Testy ojetých aut, recenze nových aut

Velký test Škoda Octavia combi 1,5 TSI – prémiové ambice auta zkazila asistentka Laura

15.05.2020 Pavel Foltýn
Foto: Pavel Foltýn

Komfort 10 / 10

Prostornost 10 / 10

Testovaná motorizace 10 / 10

Kvalita zpracování 10 / 10

Ceny oprav 8 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce9.33

Uživatelská hodnocení-


O novém modelu Octavia již byly napsány tisíce řádek a není snad jediný fanoušek automobilismu, který by nevěděl, jak nový model vypadá. Co tedy napsat zajímavého o autě, které znal každý Čech, který jezdí po dálnici D10, ještě dávno před jeho oficiálním odhalením? Jakmile jsme však usedli do testovacího kousku s cenou atakující milion korun, hned nás to napadlo. Podíváme se na auto pohledem člověka nebo firmy s ochotou utratit jeden milion korun za nejběžnější combi na českých silnicích. Nakukuje tedy už Octavia do prémiového segmentu a stojí za ten milion?


Foto: Pavel FoltýnNová Octavia combi se aktuálně prodává na českém trhu za ceny od 636.900,-Kč za výbavovou verzi Ambition v modré barvě a motorem 1,5 TSI. Kdo nechce modrou barvu, připlatí si minimálně 10.500,-Kč za nemetalickou a 16.000,-Kč, resp. 22.300,-Kč za metalickou barvu. Levnější výbavové verze a slabší motorizace by měly přijít na trh v průběhu letošního roku. My jsme měli k testu výbavovou verzi Style, která začíná s cenou na částce 687.900,-Kč. V našem případě se však díky metalíze, kolům, motoru a dalším prvkům výbavy vyšplhala cena až na dostřel k jednomu milionu korun (podle konfigurátoru 939.600,-Kč, jestli jsme na něco nezapomněli). No a taková cenovka rozhodně opravňuje kupujícího být k vozu, jeho výbavě, kvalitě a zpracování více než kritický. Tak jsme si to zkusili.

DESIGN (95 %)

Foto: Pavel FoltýnDesign je vždy věcí osobního vkusu. Někomu se konkrétní tvary líbí, jinému ne. Za nás je velice povedená přední část vozu, která působí nejen dynamickým, ale také hodnotným vzhledem. Přispívají k tomu samozřejmě LED světlomety a mlhovky á la nový Superb. Co už se nám líbí méně, je zadní část auta. Ta působí tak trochu jako přimáčknutý Kodiaq. Především díky velmi podobným zadním světlům, ve kterých je za nás asi největší designový prohřešek nové „oktávky“. Celé auto je totiž krásně hranaté a ostře řezané. Vlnovkovitá grafika zadního blinkru tak k celkovému designu dle nás vůbec nesedí. Ale co se jednomu nelíbí, může druhý obdivovat. Jako celek však působí nová Octavia combi vyváženě a vcelku hodnotně. Myslíme si, že i po letech bude její design pro zájemce o ojetý vůz velmi přitažlivý. Především v metalických barvách a s většími koly.

INTERIÉR (95 %)

Foto: Pavel FoltýnJestliže se na první pohled může zdát, že změny vnějšího designu nejsou oproti předchozí generaci až tak radikální, změny v interiéru jsou skutečně zásadní. Design, ergonomie i materiály hrají aktuálně tu nejvyšší ligu. Jsou tu ale dvě věci, které kazí celkový dojem. Tou první je ploška s ovládacími tlačítky, která se nachází pod dotykovým displejem a tvoří součást spodní linky palubní desky. Párkrát se totiž stalo, že při práci s dotykovým displejem a následnou potřebou změnit rychlostní stupeň, zavadil řidič o hranu tlačítka nouzového blikání, které se aktivovalo. Ano, mít o centimetr dál nebo blíž sedačku řidiče, asi by k tomu nedošlo. Za nás jde ale směrem k ergonomii o drobnou výtku. Druhá výtka pak směřuje ke středovým výdechům klimatizace. Ty jsou totiž umístěny pod zmíněnými tlačítky, tedy poměrně dost nízko. Ventilovaný vzduch tak fouká hodně zespoda, což v parném létě, kdy si bude chtít posádka nastavit větrání spíše na horní část těla, bude možná trošku nepříjemné.

MOTOR A PŘEVODOVKA (100 %)

Foto: Pavel FoltýnBenzínový motor 1,5 TSI ACT s výkonem 110kW a nová šestistupňová manuální převodovka zaslouží absolutorium. Výkon motoru je naprosto dostačující pro drtivou většinou jízdních situací. Motor je zároveň i poměrně úsporný a to především díky aktivnímu vypínání dvou válců, které se aktivuje při hodně defenzivní jízdě ustálenou rychlostí nebo jízdě bez plynu. Vypnutí válců proběhne naprosto neznatelně, že se tak stalo, pozná řidič pouze z informace na přístrojové desce. Autem jsme najeli téměř 700 kilometrů s průměrnou spotřebou 6,1 litrů na sto kilometrů. Nová převodovka MQ281 umožňuje s kratší řadící pákou velmi přesné a jemné řazení, které pocitově navozuje vysoký dojem luxusu. Odhlučnění motoru je na vysoké úrovni a akustický komfort uvnitř kabiny je tak skutečně velmi příjwmný. Aplikací pro Android jsme při ustálené rychlosti na dálnici naměřili v úrovni uší řidiče tyto hodnoty vnitřního hluku:

  • 90km/h      69dB
  • 110km/h    72dB
  • 130km/h    76dB. 

