Ojetina do 20 tisíc korun, která ještě dobře poslouží. To je Daewoo Lanos

Foto: favcars.com

Daewoo znají hlavně čeští taxikáři, pro které to bylo v devadesátých letech ideální auto. Dnes již značka Daewoo neexistuje, přesto se v autobazarech její vozy objevují. Model Lanos sice není žádná hitparáda, ale viděno prizmatem ceny to nemusí být špatný nákup. Ceny se totiž pohybují do max. 20 tisíc korun a jako auto na vesnické popojíždění nebo krátkou víkendovou cestu z města na chalupu to nemusí být tak úplně od věci. Na tomhle autě ale nehledejte chyby, má jich spoustu. Spíše se dívejte, jestli je technicky v pořádku a dokáže vás na těchto krátkých cestách bezpečně přepravit.


Foto: favcars.comKdo hledá levný hatchback, automobil Daewoo Lanos jistě už zaznamenal. I přes své konstrukční stáří má zastoupení na trhu ojetin poměrně slušné, o auta k prodeji není nouze. Spořivější řidiče pak potěší, že se objevují i vozidla přestavěná na pohon LPG, zde ale pozor na životnost nádrže (je to vlastně tlaková nádoba), která je časově omezena. Před koupí ji prověřte, ať nepořídíte vůz, u nějž je třeba během pár měsíců nádrž vyměnit. Zájemci o diesel mají smůlu, naftový pohon se do Lanosu nikdy nedostal. Ale nepředbíhejme. Model Lanos přišel ke slovu v roce 1997. Tehdy nahradil Daewoo Nexia, což byla v podstatě předělávka modelu Racer. Ten byl kopií stařičkého Opelu Kadett. Takže Nexia byla konstrukčně zastaralá už při svém uvedení na trh. Nástupce tedy potřebovala jako sůl. Designově zdařilý Lanos při svém uvedení na trh zaujal a především díky líbivým tvarům vydržel ve výrobě do roku 2003. Vyráběl se ve verzích sedan, tří a pětidveřový hatchback. 

Pohonné jednotky v praxi

Základním motorem je osmiventil 1.4 disponující výkonem 55 kW, více síly má patnáctistovka pracující s 63 kilowatty. Obě pohonné jednotky jsou celkem spolehlivé, u motoru o objemu 1,5 litru ale pozor na zanesenou škrticí klapku. Nabízel se také živý šestnáctiventilový agregát 1.6 16V o výkonu 78 kW. Ten je pro jízdu velice příjemný, avšak hrozí u něj závažný problém v podobě ucpaných mazacích kanálků. Vzhledem k tomu, že jde o častou závadu, nelze tuto pohonnou jednotku doporučit. Vyhněte se také automatické převodovce. Je nespolehlivá, zastaralá a změna převodových stupňů probíhá poměrně pomalu. Zkrátka není o co stát. 


Testujeme ojetý Ford Mondeo ST220 – auto, kvůli kterému byl degradován šéf dopravní policie
Testujeme ojetý sedan Citroen C5 (od 2008) – překvapivě není moc pohodlný
Test ojeté Dacia Logan – lowcost, který se v bazarech moc neohřeje a jeho cena poroste
Ojetá Alfa Romeo 159 je krásná, musíte jí ale něco odpustit


Na silnici

Prostor pro posádku můžeme označit při nejlepším jen za dostačující a ještě horší hodnocení máme pro zavazadelník. V sedanu přepravíte náklad o objemu 322 litrů, hatchback odveze o 72 litrů méně. Nepotěší ani jednoduchá tvrdší sedadla absolutně bez náznaku bočního vedení těla. Palubní desku tvoří laciný lesklý tvrdý plast. Drobné plus lze vozu připsat jen za přítomnost držáků nápojů, které i řada mladších automobilů postrádá. Samostatnou kapitolou jsou jízdní vlastnosti. Nejeden řidič za volantem Lanosu nejprve nechápe, co se děje. Vozidlo má totiž rozdílný rozchod předních a zadních kol, takže i mělké vyjeté koleje (v asfaltu od nákladních aut) auto tahají ze strany na stranu a řidič musí směr jízdy neustále korigovat volantem. Měkké naladění podvozku spolu s menším rozchodem předních kol pak způsobuje opravu velice výrazný náklon karoserie při rychlejším průjezdu zatáčkou. Držení jízdní stopy je doslova mizerné. Lanos se tak hodí spíše ke krátkému popojíždění v městském či příměstském provozu, kde se auta pohybují nízkou rychlostí. 

Časté problémy

O závadách pohonných jednotek jsme si už řekli, jen doplňme, že se vyskytuje únik motorového a převodového oleje. U automatických převodovek jde o velice častý problém, který může být příčinou vážné poruchy řazení. Mnoho vozidel má vypálené přední světlomety, osvětlení se ale nevyhýbají ani potíže nezřídka plynoucí ze zoxidovaných kontaktů. Většina ojetých lanosů má zvlněné brzdové kotouče, vůle v zavěšení předních kol či vůle v řazení, za nimiž stojí opotřebení. Někdy se objeví potíže s imobilizérem nebo centrálním zamykáním, známá jsou opotřebená ložiska kol, jež prozrazuje typické hučení. Napadení výfuku korozí není výjimkou. Pozor ale i na korodující karoserii či části podvozku. V tomto směru není ochrana automobilu nejlepší.

 

LÍBILO:

  • nízké ceny ojetin
  • pohledný design
  • řada levných a přitom kvalitních dílů z druhovýroby
  • nabízí se i přestavěné na LPG

 

NELÍBILO:

  • špatné jízdní vlastnosti
  • malý zavazadlový prostor
  • podprůměrné dílenské zpracování
  • neexistuje kombi ani diesel

Ojetina do 20 tisíc korun, která ještě dobře poslouží. To je Daewoo Lanos

favcars.com

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.