V Česku „normálka“, v Rakousku pokuta až 250 euro. Nákupy ve Vídni se řidiči z Brna prodražily

Foto: Mojmír Bída

Vyrazit do Vídně na nákupy zlevněného zboží a pěkné víkendové počasí vylákalo na rakouské silnice také české řidiče. Některé z nich ale sleva ve vídeňských obchodech přišla pěkně draho


V Česku je to bohužel stále „normálka“, v Rakousku už se s tím rozhodli konečně něco dělat. Sice za to může evropská legislativa, ale vždy je to řidič, který zodpovídá za to, že se na silnicích chová v souladu s pravidly. O čem je řeč? O denním svícení, které kvůli naprosto marginálnímu snížení spotřeby, funguje u naprosté většiny aut pouze vpředu. Zadní světla jsou zhaslá, i když podle odborníků může úspora ve spotřebě paliva činit maximálně 0,5 %. Na palivu se tedy neuspoří skoro nic, zato bezpečnost provozu dostává pořádně „na frak“.

Neuvědomil jsem si, že mi nesvítí zadní světla. Mlha se mi nezdála tak hustá, ale svítit jsem měl. Stálo mě to 250 euro
Jiří S.; Brno

Na českých silnicích to lze vidět v podzimních a zimních měsících v podstatě každé mlhavé ráno. Moderní vozy mají velmi často nastavené automatické zapínání světel. To znamená, že za normálních okolností svítí pouze přední světla denního svícení, ale zadní obrysová světla jsou zhasnuta. Teprve, když automatika vyhodnotí úroveň venkovního svitu jako nízkou, zapnou se tlumená světla a tím i zadní obrysová. V principu to je asi OK, ale automatika není všemocná. Projevuje se to například právě v mlze, nebo při drobném mrholení.

A právě ranní mlha se stala osudnou pro Jiřího S. z Brna, který vyrazil do Vídně za zvýhodněnými nákupy. „Vyjeli jsme před sedmou hodinou ranní, abychom byli v obchodech kolem deváté hodiny“, popisuje situaci Jiří. Podle něj však hned za hranicemi padla mlha, a tak se doprava začala zpomalovat. „Na dálnici A5 do Vídně mě zastavila policie, protože mi nesvítila zadní světla. Vůbec jsem si to neuvědomil. Stálo mě to 250 euro“, říká Jiří.

Přitom automatické svícení i zadních světel by nebylo technicky nic složitého. U moderních vozů to lze dokonce nastavit jednoduchým servisním zásahem do řídící jednotky. „U některých aut to je skutečně jednoduché nastavení v inteligentní rozvodné jednotce BSI. Prostě se nastaví současné rozsvícení denních i obrysových světel“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se zabývá fyzickou kontrolou ojetých vozidel. Foltýn zároveň doporučuje, aby si v zimních měsících nechávali řidiči zapnutá obrysová světla a nespoléhali pouze na automatiku. „Spotřebu to nezvýší, ale bezpečnost provozu se zvýší výrazně“, říká Foltýn.

Spoléháte se v autě při rozsvícení světel pouze na automatiku? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.