Trh s ojetými vozy se výrazně mění. Už nestačí nabízet pouze slevy a známé tváře. Klíčová je záruka, jasný původ vozu a jeho servisní historie
Doby, kdy se na trhu s ojetými vozy prodalo téměř vše, jsou dávno pryč. I přes současný neutěšený stav, který na sekundárním trhu s automobily panuje, jsou totiž zákazníci stále náročnější. Více než nereálné slevy, nebo úsměvy známých herců, vyžadují kvalitu poskytovaných služeb i nabízených vozů.
Nedostatek nových vozů navíc výrazně změnil vnímání sekundárního trhu v očích zákazníků a také model jejich nákupního chování. Zájemci o ojetý vůz chtějí, více než v minulosti, aby vozidlo mělo jasnou servisní historii, zřejmý původ a aby na něj byla poskytnuta záruka, která nebude mít množství výjimek popsaných ve smlouvě malinkým písmem, jenž bez lupy nelze skoro přečíst. Čím dál tím více proto zájemci o ojetý vůz poptávají certifikovaná vozidla ze značkových programů prodeje ojetých vozů.
Automobily, které prodáváme, detailně prověřujeme. Proto na vybrané vozy poskytujeme dvouletou plnohodnotnou záruku jako by šlo o úplně nový vůz. Tato nadstandardní záruka navíc zahrnuje i asistenční služby po celé EU
Zděněk Fořt; Autosphere
Zájemci o ojetý vůz většinou nechtějí dovezené ojeté auto ze zahraničí, ke kterému se jen velmi těžko dohledává servisní historie a jehož stav tachometru byl do české databáze zapsán až při jeho „dovozové STK“. Naopak, chtějí prověřené vozidlo, které prošlo celkovou kontrolou a je k němu vystaven srozumitelný certifikát o jeho reálném technickém stavu a poskytnuta alespoň roční záruka.
Kvůli nedostatku kvalitních ojetých vozidel na českém trhu, se zvyšuje podíl ojetých aut dovezených ze zahraničí. Jen za první čtyři měsíce letošního roku to bylo 57.729 vozidel, přičemž celých 22,43 % z nich bylo starších 15 let. Průměrné stáří dovezených ojetých vozidel je pak 10,5 let. U takových aut pochopitelně velmi často hrozí problémy s jejich technickým stavem a není výjimkou ani situace, kdy se manipuluje s počtem ujetých kilometrů. Získat na takové auto nějakou nadstandardní záruku a garanci technického stavu je v podstatě nemožné.
Podle Zdeňka Fořta z platformy Autosphere procházejí například certifikované vozy z programů prodeje ojetých vozidel Emil Frey Select, Peugeot Vyzkoušené Vozy, Citroën Select, Opel Vyzkoušené Vozy a DS Certified celkovou kontrolou podle servisních a prodejních standardů autorizovaných dealerů. „Takovou kontrolou a certifikací však může projít pouze vozidlo s jasným původem, servisní historií, bez závad a v odpovídajícím technickém stavu“, vysvětluje relevanci certifikace Zdeněk Fořt. Potvrzením skutečnosti, že vozidlo prošlo pečlivou kontrolou, je potom certifikát a protokol prohlídky vozu, kde jsou uvedené všechny důležité technické i servisní údaje o vozidle a jeho stavu.
Značkové programy ojetých vozidel však takové záruky nabídnout mohou. Především díky tomu, že o prodávaných vozidlech mají detailní informace. Nejen o jejich původu, ale také o jejich servisní historii. „Na vybrané vozy nabízíme zdarma rozšířenou nadstandardní záruku v minimální délce 12 měsíců. Záruka pokrývá mechanické součásti vozidla včetně jeho elektrických systémů bez ohledu na náročnost opravy,“ přibližuje Fořt a doplňuje další výhody takové záruky: „Záruku lze samozřejmě uplatnit v jakémkoliv autorizovaném servisu dané značky v celé Evropě“.