Zpomalení poptávky po elektromobilech vážně ovlivnilo podnikání společnosti Tesla. V rámci boje s náročnou situací automobilka snížila ceny na hlavních trzích a omezila výrobu.
Podle agentury Reuters plánovala Tesla snížit výrobu Modelu Y v čínské továrně Gigafactory Shanghai v období od března do června nejméně o 20 %. Podle údajů Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) vyrobila společnost v březnu 49 498 kusů Modelu Y a v dubnu 36 610 kusů. V porovnání se stejnými měsíci roku 2023 tato čísla znamenala pokles o 17,7 %, resp. 33 %.
Společnost Tesla vyrábí crossover Model Y a sedan Model 3 v továrně Gigafactory v Šanghaji. Kombinovaná výroba těchto vozů od ledna do dubna meziročně poklesla o 5 % - 287 359 kusů. Pokles byl ovlivněn snížením výroby Modelu Y, protože produkce Modelu 3 byla o 10 % vyšší. Zde stojí za zmínku, že Model 3 se dočkal faceliftu v srpnu 2023, takže je normální, že poptávka a výroba stoupá.
Vstup nové společnosti na trh
Zpomalující se poptávka po elektromobilech není jediným problémem, se kterým se automobilky v Číně potýkají. Brutální cenová válka by mohla výrazně snížit jejich ziskové marže. Situaci ještě více vyostřil březnový vstup společnosti Xiaomi na automobilový trh s modelem SU7 za šokující nízkou základní cenu.
Podle agentury Reuters klesl podíl společnosti Tesla na čínském trhu s novými energetickými vozidly, mezi něž patří i plug-in hybridní elektrické modely, v prvních čtyřech měsících roku 2024 meziročně o 6,8 % na 603 664 kusů. Společnost přesto očekává, že v letošním roce prodá v Číně 600 000-700 000 elektromobilů, což by představovalo značnou část jejích celosvětových ročních prodejů, pro které si stanovila cíl ve výši dvou milionů kusů.
V dubnu Tesla snížila ceny Modelu Y v Číně na rekordní minimum od jeho uvedení na trh v roce 2021. Pokud jde o sedan Model 3, bezúročný systém financování byl jeho zvolenou pobídkou, která jej má zachránit před různými vnějšími faktory, jež by mohly oslabit jeho poptávku navzdory komplexní aktualizaci v srpnu 2023.