Testujeme ojeté Audi A4 B6 a B7 (2000 - 2008) – tak trochu předražená Octavia

Foto: David Žídek

Velikostí je to sice Octavii podobné auto a pod kapotou najdete i téměř totožné motory, ovšem co se techniky týče, je Audi A4 trochu někde jinde. Je to také poslední Audi A4, do kterého se ještě dávaly starší typy motorů. V případě značky Audi se mnohem více než kdy jindy vyplatí obezřetnost a zdravý selský rozum. 15 let staré auto s nájezdem 100 tisíc kilometrů může být pěkný podvod. Modely A4 velmi častou slouží například v Německu jako fleetová auta a jejich nájezdy jsou značné. Kontrola servisní historie a původu vozu je proto skutečně nezbytná. Každý zanedbaný servisní úkon vás totiž v budoucnu může stát nemalé částky.


Foto: David ŽídekAudi A4 s označením B6 a B7 je vlastně jedna generace, která prodělala facelift v roce 2004. Vůz se vyráběl mezi lety 2000 až 2008 a nenechte se zmást velikostí. Není to jen předražená Škoda Octavia. Tohle auto je na úplně jiné platformě, má motor uložený podélně. Velikostí je to sice Octavii podobné auto a pod kapotou najdete i téměř totožné motory, ovšem co se techniky týče, je Audi A4 trochu někde jinde. Je to také poslední Audi A4, do kterého se ještě dávaly starší typy motorů, než dorazila nová generace jednotek TDI a TFSI, kterou známe z novějších modelů. Je to dáno i poněkud benevolentnějšími emisními normami té doby. Nabídka motorizací je veliká a i když některé z nich nejsou zrovna povedené, je z čeho vybírat. Hůře se ale shánějí, zejména na našem trhu, silné benzínové motorizace. Pokud stojíte o sportovně pojaté verze S4 nebo dokonce RS4, asi se budete muset podívat spíše na německý trh. U nás se to hemží hlavně turbodiesely. Můžete mít ale i silný šestiválec, což je docela zajímavá volba. Sice nečekejte spotřebu pět litrů, ale aspoň se dočkáte solidní dynamiky a docela slušné spolehlivosti.

Čtěte také: Test ojetého Volkswagenu Passat B6 1.9 TDI

Foto: David ŽídekAudi A4 přišlo v době, kdy BMW mělo v nejlepším tažení tehdejší generaci E46, což bylo jedno z nejlepších aut své kategorie vůbec. Zatímco ale z ojetého BMW se stala spíše taková hračka pro samozvané závodníky, v Audi lze spatřovat poměrně solidní dopravní prostředek každodenního použití. To v BMW také, ale ne každému zrovna bude sedět image majitele BMW jakožto „silničního piráta“, kterou na všechny slušné lidi kydají masová média měrou vrchovatou. Ale to teď nechme stranou. Tahle auta, ať už BMW, Audi nebo Mercedes, jsou prostě docela atraktivní, navíc poměrně spolehlivá, když víte, na co si dávat pozor. V případě Audi je naštěstí těch problémů pár a dají se řešit. Nicméně je to ojeté auto, které už má něco za sebou, tak nečekejte, že si koupíte až nábožně uctívaný turbodiesel TDI a tím to hasne. I s Audi se musí do servisu, a to vás bude něco stát. Stát vás něco budou i náhradní díly. Jestli chcete levnější provoz i servis, kupte si raději naftovou Octavii. Není to sice žádná prémiovka, ale nejezdí špatně. S nákupem Audi se vám zkrátka otevírá nová kapitola s názvem „Cože? To stojí ty díly a práce tolik?“ Pokud jezdíte hodně, určitě zvažte havarijní pojištění. Rozbít třeba xenon stojí i třicet tisíc.

