Carvago: Tlak na cenu ojetin vygeneroval v online prostoru podvody

Foto: Jan Smékal

Poslední dva roky čelí spotřebitelé bezprecedentnímu zdražování ojetin, které vyvrcholilo do bizarních scénářů. Podle společnosti Carvago navíc tlak na cenu vygeneroval v online prostoru podvody.


I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Poměr nabídky a poptávky na trhu se vyrovnal, ale také přibývá méně kvalitních ojetin. Zákazníci tak stojí před nelehkým rozhodnutím, zda ještě vyčkat nebo koupit vůz nyní i za cenu určitých kompromisů. Vyplývá to ze sdělení společnosti Carvago. Predikovat vývoj na trhu s ojetými vozy není vzhledem k turbulentní situaci ve světě jednoduché. Přesto lze na základě dostupných dat poměrně dobře odhadnout, jakým směrem se trh pravděpodobně vydá. 

Není tomu tak dávno, kdy bylo možné koupit žádanou Škodu Superb s nájezdem sto tisíc km za cca půl milionu korun, a za dva roky ji prodat za necelých 400 000 Kč. Nebo si stěžovat na to, že nový automobil se specifickou výbavou nám prodejce dodá až za tři dlouhé měsíce… Tato doba je nejspíš pryč, byť nelze říct, že nenávratně. Covid, válka i technologické změny ve výrobě automobilek se potkaly v jednom období a s celým automobilovým trhem zamávaly více než kdysi ropná krize, kdy se americký řidič poprvé seznámil s výrazem „fuel consumption“. 

Poslední dva roky spotřebitelé čelí bezprecedentnímu zdražování ojetin, které vyvrcholilo do bizarních scénářů. Konkrétní model auta zařazený jako „předváděcí“ s nájezdem do 10 000 km tak mnohdy stál víc než totožný model úplně nový, na který ovšem musel zákazník čekat klidně i rok. A protože kupní síla v Česku není tak slabá, jak si po přečtení některých článků můžeme myslet, a spotřebitel byl ochoten zaplatit vyšší cenu, dostavilo se zdražování, které nemělo obdoby. Spolu s tím klesalo množství žádaných modelů aut na trhu a dobu, kterou daný model potřebuje být inzerovaný, aby se prodal, jsme přestali počítat v týdnech a začali používat dny.  

Podle společnosti Carvago se i jejich zákaznící museli přizpůsobit situaci: "Nezřídka se totiž stalo, že když jsme po prověření vozu auto doporučili k nákupu a zákazník si vzal ještě několik dní na rozmyšlenou, obchodník auto prodal jinému zájemci. Tlak na cenu navíc vygeneroval v online prostoru podvody přinášející na první pohled velmi výhodné nabídky aut, které byly papírově i o 20 % levnější než srovnatelné vozy. Takové inzeráty rovnou vyřazujeme, protože z praxe víme, že v 8 z 10 případů se jedná o falešné nabídky nebo vozy s lépe či hůře skrytými vadami," říká Jakub Šulta z Carvaga. Zdražování ojetin bylo specifické také tím, že nešlo o měsíční výkyvy, ale téměř kontinuální trend trvající déle než rok. Až do letošního května, kdy v druhé půlce měsíce došlo k přehřátí trhu a ceny začaly stagnovat. A u některých modelů dokonce klesat. 

Jak bude?

Před několika týdny dostaly české domácnosti nové předpisy na zálohy na energie, a i těm méně uvědomělým došlo, že zima nemusí být snadná a bude nutné mírnit svou spotřebu. Důsledek v podobě zpomalení růstu inflace by měl hrát do karet těm, kteří aktuálně řeší nákup auta. Na základě dostupných dat totiž můžeme předpokládat, že současný stav – tedy stagnace či snižování cen ojetin – bude trvat ještě měsíc či dva, v úplně nejlepším případě do letošních Vánoc. Ti, kdo plánují nákup auta, tak mohou ušetřit i několik desítek tisíc korun. 

Spolu s tím je ale pravděpodobné, že se do konce roku nedočkáme zlepšení nabídky ojetin. Výrobci nových aut stále nedokáží vyrábět a uspokojovat poptávku, což logicky dopadá na sekundární trh ojetých vozů. Výrobní procesy byly narušeny již před více než dvěma lety a zánovních ojetin je jednoduše méně. Je tak na zákazníkovi, zda půjde cestou kompromisu v podobě nižší ceny a omezenější nabídky, nebo se rozhodne vytrvat a počkat, co přinese konec roku.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.