Tohle není fér – Dotace na elektromobily získají pouze obce a firmy. Běžný občan asi nikoliv

Foto: Jan Smékal

Firmy a obce budou při nákupu elektromobilů pravděpodobně moci čerpat dotace na rozvoj čisté mobility. Běžný občan však na žádné dotace nedosáhne a za elektromobil zaplatí plnou cenu


V rámci takzvaného Národního plánu obnovy mají být po podzimních volbách vypsány dotace na rozvoj čisté mobility. V rámci této kapitoly by tak měl být podpořen nákup 3525 elektromobilů, 30 osobních vozidel na vodíkový pohon a 1000 elektrických jízdních kol v úpravě „cargo“ (například pro kurýrní služby)  - to vše ale pouze pro podnikatele. Obce by potom měly mít možnost získat dotace na nákup 1485 elektromobilů, 20 bateriových trolejbusů a také 20 tramvají pro Prahu. 

Z obsahu textu Národního plánu obnovy to tedy vypadá, že na rozdíl od většiny vyspělých zemí, kde je elektromobilita podporována i na úrovni běžných občanů, česká vláda na běžné občany v tomto směru jaksi pozapomněla. Zájemce o elektromobil z řad běžných občanů se tak tedy nesetká v podstatě s žádnou podporou ze strany státu. Možnost parkovat na modré zóně zdarma nebo jezdit po dálnici bez nutnosti platit dálniční známku, se ve světle pobídek například v Norsku, Holandsku nebo Itálii, jeví jako úsměvná. 

Realizace takto segmentované podpory navíc v principu znamená, že běžný občan bude přispívat na nákup elektromobilů nebo cargo-elektrokol, firemní sféře. Evropská komise vydala v červenci k Plánu kladné stanovisko, celková alokace prostředků představuje přibližně 200 miliard korun, což není rozhodně málo. 

Pro zajímavost – podle Svazu dovozců automobilů přibylo v červenci plně elektrických osobních automobilů 164 ks (za 7/2020 – 120 ks), což se odrazilo i na celkovém meziročním nárůstu za prvních sedm měsíců (1426 ks vs. 1374 ks). Z evropského pohledu jsou tyto hodnoty však nadále velmi nízké a řadí ČR mezi země EU s nejnižším počtem registrovaných elektromobilů. 

Otázkou tedy zůstává, proč česká vláda podporuje nákupy elektromobilů pouze ve firemní sféře. Proč i běžný občan nemůže dosáhnout na významné finanční úspory, na jaké dosáhne zájemce o elektromobil z řad podnikatelů, resp. firem. 

Souhlasíte s tím, aby podporu, resp. dotaci na nákup elektromobilu získaly pouze firmy? Kdyby stát přispíval i běžným občanům – uvažovali byste nad nákupem elektromobilu? Napište nám do diskuze.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.