Levnější provoz a třeba i sleva na dálniční známku. To jsou hlavní důvody, proč na českých silnicích jezdí téměř 28 tisíc vozidel s pohonem CNG
Ačkoli se dnes většina informací o vozidlech s alternativním pohonem soustředí na nástup elektromobility, část řidičů stále preferuje jinou variantu: CNG neboli stlačený zemní plyn. Zájem o CNG neopadá ani během pandemie, naopak. Český plynárenský svaz oznámil, že loni spotřeba zemního plynu v dopravě nadále rostla, zatímco u konvenčních paliv, tedy u benzinu a nafty, došlo k poklesu.
Při vyšších kilometrových nájezdech je CNG v současnosti jednoznačně nejlevnějším způsobem automobilové dopravy.
Daniel Prostějovský; LeasePlan
Podle Svazu dovozců automobilů bylo loni v České republice registrováno 1293 nových CNG vozů. Odhaduje se, že celkem na českých silnicích jezdí téměř 28 tisíc těchto vozidel, většina z nich je firemních. Některé podniky totiž vnímají pohon CNG jako nejvýhodnější možnost.
Typickými uživateli CNG vozů jsou rozvážkové firmy, ale využívají je i společnosti z mnoha jiných oborů, pro které jsou rozhodující ekonomická kritéria. Při vyšších kilometrových nájezdech je CNG v současnosti jednoznačně nejlevnějším způsobem automobilové dopravy. Finančně zajímavé ale začíná být už při středních nájezdech kolem 20 tisíc kilometrů za rok.
CNG vozidla zpravidla využívají jako druhé palivo benzin. Podle analýz celkových nákladů na provoz (TCO), začne pohon CNG přinášet úspory, už když je využíván ze 70 %.
„Určující je vývoj cen konvenčních paliv. Dnes platí, že kdo se při využívání CNG blíží ke 100 %, může při čtyřletém leasingovém cyklu a celkovém nájezdu kolem 150 tisíc kilometrů počítat s úsporou desítek tisíc korun na jednom vozidle. V případě početnějších flotil jde tedy o významné sumy,“ konstatuje Daniel Prostějovský.
V letošním roce mají řidiči CNG vozidel nárok na 50% slevu na dálniční známku. CNG je navíc zatíženo výrazně nižší spotřební daní než konvenční paliva. U nafty dosahuje spotřební daň 9,95 Kč na jeden litr a u benzinu 12,84 Kč. Oproti tomu spotřební daň na jeden metr krychlový CNG, který co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzinu, činí 2,80 Kč.
Pro CNG hovoří i další ekonomický faktor, a tím je vývoj na trhu ojetých vozidel. „V poslední době pozorujeme zvyšující se poptávku po kvalitně servisovaných CNG automobilech. Také to je signál, že CNG rozhodně není překonaná technologie, hospodárností provozu si naopak získává nové zákazníky. Pro některé společnosti může být tento pohon ideálním mezistupněm při očekávaném přechodu na elektromobilitu, a to především z finančních důvodů,“ dodává Daniel Prostějovský.
O potenciálu stlačeného zemního plynu v automobilové dopravě svědčí i rozšíření nabídky CNG vozidel. Například domácí Škoda Auto uvedla na konci letošního února na trh model Octavia s motorem na CNG ve variantě liftback a s manuální převodovkou, zatímco dosud byl tento vůz k mání pouze v kombíku s automatickou převodovkou. Vedle toho Škoda produkuje i CNG verze modelů Scala a Kamiq. V České republice automobily Škoda v prodejích CNG vozidel dominují, stejný typ pohonu ovšem najdete také u dalších značek. V loňském roce byl zájem například o modely Seat Leon a Seat Ibiza, ale také o MPV Volkswagen Caddy.