Parkování v Praze není rozhodně snadná disciplína. Někteří řidiči si s tím však hlavu příliš nelámou, zaparkují v jízdním pruhu a zablokují tak klidně několik okolních ulic na dlouhé minuty
Že parkování v centru Prahy není nic snadného, ví každý, kdo se někdy pokoušel v centru našeho hlavního města zaparkovat. Úzké ulice, na obou stranách zaparkovaná auta, výjezdy z garáží nebo místa pro invalidy. To vše do karet parkování chtivého řidiče příliš nehraje. Někteří z nich si však s hledáním vhodného místa k zaparkování hlavu příliš nelámou, zastaví v jízdním pruhu, pustí čtyři blinkry a jdou si vyřizovat svoje záležitosti.
Takhle vznikají zácpy. Stačí jeden arogantní řidič a půlka Vinohrad stojí. To se tady děje každou chvíli.
Jaromír P., Obyvatel Prahy 2
Svědkem takové situace byla v minulých dnech i Slezská ulice na Vinohradech, kde řidič dodávky bez sebemenšího zaváhání zastavil v jízdním pruhu, zamkl auto a odešel. V ranní špičce tak bylo otázkou pouhých pár vteřin, než se za ním začne tvořit kolona. To se také skutečně stalo a ke slovu přišel tzv. dominový efekt. Protože se kolona ve Slezské ulici nepohybovala, začaly se ucpávat i boční ulice, včetně Vinohradské. Během deseti minut tak bylo okolí náměstí Jiřího z Poděbrad zcela neprůjezdné.
Na podobné situace zákon o provozu na silničních komunikacích samozřejmě pamatuje. Jasně totiž v paragrafu 25 říká, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy. Při zastavení pak musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. Při zastavení a stání nesmí navíc řidič znemožnit ostatním řidičům vyjetí z řady stojících vozidel. Jak je vidět z úvodní fotografie, řidič zaparkovaného auta by skutečně vyparkovat nemohl a tzv. "rovný" pruh pravděpodobně také neměl šířku 3 metry.
Vozidlo, které výše uvedené ustanovení nedodržuje, tak tvoří překážku provozu a může být samozřejmě odtaženo. Pokuta za tzv. nucený je nyní v Praze stanovena na 1.900,- korun. K tomu si připočtěte ještě cca 250 korun za započatý den na odtahovém parkovišti a zjistíte, že „zaparkování“ na pár minut na špatném místě vás může přijít i na více než průměrný dvoudenní výdělek. Jenže jak už to bývá, než přijede odtahová služba, „přeteče“ dopravní kolaps i do dalších ulic a řidiči tak do práce místo klasické půlhodinky pojedou třeba hodinu. Znáte takové situace, kdy dopravní špička není způsobena běžným provozem, ale nezodpovědným řidičem? Napište nám do diskuze.