Dojezd elektromobilu lze překvapivě prodloužit vyhříváním sedadel a volantu

Foto: Jan Smékal

Méně topit v interiéru a spíše využít vyhřívání volantu a sedadel. To je jeden z osmi tipů na prodloužení dojezdu elektromobilu v zimním období


Před pár dny jsme měli v testu model Škoda Enyaq 80iV, ale protože aktuálně udávaný dojezd indikoval, že z Prahy do Brna bez dobíjení nedojedeme, zvolili jsme pro cestu do moravské metropole vozidlo se spalovacím motorem. Kdybychom ale znali následujících osm tipů, byla by naše obava možná zbytečná.

Z hlediska životnosti i samotné využitelné kapacity je totiž pro baterie optimální určité teplotní okno. Když se daří baterii v tomto okně udržet, aniž je třeba ji chladit či vyhřívat, vydá ze sebe to nejlepší a zajistí elektromobilu nejdelší možný dojezd. Hlavně v zimě bývají, především při ranním startu, baterie studené, a je vhodné jim k optimální pracovní teplotě pomoci. Navíc se v tu chvíli baterie podílí i na vytápění vozu, což opět o něco zvyšuje spotřebu elektrické energie. 

Několika jednoduchými kroky ale může uživatel zajistit, že bude spotřeba opět minimální a baterie bude fungovat tak, že to nebude mít negativní dopad na její celkovou životnost. Je to vlastně podobné jako různé rady na prodloužení životnosti spalovacích motorů u běžných aut (například nevytáčet studený motor), jen se doporučení (většinou) týkají něčeho trochu jiného.

1.  PŘEDEHŘEV VOZU I BATERIE

Jednou z ideálních možností, jak snížit spotřebu elektromobilu zejména na kratších trasách, je předehřev vozu i baterie. Předehřev je vhodné zapnout zejména při nabíjení vozu, u modelu Enyaq iV ho lze aktivovat jak v palubním systému, tak z mobilu pomocí aplikace MyŠKODA. Stačí určit čas odjezdu a interiér auta i samotná baterie budou vyhřáty na ideální teplotu. Vůz tak nebude muset výrazně topit za jízdy a ušetří spoustu energie.

2.  EFEKTIVNÍ VYTÁPĚNÍ 

I se samotným vytápěním elektromobilu lze pracovat efektivně, aby byla spotřeba co nejnižší. Například využití vyhřívání sedadel nebo volantu je z hlediska zahřátí posádky efektivnější než samotné ohřívání vzduchu v kabině. Topit tak lze na nižší teplotu a komfort si dopřát právě třeba zahřátým sedadlem.

3.  CHYTRÉ PARKOVÁNÍ

Aby nebylo potřeba ve voze tolik topit, zejména z počátku, je samozřejmě vhodné parkovat tam, kde není taková zima: nejlépe v garáži, nebo alespoň na závětrné straně domu. Pokud k tomu lze ještě vůz napojit k nabíječce a nechat ho díky energii z ní nejen dobít, ale i předehřát na požadovanou teplotu, je to ideální.

4.  PŘEDVÍDAVÁ JÍZDA 

O dojezdu elektromobilu nakonec ze všeho nejvíc rozhoduje řidič. V zimě je předvídavá jízda ještě důležitější než jindy. Kromě toho, že zajistí delší dojezd, bude na zimních silnicích také bezpečnější. Dodržujte tedy bezpečné odstupy, zpomalujte do zatáček plynule a využívejte asistenční systémy, které vám k plynulé jízdě pomohou. 

5.  DŮLEŽITÝ STAV PNEUMATIK 

Zimní pneumatiky by měly být v zimě pro řidiče po téměř celé Evropě samozřejmostí. Důležitý je nejen stav jejich dezénu, ale také tlak: nenechávejte ho klesnout zbytečně nízko, zvyšuje to spotřebu. 

6.  ŽÁDNÝ ZBYTEČNÝ NÁKLAD 

Více kilogramů nákladu znamená více energie potřebné na jeho přemístění. Ujistěte se tedy, že (nejen) v zimě nevozíte v autě zbytečnosti, které jsou jen závažím a zvyšují tak spotřebu energie. 

7.  ECO MODE 

Elektromobily ŠKODA iV mají speciální Eco mode, který omezuje některé funkce a odběr elektrické energie, čímž se prodlužuje dojezd. Tento mód samozřejmě můžete využít i v zimě. 

8.  IDEÁLNÍ VÝBAVA NA ZIMU 

K delšímu dojezdu může elektromobilům pomoci i speciální výbava: spotřebu sníží vhodné zimní pneumatiky s nízkým valivým odporem, nebo třeba LED Matrix světlomety. V interiéru se hodí vyhřívání sedadel a volantu a Enyaq iV může k vytápění používat i volitelné tepelné čerpadlo, které spotřebu oproti běžnému elektrickému topení sníží.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.