Berlingo je zpět! Jako bájný Fénix se vrátilo na scénu a s dieselem pod kapotou opět dobývá silnice. Otestovali jsme ho a zjistili, proč si ho čeští řidiči zamilovali – obrovský kufr, skvělá spotřeba a pohodlí, které vás nadchne.
Otestovali jsme auto, které na pár let zmizelo, aby opět vstalo jako bájný Fénix z popela. Totiž: na začátku roku 2022 se začalo berlingo nabízet jen v elektrické verzi. Proč? Inu proto, že automobilky nemohou prodávat auta, o něž mají lidé zájem, aby nemusely za každý gram emisí CO2 nad EU povoleným limitem platit do unijní pokladny extra poplatky. Byl to samozřejmě průšvih. Prodeje spadly několikanásobně, v roce 2020 se prodalo 1 992 kusů, v roce 2021 pak 1 161 (a to pořád za covidu). V roce 2022 už jen 403, loni pak 91, což byly skladové zbytky a přestavby, homologované jako N1. Kromě toho udala značka ještě 96 elektrických vozů – jenže oproti roku 2020 to byla jen desetina… Tragédie. Naštěstí se letos před létem začala prodávat nová generace berlinga – opět se spalovacími motory. A zabralo to okamžitě – za čtyři měsíce od května se prodalo 360 kusů, a to už je slušný úspěch.
Zájem velký, ale došly kvóty
Foto: Roman Švidrnoch
Bohužel, u sesterských značek Peugeot a Opel už na sourozence berlinga, rifter a combo, došly „kvóty“ interně přidělené Česku proto, aby se nemusely platit pokuty – a prodej skončil. Podle našich informací jediný Citroën stále objednávky nových vozů do výroby umožňuje. Jak dlouho, to je ovšem ve hvězdách – věřme, že co nejdéle. Protože po osobních verzích dodávek je velká poptávka, nahradila totiž rodinná MPV, která z nabídek automobilek potichu zmizela. Takže když jsme dostali příležitost nové berlingo otestovat, skočili jsme po tom jako slepice po tučné žížale.
Nové logo autu sluší
Foto: Roman Švidrnoch
Je skoro k nevíře, jak jiné logo dokáže změnit tvář auta. Když jsem ho viděl na internetu poprvé, přišlo mi divné, zastaralé, dvourozměrné, zkrátka zoufale nemoderní. Jenže když teď vyčnívá z přední masky nového Citroënu Berlingo, působí úplně jinak. Moderně, ale zároveň retro, jako pocta více než stoleté historii značky. Ostatně, tohle logo je interpretací, možná tedy spíše vlastně kopií, toho původního z roku 1919. Autu dodává šmrnc, stejně jako nové úzké světlomety s LED technologií, a pár barevných doplňků paketu XTR. Berlingo zkrátka nevypadá jako užitkáč, jímž však v základu zůstává. Což je jedině dobře, protože jeho největší devizou je neskonalá praktičnost, hlavně obrovský kufr a možnost mít v něm další dvě sedadla – a to i v krátké verzi s délkou 4,4 metru. A také dvojice posuvných bočních dveří, jež oceníte nejen v úzkých prostorách, ale také na parkovištích, kdy vám děti neotlučou dveřmi okolostojící auta. A ty děti můžou být klidně tři, jako v našem případě – trojice samostatných sedáků, každý s vlastním Isofixem, k tomu přímo vybízí.
Diesel značky ideál
Foto: Roman Švidrnoch
Nejlepší motor pro berlingo? Nafťák 1.5 HDi o výkonu 96 kW. Patnáctistovka je doslova ideální motorizací. Dieselový motor je u berlinga jasnou volbou, byť jako úplný základ pro krátkou verzi M (tu jsme testovali, dlouhá se nepřekvapivě jmenuje XL), figuruje benzinový agregát 1.2 PureTech o výkonu 81 kW (pro XL už jej nedostanete). Ale proč byste jej taky měli chtít? Technicky je motor stejně složitý jako nafťák, tedy vyjma AdBlue a filtru DPF – ale s těmi u HDI nebývají potíže. Benzin je naopak mít může s rozvodovým řemenem a karbonováním kvůli přímému vstřiku. A spotřebu bude mít určitě vyšší než našich kombinovaných – a skvělých – 6,3 litru. Což je výsledek s převahou městského a dálničního provozu, to vše v plně naloženém autě, velkém a těžkém jako vypasená kráva. Co víc si přát?
