Přežije jen 15 značek. Čínský trh s elektromobily se mění v arénu smrti.

Foto: Unsplash

Čína se stala globálním epicentrem elektromobilní revoluce. Ale co se zpočátku jevilo jako tržní zlatá horečka, se dnes začíná měnit v bezohlednou bitvu o přežití. Nová zpráva poradenské společnosti AlixPartners přináší tvrdou realitu: z více než 129 výrobců elektromobilů v Číně by do konce dekády mohlo přežít jen 15.


Z boomu k selekci

Trh elektromobilů v Číně zažil za posledních 10 let explozivní růst. Spotřebitelé kupovali jako zběsilí, státní dotace proudily a značky rostly jako houby po dešti. Jenže nic netrvá věčně. Dnešní Čína už není o tom, kdo vstoupí na trh, ale kdo na něm zůstane. A konkurence je brutální.

V roce 2025 mají totiž čínské značky domácí tržní podíl 67 %, dominují silnicím i showroomům. Ale ani to nestačí. Cena, technologie, výkon – výrobci se předhánějí ve všem. Výsledkem je cenová válka, kterou přežijí jen ti s největšími objemy a nejsilnějším zázemím.

Například startup Neta nedávno oznámil bankrot. A to ještě v roce 2024 vystavoval na pekingském autosalonu. Není sám – podobný osud potkal celou řadu značek, které nestihly najít stabilní model.

Konsolidace jako nevyhnutelnost

Zpráva přirovnává situaci k automobilovému boomu v USA začátku 20. století, kdy více než 250 značek postupně zaniklo nebo se sloučilo do dnešní „velké trojky“. V Číně se rýsuje něco podobného: silní jako BYD, Geely, Changan nebo Chery mají šanci dominovat a menší hráči buď splynou, nebo zmizí.

Profesor Zhu Xican z čínské univerzity to říká bez obalu: automobilky, které neprodají alespoň 2 miliony vozů ročně, nepřežijí. Bez těchto objemů nemohou financovat výzkum, inovace ani udržet konkurenceschopnost.

Evropa na radaru

Jedním z klíčových tahů pro přežití je expanze do zahraničí. AlixPartners předpovídá, že čínské značky mohou do roku 2030 ovládnout až 10 % evropského trhu. Výroba přímo v Evropě a lokalizace produktů – to je strategie, kterou už dnes sledujeme například u BYD nebo MG.

Čína i nadále zůstane největším trhem pro elektromobily na světě. Ale bude to trh pro elitu – technologicky vyspělou, ekonomicky stabilní a dostatečně agresivní, aby přežila. Zbylým nezbude než se smířit s tím, že sen o elektromobilové dominanci se pro ně stal noční můrou.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

 

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.