Test ojeté Dacia Logan – lowcost, který se v bazarech moc neohřeje a jeho cena poroste

Foto: favcars.com

Nová Dacia Logan se dala při různých akcích pořídit i za méně než 200 000 korun. Není to sice žádný fešák, ale dnes se mezi ojetinami i poměrně mladá auta zatím pohybu pod 100 000 korunami. Zdražení se ale dá očekávat. Na rozdíl od mnoha jiných dražších aut, která se tváří drsně, sportovně a kdo ví, jak ještě, abyste nakonec zažili nehorázné zklamání (vzhledem k pořizovací ceně), prostě od Dacie na první pohled nebudete zřejmě očekávat nic než jen alternativu hromadné dopravě, vstupenku do světa individuální svobodné mobility, ktrou chtějí Zelení, socialisté a jiní sociální inženýři co nejvíc omezit a nejlépe úplně zakázat. Jen si kupte Dacii, dokud můžete!


Foto: favcars.comDacia Logan je jedno z mála aut, která si na nic nehrají. Vlastně naopak hrdě do okolí prohlašuje: „Podívejte, já jsem levný povoz a kašlu na nějaký styl nebo rádoby sportovnost. Nic levnějšího než já si nekoupíte.“ Na trhu nových aut se dala při různých akcích Dacia Logan pořídit i za méně než 200 000 korun. Nyní se mezi ojetinami i poměrně mladá auta pohybují hluboko pod 100 000 korunami a přitom se jedná o vozy vyrobené ještě poměrně nedávno. S provozem Dacie se tak dá docela ušetřit, pokud si nekupujete auto nabušené výbavou. Jistě, Dacia Logan není žádný fešák, ale je to upřímné levné auto a právě ta upřímnost je na ní velmi sympatická. Na rozdíl od mnoha jiných dražších aut, která se tváří drsně, sportovně a kdo ví, jak ještě, abyste nakonec zažili nehorázné zklamání (vzhledem k pořizovací ceně), prostě od Dacie na první pohled nebudete zřejmě očekávat nic než jen alternativu hromadné dopravě, vstupenku do světa individuální svobodné mobility, ktrou chtějí Zelení, socialisté a jiní sociální inženýři co nejvíc omezit a nejlépe úplně zakázat. Jen si kupte Dacii, dokud můžete!

Foto: favcars.comCo se jízdy s Dacií Logan týče, nelze očekávat žádný zázrak. Dynamika základních motorů je sotva dostatečná na předjíždění, nejsilnější benzínová šestnáctistovka už pak dává docela dost zabrat primitivnímu podvozku Dacie. Prakticky s jakýmkoli jiným autem se svezete mnohem lépe. Nicméně pokud má Dacia v pořádku podvozek, poskytuje příkladný komfort odpružení. Bohužel má ale auto velmi nízkou torzní tuhost, takže se stejně klepe, ovšem když chytnete díru, je cítit, jak tlumiče opravdu odvádění svoji práci - tlumí pérování. V době, kdy se většina aut snaží tvářit sportovně a mají velmi tvrdý podvozek, aby excelovala při vyhýbacích testech renomovaných světových médií, je Dacia docela příjemným připomenutím, že se přeci jen někdo zaměřuje hlavně na komfort na rozbité silnici. Prý je to kvůli domácímu trhu v Rumunsku, kde jsou ještě některé cesty nezpevněné. Od pohledu není podvozek Dacie příliš bytelný, ale u ojetých aut často vydrží mnohem déle než na konkurečních vozech podobné cenové relace.

Foto: favcars.comMotor 1.4 MPI o výkonu 55 kW (75 k) není žádný trhač asfaltu, ale spíše mi vadily doslova gigantické vůle v řadící páce, nepřesné řazení a špatně zabírající spojka. To bývá obecně problém všech Dacií, takže se s tím zřejmě budete muset smířit. Nicméně by se nemělo stávat, aby rychlost vypadla, nebo nešlo snadno zařadit. S takovým autem pak nebude něco v pořádku, protože i když má převodovka dlouhé dráhy řazení a pocitové vůle, rychlosti by měly snadno zapadnout. To zjistíte samozřejmě při důkladné testovací jízdě. Když už s autem pojedete, ověřte, zda se Dacia nevlní, jestli dobře reaguje na řízení a dobře brzdí. Sice je to levný povoz, ale v těchto ohledech je to moderní auto a mělo by se chovat jistě, bezpečně a předvídatelně. Řízení je sice trochu gumové kolem středu, ale má poměrně slušnou odezvu a svým způsobem dokáže být jízda s Dacií na limitu i zábavná. Úzké pneumatiky a naklánění podvozku poskytují řidiči takové to staromilské spojení s vozem, které už moderní auta nenabídnou. S turbodieselem 1.5 dCi je ale odezva auta trochu utlumená a předek je dost těžký. Nejživější je Dacia právě s motory 1.2 16V a hlavně 1.4 MPI. Stará jednačtyřka plní emisní normu Euro 4 a reaguje na plyn o poznání lépe než novější motory s normou Euro 5.


