Uvažujete nad elektromobilem? Tak rychle kalkulačku do ruky, aby vás provoz takového auta nezruinoval. Cena elektřiny totiž celosvětově prudce roste a již od září to pocítí i obyvatelé České republiky.
Vysoké ceny elektrické energie v podstatě na všech světových burzách vedou k tomu, že již od září pocítí obyvatelé České republiky poměrně prudké zdražení elektřiny. Zdražení zatím avizuje Pražská energetika i Bohemia Energy. Největší dodavatel elektrické energie ČEZ zatím zvolil vyčkávací taktiku. Zdražení se dá ale očekávat i u tohoto dodavatele. Podle odborníků bude cena elektrické energie, vlivem růstu cen emisních povolenek, stoupat dalších patnáct let.
V praxi tedy budeme nejen dráž svítit, prát, vařit, dobíjet mobily a používat klimatizaci, ale také jezdit. Od roku 2035 má být totiž v Evropě zakázán prodej vozidel se spalovacím motorem. A to je právě plus-mínus za těch zmíněných 15 let. Jestliže již dnes je provoz elektromobilu téměř srovnatelný při běžném domácím tarifu s průměrným benzínovým nebo naftovým autem, lze očekávat, že po roce 2035 bude provoz elektromobilu enormně drahý. Dnes se kalkuluje se spotřebou elektromobilu nějakých 18kWh/100km, průměrné benzínové nebo naftové auto jezdí za 6,5 litru.
Jestliže tedy budeme uvažovat s průměrnou cenou 4,50Kč za 1kWh, potom jeden kilometr u elektromobilu přijde na přibližně 81 haléřů. U spalovacího motoru, při průměrné ceně PHM 31,-Kč to jsou 2 koruny, tedy více než jednou tolik. Ale při průměrném nájezdu průměrné české rodiny 20 tisíc kilometrů ročně činí rozdíl v nákladech na elektřinu/PHM pouhých 24 tisíc korun. Což je ale například cena lepšího wallboxu, abyste si vůbec doma mohli elektromobil dobít.
Jenže stačí, aby elektřina zdražila o 50 procent (ceny na burzách aktuálně vzrostly o více než 60 procent) a rázem se rozdíly srovnávají. Ve světle toho, že elektřina využívaná pro dobíjení může být ještě v budoucnu zatížena spotřební daní, nejsou vyhlídky fanoušků elektromobility nijak růžové.
Do roku 2035 je na jednu stranu sice ještě daleko, na druhou stranu ale 15 let uteče jako voda. A za těch 15 let by měla být také vybudována rozumná dobíjecí infrastruktura. Stihne se to? Viděno například optikou rychlosti opravy dálnice D1 o tom silně pochybujeme. Je sice hezké, že Evropská unie chce snížit limity emisí CO2, ale zákazem se toho v historii docílilo jen velmi málo.
Co myslíte vy? Bude elektromobilita ekologickou záchranou nebo spíše katastrofou? Napište nám do diskuze.