho kamiónu se rozhodne, že předjede toho druhého. Většinou se tak ale rozhodne před stoupáním a ve chvíli, kdy jeho rychlost je jen o jeden nebo dva kilometry vyšší, než rychlost předjížděného kamiónu. Řidiči kamiónů často argumentují tím, že předjíždět musí, protože zpomalení by je odsoudilo ploužit se za pomalejším kolegou i několik dalších kilometrů. To jim údajně zvýší spotřebu a prodlouží dojezdový čas do cílové stanice.
Kamiony mají totiž omezovač rychlosti a záleží na tom, jak je u kterého vozu nastaven. Podle informací od samotných řidičů kamiónů ho má jeden nastaven na 90km/h, druhý například na 89km/h (maximální povolená rychlost je však 80km/h). Snížení maximální rychlosti o 1 - 2 km/h totiž může docela výrazně snížit celkovou spotřebu a někteří majitelé kamiónů toho využívají. Jenže rozdíl v rychlosti 1km/h může při „devadesátce“ rychlejšího kamiónu znamenat, že bude ten pomalejší předjíždět cca 3 minuty (budeme-li brát v úvahu nutnost zdolat alespoň 50 metrů délkového rozdílu).
Tři minuty se nemusí zdát moc, ale při devadesátce znamenají tři minuty 4,5 kilometru a to už je pěkná délka. Navíc se za tu dobu za kamiónem v levém pruhu „štosují“ auta, která musí brzdit z povolené „stotřicítky“ na 90km/h, což bezpečnosti provozu také zrovna moc neprospívá. Přitom zákon o provozu na pozemních komunikacích hovoří poměrně jasně.
V paragrafu 36, odst. 4 totiž říká toto: Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy. Je tedy zcela zjevné, že takovým předjížděním porušuje „rychlejší“ řidič kamiónu vyhlášku.
Policie ale většinou takové jednání nemá šanci postihnout. Musela by totiž být v daný okamžik přímo za konkrétním kamiónem, což se bohužel stane málokdy. Řidiči kamiónů na to hřeší, a s takovým stylem předjíždění si hlavu příliš nelámou. Je nutno podotknout, že je úplně jedno, z jaké země kamión pochází. Dělají to Češi, Slováci, Poláci, Rumuni, Ukrajinci ale i Němci nebo Rakušané. Tak nějak se nám ale zdá, že na českých dálnicích se takové jednání objevuje častěji. Jaký na to máte názor?
Potkali jste se na dálnici s podobným chováním řidičů kamiónů? Napište nám do diskuze.