Příležitost vydělat na prodeji ojetého vozu je nyní vyšší než kdykoliv v minulosti. Poptávka po autech je vysoká, a například modely Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia se nyní dají prodat o desítky procent dráž
Kdo chce vydělat, má teď velkou šanci. Podle odborníků je totiž nyní ideální doba na prodej ojetého vozu. Největší navýšení ceny za dva roky zaznamenal VW Golf, jehož střední hodnota ceny u dvouletého vozu narostla o více než polovinu, což platí zejména u vozů vyšších stupňů výbavy. Vozů v základní výbavě se cenové navýšení tak citelně nedotklo. Ze škodovek potom nejvíce zdražil model Octavia, u dvouletého vozu navýšení představuje přibližně jednu třetinu jeho ceny.
V současné době jsme výkupní ceny nastavili na nejvyšší možné částky, což se okamžitě projevilo v zvýšeném zájmu o výkup
Robert Imling, Ředitel Louda Auto+
Na příkladu Octavie si můžeme trochu přiblížit, co k tomu vedlo. Ano, o nedostatku nových vozů z důvodů čipové krize, pandemie a zdražujících vstupních cenách plastů, hliníku a energií jsme všichni již dočetli. Dalším výrazným vlivem je ale fakt, že například historicky nejnižší ceny nové Octavie byly právě před pěti lety, tedy v roce 2017. Vnásledujícím roce se pak základní cena nové Octavie navyšuje skokově o sto tisíc korun, nemluvě o dalším zdražování před příchodem nového modelu, o jehož cenách se už také hodně napsalo. Stejně jako o vzrůstajících cenách dalších modelů Škodovky, například modelu Karoq ve srovnání s konkurenčním "bratříčkem" VW T-Roc.
Dalším, nikoliv nepodstatným vlivem navýšení cen mladých ojetin, je pak daňové znevýhodnění konvenčních spalovacích motorů ve prospěch elektromobility v některých zemích EU, jehož výsledkem byl pokles zájmu o nová auta s klasickou pohonnou jednotkou a zvýšení zájmu o roční a dvouleté vozy.
Obecně lze říci, že až do roku 2018 ceny ojetin klesaly a ceny nových vozů až na výjimky rostly. Tyto rozevírající se nůžky však sklaply z důvodů omezení výroby vozů nových. Ceny ojetin se tak vydaly směrem vzhůru, kam už dříve zamířily ceny vozů nových.
Podle odborníků na problematiku obchodu s ojetými vozy je současná situace sice naprosto bezprecedentní, ale rozhodně nebude trvat nějakou delší dobu. „Vnímaná i faktická hodnota ojetého vozu má pochopitelně svoje limity a ceny určitě neporostou do nekonečna,“ říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické prověrky ojetých vozidel. Podle něj by tak zájemce o prodej vozu neměl příliš váhat a měl by si nechat udělat cenovou nabídku od více subjektů. „Vozy s jasným původem a servisní historií se na trhu moc dlouho neohřejí, nabídka výkupní ceny tak bude v drtivé většině případů rozhodně velice zajímavá,“ doplňuje Foltýn.
Podle Roberta Imlinga je mezi zánovními ojetinami aktuálně největší zájem o modely Škoda Octavia a Hyundai Tucson: „Je to dáno oblíbeností těchto modelů na trhu s novými vozy. Dodací lhůty některých modelů jsou však pro mnoho zájemců o nový vůz příliš dlouhé, volí proto zánovní ojetinu. Je to skvělá volba s ohledem na poměr cena/výkon a zároveň takový vůz mohou mít v podstatě ihned“, vysvětluje Imling.
Podle něj se trh s novými vozy bude čím dál tím více orientovat na segment zánovních ojetin, které budou velmi silně konkurovat nedostatkovým novým vozidlům. „Zákazníci preferují vozy, které prodejce zná a na které je schopen poskytnout odpovídající záruku a další garance,“ říká Imling a dodává: „Vozy bez servisní historie a jasného právního původu budou podle mě čím dál tím častěji končit v soukromé inzerci a u menších neznámých prodejců, kteří většinou takové vozy ani nevlastní, ale prodávají je v tzv. „komisi“. Za takové vozy pak neručí a s případnou reklamací musí nový majitel za majitelem původním. To se u značkového prodejce stát nemůže“.