BMW řady 3 E46 lze jako ojetinu koupit extrémně levně
Volvo XC90 je dobré i jako ojetina. Ale ne všechny verze.
Ojetá Audi A6 2,0 TDI 130kW - I prémiovka umí hodně potrápit
Ojetá Škoda Octavia RS II - rizikem jsou turba

Foto: David ŽídekPo stránce jízdních vlastností nečekejte žádný zázrak. Audi se sice ve svých tiskových prohlášeních předhánělo s ostatními automobilkami ve sportovnosti, ale tento model A4 přišel v době, kdy automobilka ladění podvozku prostě neuměla. Pokud ale zvolíte model na standardním podvozku a s pneumatikami s poměrně vysokým profilovým číslem, není jízda vyloženě nepohodlná. Audi A4 si jen moc nerozumí s rozbitou silnicí. Řízení je docela slušné s dobrý kompromisem mezi odezvou a stabilitou. Doporučuji ale hledat auto bez příplatkového adaptivního řízení, které je nečitelné a při rychlé jízdě docela nepříjemné. V zatáčkách nečekejte tak dobré chování jako u BMW řady 3. Audi je těžké na předek, za což může především podélně uložený motor zavěšený před nápravou. Je nedotáčivé, poměrně rychle ztrácí přilnavost vpředu a nemyslete si, že to vyřešíte čtyřkolkou quattro. Ta je dobrá leda tak k tomu, abyste vyjeli k horské chatě a ze sněhem zapadaného parkoviště. V zatáčkách kvůli quattru rychlejší nebudete. Z hlediska dynamiky jsou atraktivní naftové třílitrové šestiválce 3.0 TDI a benzínové motory 1.8 Turbo a 2.0 TFSI. Atmosférický šestiválec není žádný zázrak, ale sílu má. Ovšem to už je lepší ostřejší verze S4 a RS4 s osmiválcem. Čtyřválcové turbodiesely moc nejedou a především jsou nekultivované. Projev motoru 1.9 TDI PD je na dnešní poměry už nedůstojný a do Audi se něco takového prostě nehodí.

Na co si dát pozor

Foto: David ŽídekMá smysl zase vyjmenovávat všechny obvyklé potíže koncernových turbodieselů? Z čtyřválcových turbodieselů je paradoxně asi nejlepší volbou, co do mechanické spolehlivosti, klasická jednotka 1.9 TDI PD, kterou mělo i testované auto. V Audi A4 se prodávala i bez filtru pevných částic, takže hledejte tuto verzi. Pak si jen pohlídejte pravidelné výměny rozvodů a máte celkem klid. Pozor jen na unavený dvouhmotový setrvačník, spojku a turbo. A ještě jeden detail k dvouhmoťáku. Někteří šetřílkové ho nahradili levnějším obyčejným setrvačníkem. Výsledek? Nejprve nic a potom třeba i zlomená klikové hřídel, což je na odpis motoru. Rázy jsou vážně velké a vnitřnosti to namáhání bez dvouhmoťáku nevydrží. Jednotka 2.0 TDI má problémy s mazáním a především s pohonem olejového čerpadla od vyvažovacího hřídele. Může mít také zlobivé vstřikovače, problémy s uložením kladek rozvodů, prasklou hlavu válce a unavené turbo. Ovšem pokud je to servisovaný motor, může být jednotka 2.0 TDI PD ještě v docela dobré stavu. Musí být ale po zodpovědném majiteli. A hledejte raději spolehlivější osmiventilovou jednotku BPW. Naftové šestiválce by nemusely být špatné, ale nutná je jasná servisní historie, důkladná prohlídka vozu a ideálně kontrola auta se specialistou na tyto motory.

