CNG pohon je pro řadu řidičů nejlevnějším řešením. Projevuje se to i v autobazarech

Foto: ŠKODA Auto

Levnější provoz a třeba i sleva na dálniční známku. To jsou hlavní důvody, proč na českých silnicích jezdí téměř 28 tisíc vozidel s pohonem CNG


Ačkoli se dnes většina informací o vozidlech s alternativním pohonem soustředí na nástup elektromobility, část řidičů stále preferuje jinou variantu: CNG neboli stlačený zemní plyn. Zájem o CNG neopadá ani během pandemie, naopak. Český plynárenský svaz oznámil, že loni spotřeba zemního plynu v dopravě nadále rostla, zatímco u konvenčních paliv, tedy u benzinu a nafty, došlo k poklesu.

Při vyšších kilometrových nájezdech je CNG v současnosti jednoznačně nejlevnějším způsobem automobilové dopravy.
Daniel Prostějovský; LeasePlan

Podle Svazu dovozců automobilů bylo loni v České republice registrováno 1293 nových CNG vozů. Odhaduje se, že celkem na českých silnicích jezdí téměř 28 tisíc těchto vozidel, většina z nich je firemních. Některé podniky totiž vnímají pohon CNG jako nejvýhodnější možnost. 

Typickými uživateli CNG vozů jsou rozvážkové firmy, ale využívají je i společnosti z mnoha jiných oborů, pro které jsou rozhodující ekonomická kritéria. Při vyšších kilometrových nájezdech je CNG v současnosti jednoznačně nejlevnějším způsobem automobilové dopravy. Finančně zajímavé ale začíná být už při středních nájezdech kolem 20 tisíc kilometrů za rok.

CNG vozidla zpravidla využívají jako druhé palivo benzin. Podle analýz celkových nákladů na provoz (TCO), začne pohon CNG přinášet úspory, už když je využíván ze 70 %.

Určující je vývoj cen konvenčních paliv. Dnes platí, že kdo se při využívání CNG blíží  ke 100 %, může při čtyřletém leasingovém cyklu a celkovém nájezdu kolem 150 tisíc kilometrů počítat s úsporou desítek tisíc korun na jednom vozidle. V případě početnějších flotil jde tedy o významné sumy,“ konstatuje Daniel Prostějovský.

V letošním roce mají řidiči CNG vozidel nárok na 50% slevu na dálniční známku. CNG je navíc zatíženo výrazně nižší spotřební daní než konvenční paliva. U nafty dosahuje spotřební daň 9,95 Kč na jeden litr a u benzinu 12,84 Kč. Oproti tomu spotřební daň na jeden metr krychlový CNG, který co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzinu, činí 2,80 Kč.

Pro CNG hovoří i další ekonomický faktor, a tím je vývoj na trhu ojetých vozidel. „V poslední době pozorujeme zvyšující se poptávku po kvalitně servisovaných CNG automobilech. Také to je signál, že CNG rozhodně není překonaná technologie, hospodárností provozu si naopak získává nové zákazníky. Pro některé společnosti může být tento pohon ideálním mezistupněm při očekávaném přechodu na elektromobilitu, a to především z finančních důvodů,“ dodává Daniel Prostějovský.

O potenciálu stlačeného zemního plynu v automobilové dopravě svědčí i rozšíření nabídky CNG vozidel. Například domácí Škoda Auto uvedla na konci letošního února na trh model Octavia s motorem na CNG ve variantě liftback a s manuální převodovkou, zatímco dosud byl tento vůz k mání pouze v kombíku s automatickou převodovkou. Vedle toho Škoda produkuje i CNG verze modelů Scala a Kamiq. V České republice automobily Škoda v prodejích CNG vozidel dominují, stejný typ pohonu ovšem najdete také u dalších značek. V loňském roce byl zájem například o modely Seat Leon a Seat Ibiza, ale také o MPV Volkswagen Caddy.

 

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.