Automat se vyplatí
Foto: Roman ŠvidrnochFoto: Roman Švidrnoch
Diesel je zkrátka sázka na jistotu, musíme ale přiznat, že s ním spřažená manuální šestistupňová převodovka není žádný hit. Má dlouhé dráhy řazení, přesnost je také moc nezdobí, zvyknete si, ale radost to není. Bezprostředně po testu jsme měli možnost vyzkoušet i osmistupňový automat, a zjistili, že je mnohem lepší a autu jízda s ním vysloveně sluší. Příplatek 50 tisíc korun se podle nás určitě vyplatí. Navíc dokáže jezdit i úsporněji – zatímco šestikvalt točí na šestku při dálniční stotřicítce zhruba 2 800 otáček, osmikvalt na osmičku 2 300, tedy citelně méně. Podobné to je při devadesátce – na rozdíl od necelých 2000 otáček manuálu točí automat pouhých 1 600. Jak to prospívá spotřebě, to si každý dokáže domyslet…
Solidní komfort i stabilita
Foto: Roman Švidrnoch
A jízdní vlastnosti? Zhruba takové, jak byste od auta na užitkové platformě čekali. V zatáčkách se naklání, štangle, držící zadní kola, jim při razantnějším průjezdu zákrutou dovolí odskočit, tlumení je také prkennější... Ale žádný průšvih to není, do cíle vás berlingo doveze v docela solidním komfortu, na dálnici se pak můžete v klidu rozdovádět, i ve vyšších rychlostech je stabilní – jen kvůli vysoké karoserii pozor na boční vítr.
Kufr jako skříň
Foto: Roman Švidrnoch
Pravou ozdobou berlinga je kufr, který praktičtí Češi musejí milovat. I v krátké verzi má úžasných 597 litrů, navíc skvěle skladných – auto je vysoké, takže není problém naložit třeba dětem kola. U verze XL s 850 litry už není o čem diskutovat, věci tam prostě házíte a doufáte, že je v tom obřím prostoru taky najdete.
Víte, co je "Modutop"?
Foto: Roman Švidrnoch
Obrovské jsou i zadní páté dveře do zavazadelníku. Chvíli jsme si říkali, jaká škoda, že výrobce nenabízí křídlová dělená vrata, jaká bývala u užitkových modelu dříve... Ale pak jsme ocenili, že se pod dveřmi dá v případě lijáku schovat i skupinka lidi, která by se do auta nevešla. Člověk nižšího vzrůstu sice bude mít se zavřením problém, nakládku a vykládku ovšem částečně řeší samostatně otevírané okno v pátých dveřích – podobně jako to mívaly mnohé „ameriky“. A ještě jednu „vychytávku“ velepraktický citroën má. Za příplatek 25 tisíc korun dostanete takzvaný Modutop – šedesátilitrovou stropní schránku, přístupnou ze druhé řady sedadel i ze zavazadlového prostoru, v níž jsme vozili třeba vajíčka. Že vám to za, byť praktickou, schránku přijde hodně? Bohužel ji nelze koupit samostatně, takže k ní dostanete i panoramatické střešní okno s elektrickou sluneční clonou a odkládací podélný průhledný stropní středový panel s podsvětlením. To vše ovšem pouze pro krátkou verzi M.
Moderní interiér a konkurenceschopné ceny
Foto: Roman ŠvidrnochFoto: Roman Švidrnoch
Vnitřek berlinga – na rozdíl od minulých generací – připomíná užitkový vůz už jen vzdáleně. Měkčené plasty sice nenajdete, ale zpracování je kvalitní, nikde na vás „nečučí“ odkryté plechy jako kdysi. Chválíme i rozměrné sedačky, v případě testovaného paketu XTR i v zajímavé a slušivé barevné kombinaci. Boční vedení sice nemají, jsou však dostatečně pohodlné, aby vás ani na cestě do Chorvatska nebolela záda.
Kamarádí se pouze s telefonem s ochranou
Moderní infotainment musíme jen chválit, 10palcová obrazovka má ostrý obraz a rychlé reakce, jen s drobnou výhradou, kterou opakujeme téměř u každého současného vozu. Je super, že výrobci nabízejí zrcadlení telefonu prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay, jenže typicky při používání chytré navigace Waze systém často kolabuje, odpojuje se a vůbec tropí různá alotria. Experti vysvětlují, že problém je primárně v telefonech, konkrétně jejich nedostatečné antivirové ochraně, protože auto musí pečlivě vyhodnocovat všechny podezřelé signály, aby se do něj nenaboural nějaký hacker. A někdy začne panikařit, když telefon přijímá a vysílá spousty informací, s nimiž si systém neví rady... Každopádně hudbu z mobilu přehrává berlingo bez problémů a v poměrně slušné kvalitě.
Příjemná cena a bonusy
A ceny? Krátká verze s benziňákem začíná na 580 tisíci (pokud můžete nabídnout na protiúčet starší auto, odečtěte si bonus 30 tisíc; za vaše auto samozřejmě dostanete ještě tržní výkupní cenu), nafťák je za 625 tisíc, a za tenhle pětačtyřicetitisícový přípatek bychom se opravdu přimlouvali. Prodloužené XL je v základu za 690 tisíc korun. Všechny ceny jsou v době, kdy základní dieselová kombíková Škoda Octavia stojí 660 tisíc korun, více než konkurenceschopné. Nemluvě o tom, že za příplatek 28 tisíc korun můžete mít dvě sedadla v kufru navíc, a to i v krátké verzi – lze je navíc úplně vyndat a použít jen v případě potřeby, neubírají tak místo pro zavazadla při běžné jízdě. A hlavně jsme rádi, že berlingo je zpátky mezi námi…