Testy ojetých aut, recenze nových aut

OJETÉ BMW 5 (F10) – POZOR NA PROBLEMATICKÉ AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY

07.10.2019 David Žídek

Komfort-

Prostornost-

Testovaná motorizace-

Kvalita zpracování-

Ceny oprav-

Ceny ojetin na trhu-


Hodnocení redakce-

Uživatelská hodnocení-

Plno lidí touží po luxusním autě premiové značky. Přeci jen lze takové auto považovat za symbol osobního úspěchu. Trh ojetých vozů pak poskytuje výrazně širší možnosti lidem s omezeným rozpočtem, neboť vozy, které se jako nové prodávaly za více než milion, lze po letech koupit za lomek původní ceny. A i ten servis se dá nějak utáhnout, pořád je to přeci obyčejné auto. Nebo ne? 


Příkladem, že ne vždy je koupě premiového auta věhlasné značky dobrý nápad, může být BMW řady 5 generace F10, které se prodávalo od ledna 2010 do ledna 2017. Ne snad, že by to bylo špatné a nespolehlivé auto, ale z pohádky o luxusní premiové ojetině s pořádným motorem a bohatou výbavou může najednou být horor se závratnými servisními náklady. Ale popořadě. 

Funkci jako takové totiž nelze nic vytýkat. Řada 5 generace F10 je prostorná a v karoserii kombi (BMW ji tradičně označujou slovíčkem Touring) také praktická. Zajímavostí je pak provedení 5 GT, což je crossover mezi hatchbackem, SUV a sedanem s dvojitými pátými dveřmi ve stylu Škody Superb II. V nabídce byla spousta motorizací a verzí s pohonem všech kol. Prakticky ke každému motoru šel objednat automat, naopak s manuální převodovkou už je těchto bavoráků opravdu málo. Asi nejžádanější verzí bude čtyřkolka s nějakým dieselem. Nejrozumnější volbou je naftový šestiválec 3,0 l, který patří mezi to nejlepší na trhu. Není to sice zcela neprůstřelný motor, ale aspoň si na sebe dokáže vydělat rozumnou spotřebou a slušnou zůstatkovou hodnotou. Vlastně jediným rizikem je rozvodový řetěz, specialisté doporučují u 200 000 km jeho preventivní výměnu. 

DALŠÍ TESTY OJETÝCH BMW

Rozvody zlobily i u naftového čtyřválce, který ale celkově není do řady 5 moc dobrá volba. Plno těchto motorů pochází z různých fleetových verzí, které za sebou mají dost mizernou údržbu, vysoké nájezdy a často jsou s chudou výbavou. Kdo si mohl dopřát, volil raději naftový šestiválec a ten je prostě do řady 5 lepší. Bude se také za pár let lépe prodávat. Ze zážehových motorů by bylo snadné doporučit poslední verze klasického atmosférického šestiválce, ale už se nejedná o to nezničitelné železo jako dřív. Naopak poslední generace s označením N53 je poměrně rizikový motor. Drahé piezoelektrické vstřikovače potřebují velmi kvalitní benzín a karbonizace je tu na denním pořádku. Odcházejí ale i dříve spolehlivé periferie, třeba čidlo zásobníkového NOx katalyzátoru, elektrické vodní pumpy, palivová čerpadla a pár motorům už začaly chrastit rozvody. 

Čtyřválce N20 s přeplňováním jsou karbonující průšvih a to samé platí o osmiválci 4,4 l se dvěma turby, který se dodával do M5 a také do verze 550i. Tenhle osmiválec je past, kterou kupec s napnutým rozpočtem nemůže nikdy utáhnout. Vlastně jediným slušným benzinovým motorem je přeplňovaná verze šestiválce 3,0 l v provedení 535i. Pokud se nevykašlete na servis a budete tankovat kvalitní benzín, vydrží. Kdo by chtěl klasiku, musí si z USA nebo Kanady přivézt místní verzi ještě s minulou generací atmosférického šestiválce. Na severoamerickém trhu se totiž stále prodávala spolehlivější verze s nepřímým vstřikováním kvůli vyššímu obsahu síry v místním palivu. 

Problematické jsou u řady 5 i automatické převodovky, neboť BMW neuvádí doporučený interval výměny oleje v automatu. Specialisté vám řeknou, že více než 120 000 km by se na jednu náplň najíždět nemělo a reálně hrozí, že po 180 000 km už vás bude čekat vysoká investice do opravy. Nová převodovka od ZF pak stojí šílený čtvrtmilion. Je reálná hrozba, že auta s vyšším nájezdem ještě neměla nikdy olej v automatu vyměněný. To samé platí i pro systém xDrive, který je navíc velice citlivý na geometrii, vyvážení kol a jejich správný rozměr. Kdo dal na auto jiné než doporučené pneumatiky (jiný rozměr), rychle si xDrive zničil. Servisně bude prostě vždycky lepší klasická zadokolka. A to platí i o výbavě, takže čím jednodušší technika na palubě, tím levnější servis a údržba. Příklad? Na standardním podvozku sice BMW řady 5 po silnici plave a už se nechová jako klasické BMW (spíše jako nějaký hodně ojetý Citroën), ale zatímco obyčejné tlumiče stojí na celé auto asi třicet tisíc, systém tlumičů adaptivního podvozku vyjde jen v materiálu na osmdesát. 

Ojeté BMW řady 5 generace F10 není na provoz nic levného a bohužel je jasným důkazem obrovského kvalitativního úpadku automobilky BMW, který v posledních deseti letech probíhá. Špatná kalibrace řízení a podvozku pak z tohoto auta také nedělá tak atraktivní volbu pro automobilové nadšence. Ti už musí hledat jinde. Pro běžné smrtelníky, kteří pak hledají prostě jen luxusní a pohodlné rodinné auto, lze doporučit, aby se raději poohlédli po jiné značce.


OJETÉ BMW 5 (F10) – POZOR NA PROBLEMATICKÉ AUTOMATICKÉ PŘEVODOVKY

Další články