Ojetá Honda Civic – je jich málo a dobře si drží svoji cenu
Ojetý Ford Focus III – rizikem jsou diesely 1,6 TDCi
Test ojetiny - Fiat Punto byl důstojným nástupcem UNA
Ojetá Dacia Sandero II (od 2012) – překvapivě dobrá ojetina


Foto: favcars.comDacia nabízela i přestavbu na LPG, kterou jste mohli dostat ke všem zážahovým motorům. Plyn trochu krade motoru dynamiku, ale provozní náklady se pak dají srazit skutečně na minimum. Chtějte ale auto s originální přestavbou, máte pak jistotu kvalitně odvedené práce a lepší zůstatkové hodnoty. Navíc provozní náklady by se měly stlačit hluboko pod náklady naftových verzí. Motor 1.5 dCi totiž způsobuje poměrně dost problémů a jeho dlouhodobý provoz se může nepříjemně projevit do peněženky. Trpí na poruchové vstřikovače, vadné turbodmychadlo a může mít i vyšší spotřebu oleje. Také rychle opotřebovává spojku a občas mu stávkuje řídící elektronika. Není to zrovna dvakrát povedený motor. Například výměna EGR ventilu se může prodražit. Jestli chcete bezproblémový provoz, chtějte benzínový motor, ideálně s normou Euro 4. A pokud řešíte spotřebu, kupte si verzi na LPG. Prakticky všechny benzínové verze jezdí za zhruba 7 litrů na 100 km, pokud chcete držet krok s okolním provozem. Turbodiesely sice umí jezdit dlouhodobě za 4,5 litru na 100 km, ale hrozí velmi drahými opravami po větším kilometrovém nájezdu. A to se asi moc nevyplatí. Porouchaná naftová Dacia je navíc prakticky neprodejná.

Foto: favcars.comSlabým místem Dacie Logan je antikorozní ochrana. Povrchová koroze masivních podvozkových dílů ještě nemusí tolik vadit, ale na poměry moderních aut na Dacii poměrně rychle postupuje koroze karoserie. Trpí hlavně zadní podběhy, ale chytnou se i prahy, zadní víko kufru a podlaha. Navíc v kufru se drží vlhkost a ta pak neviditelně prožírá auto zevnitř. Korodují i rámy oken a u hodně ojetých aut začíná reznout i kapota, panty na dveřích i kapotě a zámky. Tohle bohužel dost znehodnocuje jinak obyčejné a upřímné auto, které by snad mohlo i velmi dlouho vydržet, protože má naprosto základní a primitivní mechaniku, kterou opraví každý průměrně zručný servisák. Antikorozní ochrana se zlepšila u novějších aut, vozy z let 2004 až 2007 reznou nejvíc. Vozy s Euro 4 se prodávaly do podzimu 2010, takže hledejte jedno z posledních aut, ať máte klid. Stejně ale karoserii důkladně prohlédněte a chtějte auto, které nebylo bourané, protože nedbale opravené plechy napadá koroze jako první. Také důkladně prohlédněte interiér. Není to sice žádná krása a tvrdé šedé plasty působí dost ponuře, ovšem měl by být odolný a nikde nic nesmí viset. I dílenské zpracování není úplně nejhorší, takže prověřte všechny ovladače.

Pokud kupujete auto s klimatizací, ověřte její funkci. Majitelé jezdili často bez ní, aby šetřili palivo, takže může být kompresor trochu zatuhlý a v klimatizaci může být vysrážená vlhkost, což pak šíří po interiéru nepříjemný zápach. Prověřte případné elektrické stahování oken, těsnost kolem gum ve dveřích a oknech a také centrální zamykání. To někdy stávkuje, stejně jako stěrače a ostřikovače. Vyplatí se koupit jednodílné stěrače z druhovýroby, originální jsou nedostatečné. Co se poruchovosti elektroniky týče, výjimečně se vyskytuje nefunkční rádio, CD přehrávač, elektrické nastavování zrcátek a poruchy osvětlení. Když už jsme u zrcátek, vnější zpětná zrcátka jsou malá a dost nepřehledná. Budete si muset zvyknout a naučit se odhadovat konce auta. Navíc není z vozu zrovna dobrý výhled kvůli trochu vyvýšené pozici řidiče. Ergonomie jako taková je skutečně špatná a na intuitivní rozmístění ovladačů, přehlednost přístrojů či pohodlnou pozici za volantem se při vývoji tohoto vozu skutečně moc nemyslelo.

Celkové hodnocení

Ojetá Dacia Logan není žádný zázrak. Je to ale upřímné levné auto, které si na nic nehraje a pokud mu věnujete aspoň základní servis, bude ještě pár let sloužit, než úplně zrezne. Musíte ale počítat s tím, že najít udržované auto, které má za sebou všechny předepsané servisní úkony, bude trochu pracné. Někteří majitelé auto prostě používali jako spotřební zboží a jsou vozy, ve kterých někdo ani za tři roky nevyměnil olej. Takové auto nebrat! Dacii Logan sice koupíte levně, ale počítejte s tím, že její zůstatková hodnota bude za několik let prakticky nulová, pokud autu silně postoupí koroze. Ovšem jako nenáročný pracant, který udělá to, co po něm chcete, by mohla ještě sloužit. Klidně si kupte Dacii jako každodenního dělníka do městského provozu na takové to obouchání a utahání, neboť to zřejmě nebude auto, kterého vám bude líto. A pak si na zábavu kupte něco zajímavého, o co se budete starat. Mě osobně Dacia docela překvapila. Nečekal jsem od ní moc, ale bál jsem se, že to bude mnohem horší. Jenom prostě hledejte auto, které je v dobrém stavu a koroze u něj ještě moc nepostoupila. Já bych si za ty peníze sice koupil něco jiného, ale nebudu vám tvrdit, že je Dacia Logan tak špatná. A pořád je lepší jezdit Dacií než vlakem či autobusem.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.