Každý řidič preferuje od reakce na sešlápnutí brzdového pedálu trochu něco jiného. Brzdy jsou sice nejdůležitějším bezpečnostním prvkem vozu, ale je lepší jejich ostrý nástup nebo vlažnější reakce?
Šlápnete na brzdu a auto začne zpomalovat. V závislosti na intenzitě sešlápnutí brzdy zpomaluje více či méně, až do úplného zastavení. Zdá se to jednoduché a po desetiletí vlastně stále stejné. Přes čím dál výraznější prorůstání elektroniky do většiny systémů vozu zůstává mechanická část brzdného systému v zásadě stejná. Ale klasické kotoučové nebo bubnové brzdy dnes najdeme v každém autě a vždy fungují v podstatě stejně.
Současná Škoda Octavia například při brzdění ze 100 km/h na nulu zastaví na 33–34 metrech, což je výtečný výkon
Michal Klofec; koordinátor vývoje brzdových systémů ŠKODA Auto
Jenže to, co se jeví být samozřejmé, skrývá spoustu složitých detailů. „Na funkčnost brzd je kladena řada nároků, které z konstrukce takové brzdy dělají nesmírně náročnou a komplexní záležitost,“ říká Michal Klofec, koordinátor vývoje brzdových systémů a ovládání brzd v Technickém vývoji ŠKODA Auto. Základní požadavky jsou samozřejmě bezpečnostní, brzdy musí vůz bezpečně zastavit na určité vzdálenosti i v případě dílčích výpadků systému, kterou definují zákonné předpisy.
„Požadavky zákonných předpisů bohatě splňujeme, snažíme se i o víc. Současná Škoda Octavia například při brzdění ze 100 km/h na nulu zastaví na 33–34 metrech, což je výtečný výkon,“ vysvětluje Klofec. Tak krátká brzdná dráha je podle něj také zásluhou moderních pneumatik, které brzdný účinek na vozovku dovedou přenést.
Aby se řidiči s brzdou dobře zacházelo, měl vozidlo vždy pod kontrolou a nebyl rušen žádnými vedlejšími projevy, znamená to nejen splnit legislativní povinnosti, ale i další skupinu kritérií a požadavků na konstrukci brzdy. „Každý od brzd očekává něco trochu jiného. Někteří řidiči mají rádi ostrý nástup, jiní trochu méně razance,“ vysvětluje odborník na problematiku brzd. Vyladění brzd je vždy určitým kompromisem, v němž experti zohledňují kromě řidiče také celou posádku. Pro její pohodlí je potřeba vše vyladit tak, aby brzdný účinek měl vcelku přirozený průběh odezvy.
I když v principu brzdy fungují desítky let stále stejně, stávají se přesto postupem času složitějšími. To také znamená, že na řidiče kladou určité nároky z hlediska péče. Když pomineme fakt, že každý řidič brzdy opotřebovává trochu jinak (ten, kdo více brzdí motorem, brzdy šetří), radí Klofec třeba chránit brzdy před již zmiňovanou korozí. „Podmínky jsou různé a ne vždy můžeme brzdu při jízdě vysušit, ale jsou situace, kdy to jde: typicky třeba po umytí automobilu. Je dobré krátkou jízdou s různými příležitostmi ke zpomalení brzdy zahřát a osušit,“ nabádá inženýr. Při dlouhých sjezdech z kopce prodlouží životnost brzd již zmíněné brzdění motorem a v krizových situacích expert radí nebát se na brzdu šlápnout skutečně naplno. „Plný účinek zajistí nejkratší brzdnou dráhu, o zbytek se postarají brzdové regulační systémy ABS a ESP,“ vysvětluje.
Majitele moderních automobilů pak varuje před servisem brzd svépomocí. „To rozhodně nemohu doporučit, rizik, že se u tak zásadního bezpečnostního prvku něco pokazí, je spousta,“ říká Klofec. U aut s elektronickou parkovací brzdou je dokonce potřebné diagnostické servisní vybavení.
Brzdy nesmějí svým chováním v žádné situaci řidiče překvapit, fungovat by měly za všech okolností stejně. Například při jízdě na hrbolatém povrchu nesmí dojít k tomu, že by se od sebe brzdné prvky oddálily, a řidič tak při sešlápnutí pedálu šlápl takříkajíc do prázdna. Kromě těchto požadavků chování a bezpečnostních požadavků (kam patří i absolvování testu vadnutí brzd opakovaným brzděním, horský sjezd nebo test funkčnosti stabilizačního systému ESP) dnes konstruktéry legislativa omezuje například ve využívání určitých materiálů. Tabu jsou azbest, čpavek, olovo, kadmium a nejnověji také měď.
Jaký nástup brzd preferujete vy? Napište nám do diskuze