Čína se stala globálním epicentrem elektromobilní revoluce. Ale co se zpočátku jevilo jako tržní zlatá horečka, se dnes začíná měnit v bezohlednou bitvu o přežití. Nová zpráva poradenské společnosti AlixPartners přináší tvrdou realitu: z více než 129 výrobců elektromobilů v Číně by do konce dekády mohlo přežít jen 15.
Z boomu k selekci
Trh elektromobilů v Číně zažil za posledních 10 let explozivní růst. Spotřebitelé kupovali jako zběsilí, státní dotace proudily a značky rostly jako houby po dešti. Jenže nic netrvá věčně. Dnešní Čína už není o tom, kdo vstoupí na trh, ale kdo na něm zůstane. A konkurence je brutální.
V roce 2025 mají totiž čínské značky domácí tržní podíl 67 %, dominují silnicím i showroomům. Ale ani to nestačí. Cena, technologie, výkon – výrobci se předhánějí ve všem. Výsledkem je cenová válka, kterou přežijí jen ti s největšími objemy a nejsilnějším zázemím.
Například startup Neta nedávno oznámil bankrot. A to ještě v roce 2024 vystavoval na pekingském autosalonu. Není sám – podobný osud potkal celou řadu značek, které nestihly najít stabilní model.
Konsolidace jako nevyhnutelnost
Zpráva přirovnává situaci k automobilovému boomu v USA začátku 20. století, kdy více než 250 značek postupně zaniklo nebo se sloučilo do dnešní „velké trojky“. V Číně se rýsuje něco podobného: silní jako BYD, Geely, Changan nebo Chery mají šanci dominovat a menší hráči buď splynou, nebo zmizí.
Profesor Zhu Xican z čínské univerzity to říká bez obalu: automobilky, které neprodají alespoň 2 miliony vozů ročně, nepřežijí. Bez těchto objemů nemohou financovat výzkum, inovace ani udržet konkurenceschopnost.
Evropa na radaru
Jedním z klíčových tahů pro přežití je expanze do zahraničí. AlixPartners předpovídá, že čínské značky mohou do roku 2030 ovládnout až 10 % evropského trhu. Výroba přímo v Evropě a lokalizace produktů – to je strategie, kterou už dnes sledujeme například u BYD nebo MG.
Čína i nadále zůstane největším trhem pro elektromobily na světě. Ale bude to trh pro elitu – technologicky vyspělou, ekonomicky stabilní a dostatečně agresivní, aby přežila. Zbylým nezbude než se smířit s tím, že sen o elektromobilové dominanci se pro ně stal noční můrou.