Jak auta ztrácí svou hodnotu a jak starou ojetinu se vyplatí kupovat? Hodnotu si drží malé kompaktní vozy

Foto: Jiří Soukup

Říká se, že nové auto ztratí až 20 procent své ceny ihned po vyjetí z autosalonu. Neplatí to vždy a u všech aut, ale při nákupu auta je dobré vzít tento faktor v potaz. A to i při nákupu ojetiny.


Při usednutí do nového vozu a ujetí prvních kilometrů ztrácí vozidlo zpravidla deset procent své hodnoty. Toto letité pravidlo narušil až extrémní výpadek v dodávkách nových vozů během pandemie v letech 2020 až 2022. Nová auta byla v některých případech levnější než totožná ve stavu zánovního vozu, neboť zánovní vůz byl dostupný hned a na nový se v některých případech čekalo i více než rok. Automobilový trh se ale postupně vrací do původního stavu a proto Carvago porovnalo jednotlivé třídy aut a jejich schopnost držet, respektive ztrácet hodnotu. 

Za Range Rover si zákazník připlatí. Téměř Dvakrát

Největší procentuální ztrátu napříč všemi analyzovanými vozy vykázal Land Rover Range Rover, luxusní SUV nabízející bohatou výbavu a moderní techniku. Důvodem takového poklesu mohou být problematické motory, které při špatně nastaveném servisu vypoví svou službu už při relativně nízkém nájezdu. Na druhou stranu, čtyř až pětiletý kus s perfektní servisní historií nabízí lákavou příležitost získat luxusní ojetinu za zlomek původní ceny. “Kupovat Range Rover bez jasné servisní historie a správným intervalem výměny oleje je obrovským hazardem a například naší kontrolou takový vůz neprojde,” říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozidel v Carvago. 

Malé tratí málo

Na druhém konci žebříčku najdeme pochopitelně levná kompaktní auta, která i díky dynamice trhu ojetin v posledních letech tratila v průměru kolem 5 procent své hodnoty za rok. Za premianta v kategorii byla Toyota Aygo, která průměrně tratila méně než čtyři procenta své hodnoty ročně. Jako jeden z důvodů lze označit obecný ústup této kategorie se spalovacími motory v nabídce nových vozů. 

Ojetina tratí nejméně

Dynamika ztráty hodnoty je pochopitelně největší v prvním roce provozu, poté se ztráta hodnoty v čase zpomalí. “Čistě pragmatický přístup k nákupu vozu vede k nákupu tři až pět let starého auta, které má největší propad ceny za sebou,” říká Jakub Šulta, zakladatel online tržiště Carvago.

Jak staré auto byste si v autobazaru koupili? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.