Za tohle je v Rakousku pokuta až 1000 euro. Čeští řidiči si však myslí, že to dělají správně

Foto: Jan Smékal

Kilometrové kolony na dálnicích před zúžením do jednoho pruhu jsou mnohdy důsledkem neznalosti silničních pravidel. Někdy je ale také na vině nesmyslné „vychovávání“ od řidičů, kteří se rozhodnou blokovat volný pruh.


Zúžení vícepruhové komunikace do jednoho pruhu není rozhodně nic, co chcete na takové komunikaci zažít. Tím spíše když se to stane například v ranní špičce, nebo třeba v pátek odpoledne. Mnohdy totiž před zúžením vznikají i kilometrové kolony aut. Velká část řidičů totiž vůbec netuší, jak se před zúžením chovat. Je-li například levý pruh dálnice sveden do toho pravého, stojí většina řidičů v pravém pruhu již stovky metrů před zúžením. Toho, kdo jede v levém pruhu až k zúžení, navíc považují za nevychovaného řidiče. Není výjimkou, že takového řidiče ti ostatní zablokují. Často se takto baví především řidiči kamiónů, kteří prostě do volného pruhu najedou a udělají „špunt“.

Není to nic neobvyklého. Zipovat Češi prostě neumí. Navíc se občas někteří řidiči snaží „vychovávat“ ty, kteří pravidlo zipu znají a jedou ve volném pruhu až k místu zúžení. V Rakousku je za to pokuta až tisíc euro
Martin K;. Řidič zájezdového autobusu

Policie ČR na svém webu uvádí, jak se v situaci, kdy dojde ke snížení počtu jízdních pruhů, správně chovat. Říká se tomu „Pravidlo zipu“, tedy střídavého řazení. Toto pravidlo platí všude, kde řidič nemůže jet dál ve svém jízdním pruhu a je zřejmé, který pruh je průběžný. Jedná se tedy o situaci snížení počtu jízdních pruhů, místo dopravní uzavírky a omezení, nebo místo dopravní nehody. Jak se v tomto případě správně chovat? Řidiči by měli do místa, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přijíždět v obou pruzích (souběžná jízda). Až před místem zúžení by se měli řidiči zařadit do průběžného jízdního pruhu střídavým způsobem. Je tedy důležité užívat obou jízdních pruhů po celé jejich délce a až před samotným místem zúžení se zařadit. Jedním z omylů a chybného pochopení pravidla je, že řidič se zařadí mezi vozidla v průběžném pruhu velmi brzy, kdy pruh následně končící je bez vozidel. V praxi to vypadá tak, že před zúžením je v pravém pruhu kilometrová kolona a levý pruh zeje prázdnotou.

Někdy je to ale i proto, že některý z čekajících řidičů do volného pruhu úmyslně vybočí a blokuje tak průjezd těch řidičů, kteří jedou správně až k místu zúžení, kde by se následně zařadili. A jak definuje pravidlo zákon, konkrétně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu? Paragraf 12 tohoto zákonu jasně říká, že „…Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu…“

Setkáváte se v místech dopravních uzavírek s podobnou situací? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.