Foto: David ŽídekBenzínové jednotky nejsou špatné, ale vyhněte se základní šestnáctistovce, která je slabá, a motorům 1.6 FSI a 2.0 FSI, které se prostě nepovedly. Dobrá volba je motor 1.8 Turbo a špatný není ani 2.0 TFSI, i když má trochu hrubší chod a lépe si rozumí s palivem s oktanovým číslem 98. Věřte nebo ne, ale kupodivu právě osmiválec v modelu S4 je povedený a pokud se o auto někdo staral, bude spolehlivý. Reálná spotřeba kolem 12 litrů není na takové auto vůbec špatná. Jiná liga je pak verze RS4, která se snažila konkurovat BMW M3. Má výkon 420 koní a motor vyžaduje velmi pečlivého majitele a pravidelné výměny oleje. U verzí S4 a RS4 pozor na stav manuální převodovky a spojky. Audi S4 je docela zajímavé s automatem. Jen ho prověřte, stejně tak funkci standardně dodávaného pohonu všech kol. U benzínových motorů nejčastěji zlobí řídící jednotka a systém zapalování. Šestiválce 2,4 l, 3,0 l a 3,2 l moc nenadchnou. Sice mají sílu a po pravidelném servisu vydrží, ale nad přeplňovanými jednotkami 2.0 TFSI dynamicky moc nevynikají. Pozor na funkci převodovek, a to jak manuálních, tak i automatů. I když může jít řazení občas trochu ztuha, nesmí převodovka drhnout a vyhazovat sama rychlosti. Poslouchejte také pohon všech kol. Je trvanlivý, ale nemělo by se ozývat bouchání a křupání při manévrování na místě.

Foto: David ŽídekZ dalších věcí se objevuje poměrně často selhávající centrální zamykání a elektrické ovládání oken. I když je kvalita zpracování dobrá, některé plasty v interiéru se snadno poškrábou a u hodně ojetých aut se už přeci jen častěji ozývá vrzání palubní desky. Vyzkoušejte také ventilaci a klimatizaci, v některých autech neumí pořádně rozlišovat teploty a buď fouká jenom horký nebo jenom studený vzduch, nic mezi tím. Pokud kupujete auto s navigací, chtějte aktualizaci dat. Ta ale není moc levná, ovšem nemusíte kvůli tomu jenom do autorizovaného servisu. Důležitá je celková kontrola auta. Stav interiéru vám napoví, jak se asi majitel o auto staral. Stejně tak je důležitá průhledná servisní historie. Pokud auto posledních pár let často měnilo majitele, raději ho nechte, protože se zřejmě jedná o problémový kus, jehož elektronické a jiné neduhy nedokázal někdo snadno a levně vyřešit. Dobrá jsou auta, o kterých ví oficiální zastoupení automobilky a která jezdila na pravidelné servisní prohlídky k autorizovaným servisním partnerům značky. K takovému autu bude snadné sehnat všechny informace a to nejen k historii, ale třeba i k tomu, zda na něm byly provedeny všechny svolávací a servisní akce.

Celkové hodnocení

Audi A4 s označením B6 a B7 není špatná volba, pokud dobře vyberete. Dejte si pozor na stav motoru a převodovky a snažte se najít auto s co možná nejjasnější servisní historií. Počítejte ale s tím, že případné opravy, i když vám s běžnými koncernovými motory pomůže každý servis, nebudou zrovna levné. Autorizovaný servis si pak naúčtuje i za obyčejnou A4 částky odpovídající prémiovému autu. Pokud se nebojíte utrácet, možná bude lepší se podívat po dražší a větší A6 nebo po konkurečním BMW řady 3, které jezdí přeci jen výrazně lépe. Ani s Mercedesem třídy C neuděláte chybu, i když ten měl v počátečních fázích výroby docela velké mezery v kvalitě zpracování. Problém Audi A4 je spíše v tom, že prostě nejezdí tak dobře, jak by se na Audi slušelo. Proto ho chtějte raději s velkým motorem a pohonem všech kol quattro, ať má aspoň výkon a je něčím zajímavé. Pokud chcete obyčejný motor, například testovaný 1.9 TDI PD, raději si kupte škodovku nebo Volkswagen, na které jsou přeci jen servisní práce a díly ještě levnější. Ba co víc, jízdními vlastnostmi, kultivovaností a pohodlím zas třeba Octavia nebo Passat za touto A4 nijak výrazně nezaostávají.

 

Testujeme ojeté Audi A4 B6 a B7 (2000 - 2008) – tak trochu předražená Octavia

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.