Elektřina zdražuje, jezdit s elektromobilem tak může být brzo dražší než s benzínem či naftou

Foto: Jan Smékal

Ceny elektrické energie mohou do konce roku stoupnout až o dvacet procent a v dalším období se ceny pro koncové spotřebitele mohou dokonce zdvojnásobit. Provozovat elektromobil se tak může stát doslova luxusem.


Podle dostupných údajů se aktuální cena silové elektřiny pohybuje těsně pod hranicí 50 euro. Jenže podle analytiků se již vyjednávají ceny pro roky 2022 a 2023 a v kontraktech dosahují úrovně až 80 euro za megawatthodinu. Znamená to téměř jisté zdražení nejen pro běžné domácnosti, ale také pro majitele elektromobilů. Jestliže dnes jezdí elektromobilisté za necelou korunu (počítáno na reálné spotřebě vozu Škoda Enyaq v našem testu, tedy cca 20kWh á 4,50 Kč), v dalším období to již mohou být dvě koruny.

A protože Enyaq bychom mohli velikostí přirovnat k modelu Kodiaq, podívejme se na spotřebu verze 2,0 TDI s pohonem 4x4, kterou jsme testovali při našem zimním výjezdním zasedání v Krkonoších. Tenkrát jsme dosáhli na průměrnou spotřebu 7,1l nafty na 100km. Přepočteno na dnešní ceny nás tedy kilometr přišel na cca 2,30 Kč. V případě předokolky bychom se určitě dostali na cenu dvě koruny na kilometr, tedy na částku, za kterou budou v blízké budoucnosti jezdit pravděpodobně i elektromobilisté.

Z pohledu nákladů na provoz tak elektromobil bude pravděpodobně srovnatelný s běžným vozem stejné kategorie, který má ale pod kapotou spalovací motor. Vezmeme-li v úvahu cenu elektromobilu, potřebu pořídit si domů (jestliže tedy nebydlíte v bytě v městské zástavbě) dobíjecí wallbox a také nutnost přizpůsobit jízdy dobíjecí infrastruktuře, nevychází provoz elektromobilu nijak zajímavě. A ikdyby cena za kilometr byla stejná, dobíjení je zatím velký problém. Kdo totiž nemá vyřešené domácí nabíjení nebo dobíjení na firemním parkovišti, bude vždy odkázán na veřejné stanice. Stanic ale není mnoho, dobíjecí příkon je často nízký, takže často lze dobíjet jen jedno auto, dobíjecí stanice bývají také čím dál tím častěji obsazeny dalšími elektromobilisty. 

Změna by mohla nastat s nástupem menších a tedy levnějších modelů. Něco takového avizuje například automobilka Škoda, ale než takové auto vyjede na české silnice, uplyne ještě asi hodně času. Během té doby třeba i zlevní baterie, rozroste se síť dobíjecích stanic a vláda rozhodne, že bude elektromobilitu výrazně dotovat i běžným spotřebitelům. Do té doby si ale hýčkejme naše benzínové nebo naftové miláčky. Jednou je budeme vnukům ukazovat jako muzejní exemplář. Bohužel…

Těšíte se na nástup elektromobility nebo ji považujete za slepou uličku? Napište nám do diskuze

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.