INFOTAINMENT + LAURA (80 %)

Nemysleli jsme si to, ale tady se lámal pomyslný chléb. Už v modelu Scala nebo Kamiq občas něco nefungovalo úplně stoprocentně. Klasickým příkladem, alespoň u novinářských vozů, byla snaha systému o neustálou aktualizaci nebo občasné nepřipojení spárovaného telefonu. No a podobné chybičky se bohužel nevyhnuly ani nové Octavii. Spárovaný telefon Samsung Galaxy Note 9 se připojil pouze občas. Po vypnutí motoru a otevření a zavření dveří, se po opětovném nastartování telefon zase připojil. Záhada a otrava. Zkusili jsme to jak se Samsungem (Android), tak i s iPhonem (iOS) a žádný rozdíl. Telefon se prostě připojoval nahodile. Další nedokonalostí bylo hlasové ovládání navigace. Povel „Okay Lauro“ probudí virtuální krásku k životu málokdy, stisk tlačítka na volantu bývá úspěšnější. Pokyn „Je mi zima“ zvládá ale Laura na jedničku a hned upraví teplotu klimatizace. Jen tedy nevím jak poznala, že na ní mluví řidič a ne spolujezdec. Dobrý, palec nahoru... :)

Ovládaní navigace je ale o poznání horší. Zmatenost, s jakou hlasová asistentka Laura prováděla požadované úkony, se dá jen velmi obtížně popsat. Vedle textu proto najdete video, které trápení s hlasovým zadáváním adresy do navigace ukazuje v plném světle. Nejenže Laura špatně rozuměla vysloveným pokynům, ale po téměř dvouminutovém snažení o zadání adresy řekla: „Bohužel to zrovna není možné, zopakujte prosím později,“ a navigaci vypla. Tohle ale při hledání adresy chce asi slyšet málokdo. Podobných situací, vedoucích do slepé uličky, se během snahy o komunikaci s Laurou objevilo bohužel více. Za nás bychom si proto hlasové ovládání odpustili a dopřáli si například head-up display, který bohužel u testovaného vozu nebyl k dispozici, ale u naftové verze, kterou jsme měli k testu před pár dny, tahle „vychytávka“ byla. A funguje opravdu fantasticky. Laura, jakkoliv dostala ocenění SmartBest za inovaci roku 2019 v oblasti interakce mezi řidičem a umělou inteligencí, si nás prostě nezískala.

LUXUSNÍ PRVKY VÝBAVY (100 %)

Foto: Pavel FoltýnNovou Octavii si můžete vybavit luxusními prvky výbavy, které ještě nedávno měly jen ty nejvyšší modely prémiových značek. Jde například o adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti do 210km/h (v paketu Style PLUS za 20.000,-Kč), Head-up displej (13.500,-Kč), Matrix-LED hlavní světlomety (LIGHT and VIEW Paket za 36.100,-Kč), panoramatickou posuvnou střechu (30.000,-Kč), kožená ergonomická přední sedadla s certifikátem AGR (68.800,-Kč), nezávislé topení (25.900,-Kč) nebo třeba Sound system Canton (12.900,-). Možností individualizace je samozřejmě mnohem více a i náročný řidič najde co vyžaduje a peněženka dovolí. V budoucnu by měly být dostupné i online služby, které si bude moci zákazník objednat pouze na určité období. Pojedete třeba na dovolenou do Chorvatska a na omezenou dobu si zaplatíte systém hlídání únavy nebo třeba čtení dopravních značek. 

VYCHYTÁVKY, CHCETE-LI „SIMPLE CLEVER“ ŘEŠENÍ (100 %)

Foto: Pavel FoltýnChytrá řešení jsou pro moderní škodovky signifikantní. Ikonický deštník ve dveřích nebo škrabku na led ve víčku palivové nádrže zná už každý fanoušek značky. Ale co třeba ostřikovač zadní parkovací kamery, USB zdířka u zpětného zrcátka pro připojení palubní kamery, virtuální posuvná lišta pro ovládání hlasitosti rádia nebo třeba nálevka na vodu do ostřikovačů? To vše jsou detaily, které zákazník ocení a na které si okamžitě zvykne. Koupit si pak další auto bez deštníku nebo ostřikovače zadní kamery? Nemožné. Skutečně, i takovéto „detaily“ formují věrnou zákaznickou skupinu. Kdo tedy očekává chytré nápady, které usnadňují, anebo zpříjemňují, řidičský život, ten nemůže být z nové Octavie zklamán. 

CELKOVÝ VÝSLEDEK 95 % POSOUVÁ OCTAVII DO PRÉMIOVÉHO KLUBU

Foto: Pavel FoltýnNová Octavia, jakkoliv bude v nižších výbavových stupních spíše fleetovým vozidlem, dokáže ve vrcholných specifikacích uspokojit i náročného řidiče z řad soukromé klientely. V cenové kategorii cca jeden milion korun to však nebude mít vůbec snadné. Minimálně na českém trhu je totiž logo automobilky na kapotě stále ještě důležitější než samotná kvalita a výbava vozu. Klienti, kteří si mohou dovolit utratit za automobil částku atakující hranici jeden milion korun, tak možná stále budou volit základní motorizace a výbavy prémiových značek jako je třeba Audi A4 35 TSFI Avant (935.000,-Kč) nebo BMW 318 Touring za 941.200,-Kč než špičkově vybavenou Octavii. Je to samozřejmě každého volba. Naše zkušenost s novým modelem Octavie by ale vyústila spíše v nákup auta s okřídleným šípem na přední masce. Jen tu Lauru bychom asi na sedadlo spolujezdce nechtěli a nechali ho volné pro nějakou komunikativnější spolujezdkyni.

Velký test Škoda Octavia combi 1,5 TSI – prémiové ambice auta zkazila asistentka Laura

Pavel Foltýn

Další články